Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorŚliwowski, Tomasz
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-08T16:30:51Z
dc.date.available2023-05-08T16:30:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationŚliwowski T., Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 w szkole wiejskiej – w doświadczeniu pedagoga szkolnego, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.03pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46979
dc.description.abstractW artykule zaprezentowano zagadnienia związane z edukacją zdalną uczniów z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19. Dotyczy doboru odpowiednich form kształcenia w przypadku dzieci w szkole podstawowej na wsi w powiecie białostockim (województwo podlaskie). Opisane zostały dobrane metody i formy kształcenia na odległość na podstawie zmieniających się przepisów prawa oświatowego w latach 2019–2022. Analiza indywidualnych przypadków dzieci z niepełnosprawnościami uczęszczających do jednej szkoły w gminie wiejskiej pokazuje wielorakość możliwości doboru metod i form pomimo pandemii. Wskazuje na potrzebę analiz możliwości i trudności poszczególnych dzieci uczących się w placówce w przygotowaniu efektywnej formy kształcenia dla tych dzieci. Opisano kształcenie dzieci z niepełnosprawnościami na podstawie doświadczeń pedagoga szkolnego.pl_PL
dc.description.abstractThe article describes issues related to remote education of students with disabilities during the COVID-19 pandemic. It concerns the selection of appropriate forms of education in the case of children in a primary school in the countryside in the Białystok district in the Podlaskie Voivodeship. It describes selected methods and forms of distance learning on the basis of changing provisions of the education law in the years 2019–2022. The analysis of individual cases of children with disabilities attending one school in a rural commune shows the multiplicity of possibilities of choosing methods and forms despite the pandemic. Points to the need to analyse the possibilities and difficulties of individual children learning in an institution in preparing an effective form of education for these children. The article describes the education of children with disabilities based on the experience of a school pedagogue.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdziecko z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectedukacja zdalnapl_PL
dc.subjectszkoła wiejskapl_PL
dc.subjectuczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymipl_PL
dc.subjectchild with disabilitypl_PL
dc.subjectdistance learningpl_PL
dc.subjectstudent with special educational needspl_PL
dc.subjectvillage schoolpl_PL
dc.titleEdukacja dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 w szkole wiejskiej – w doświadczeniu pedagoga szkolnegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number35-48pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Pedagogii Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteTOMASZ ŚLIWOWSKI – mgr pedagogiki, pedagog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, terapeuta dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną, dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu oraz dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, socjoterapeuta. Jest pracownikiem Zakładu Pedagogii Społecznej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe związane są z edukacją, kształceniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wsparciem rodziny dziecka z niepełnosprawnością, rodziną jako środowiskiem wychowawczym, dzieckiem i jego autonomią, dobrostanem psychicznym dzieci i młodzieży oraz systemoweym wsparciem rodziny.pl_PL
dc.referencesBuchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Raport. Fundacja Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/pl_PL
dc.referencesGUS (2019). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/14/1/oswiata_i_wychowanie_w_roku_szkolnym_2018_2019_korekta_12-02-2020.pdfpl_PL
dc.referencesKocejko, M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 76–91. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/viewFile/803/652pl_PL
dc.referencesKonwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Dz.U. 2012 poz. 1169.pl_PL
dc.referencesMEN (2020). Raport Ministerstwa Edukacji Narodowej, Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-ministra-edukacji-narodowej-na-temat-funkcjonowania-szkol-i-placowek-oswiatowych-w-okresie-covid-19pl_PL
dc.referencesObwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2020 poz. 1280.pl_PL
dc.referencesPlichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 (s. 70–80). Wydawnictwo EduAkcja.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz.U. 2017 poz. 1578.pl_PL
dc.referencesWiszejko-Wierzbicka, D. (2020). Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/285_05_Dorota_Wiszejko-Wierzbicka.pdfpl_PL
dc.referenceshttps://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20192020pl_PL
dc.referenceshttps://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021pl_PL
dc.contributor.authorEmailt.sliwowski@uwb.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe