Show simple item record

dc.contributor.authorWojtyńska, Joanna
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-09T07:50:18Z
dc.date.available2023-05-09T07:50:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationWojtyńska J., Czy Uniwersytety Trzeciego Wieku mogą być szansą na włączenie społeczne seniorów z niepełnosprawnościami?, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.08pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46986
dc.description.abstractSzacuje się, że połowa osób z niepełnosprawnościami w Polsce to osoby powyżej 60 roku życia. Zarówno osoby niepełnosprawne, jak i seniorzy, to grupy zagrożone wykluczeniem społecznym, w tym cyfrowym i informacyjnym. Jednym ze sposobów zapobiegania wykluczeniu jest zapewnianie dostępu do informacji i edukacji. Dostępność edukacji dla starszych osób z niepełnosprawnościami jest w dużej mierze uzależniona od świadomości i dobrej woli organizatorów form kształcenia przeznaczonych dla seniorów, w szczególności Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Znaczące zmiany w tym zakresie mogłyby wnieść przyjęte w 2019 r. ustawy: o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Pandemia COVID-19, związany z nią lockdown i zmiana formuły zajęć ze stacjonarnych na zdalne, teoretycznie mogła być szansą dla osób, które z różnych przyczyn nie miały możliwości dojeżdżać na zajęcia UTW. W artykule omówione zostały wyniki przeglądu stron internetowych UTW i analizy ich treści pod kątem formy oferowanych zajęć w trakcie i po lockdownie oraz obecności deklaracji dostępności i raportu o stanie zapewnienia dostępności, zestawione z wynikami badania przeprowadzonego na początku 2020 r., które miało odpowiedzieć na pytanie: czy i jakie oferty kierowane są do osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.description.abstractIt is estimated that half of the people with disabilities in Poland are people over 60 years of age. Both people with disabilities and seniors are groups at risk of social exclusion, including digital and information exclusion. One way to prevent exclusion is by providing access to information and education. The availability of education for older people with disabilities largely depends on the awareness and good will of the organizers of forms of education intended for seniors, in particular Third Age Universities. Significant changes in this area could be implemented by the acts adopted in 2019: on digital accessibility of websites and mobile applications of public entities and on ensuring accessibility to people with special needs. The COVID-19 pandemic, the related with it lockdown and the change in the formula of classes from stationary to remote learning, could theoretically be an opportunity for people who, for various reasons, were unable to travel to the TAU classes. The article discusses the results of the review of the TAU websites and the analysis of their content in terms of the form of the offered classes during and after lockdown, as well as the presence of an accessibility declaration and a report on the status of ensuring accessibility, compared with the results of the survey conducted at the beginning of 2020, which was to answer the question: if and what offers are addressed to people with disabilities.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectosoby niepełnosprawnepl_PL
dc.subjectseniorzypl_PL
dc.subjectUniwersytet Trzeciego Wiekupl_PL
dc.subjectwykluczenie społecznepl_PL
dc.subjectaccessibilitypl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectdisabled peoplepl_PL
dc.subjectThird Age Universitypl_PL
dc.subjectseniorspl_PL
dc.titleCzy Uniwersytety Trzeciego Wieku mogą być szansą na włączenie społeczne seniorów z niepełnosprawnościami?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number113-143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolskie Towarzystwo Ewaluacyjne, Polskie Towarzystwo Socjologicznepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJOANNA WOJTYŃSKA – ewaluatorka, badaczka społeczna, koordynatorka projektów. Absolwentka socjologii i informatyki na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych z zakresu strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi na Międzynarodowym Studium Doktoranckim w Instytucie Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „Orgmasz”, gdzie uzyskała dyplom analityka zarządzania. Posiada wieloletnie doświadczenie badawcze oraz praktykę w zakresie zarządzania projektami. Specjalizacje ewaluacyjne: polityka społeczna, zwłaszcza w obszarze niepełnosprawności, oraz edukacja i opieka zdrowotna. W latach 2009–2016 działała w Zespole Badań, Ewaluacji i Monitoringu Polskiego Forum Osób Niepełnosprawnych. Od 2007 r. jest członkiem Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego, a od 2020 r. również Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Od 2017 r. realizuje projekty w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie.pl_PL
dc.referencesBatorski, D., Płoszaj, A. (2012). Diagnoza i rekomendacje w obszarze kompetencji cyfrowych społeczeństwa kompetencji cyfrowych społeczeństwa i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu i przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w kontekście zaprogramowania wsparcia w latach 2014–2020. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. https://www.euroreg.uw.edu.pl/dane/web_euroreg_publications_files/3513/ekspertyza_mrr_kompetencjecyfrowe_2014-2020.pdfpl_PL
dc.referencesCzapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza Społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków. Raport. Rada Monitoringu Społecznego. http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2015.pdfpl_PL
dc.referencesGarwol, K. (2019). Stopień umiejętności korzystania z technologii cyfrowych a wykluczenie społeczne na przykładzie osób niepełnosprawnych, starszych i ubogich. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2(58), 47–68. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-35629e8e-5ae9-46eb-8e25-a5fa63424eeb/c/tekst_4_Katarzyna_Garwol.pdfpl_PL
dc.referencesGUS (2016). Stan zdrowia ludności Polski w 2014 r. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2017). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2013–2017. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2018). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2019a). Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2019b). Uniwersytety Trzeciego Wieku w roku akademickim 2017/2018. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2020). Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2021a). Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2021b). Stan zdrowia ludności Polski w 2019 r. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGUS (2022). Informacja o wstępnych wynikach Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021. Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesKrzyżyk, D. (2012). Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży – zarys problematyki. W: A. Guzy, D. Krzyżyk (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1 (s. 7–16). Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP.pl_PL
dc.referencesLew-Starowicz, R., Lorecka, K. (2013). Włączenie cyfrowe – droga do reintegracji społecznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesOlechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesReport of the Second World Assembly on Ageing (2002). United Nations. https://unece.org/fileadmin/DAM/pau/MIPAA.pdfpl_PL
dc.referencesRosochacka-Gmitrzak, M. (2021). Zoom na UTW w pandemii COVID-19. Raport z badania. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności. https://utwdlaspolecznosci.pl/wp-content/uploads/2021/10/Raport_Zoom-na-UTW-w-czasie-pandemii.pdfpl_PL
dc.referencesSałustowicz, P., Goryńska-Bittner, B., Kokociński, M., Prysłopska-Kamińska, A. (2020). Potrzeby edukacyjne seniorów a Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesSochańska-Kawiecka, M., Kołakowska-Seroczyńska, Z., Zielińska, D., Makowska-Belta, E., Ziewiec, P. (2017). Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. https://www.pfron.org.pl/fileadmin/Badania_i_analizy/Badanie_potrzeb_ON/Raport_koncowy_badanie_potrzeb_ON.pdf?utm_campaign=pfron&utm_source=df&utm_medium=downloadpl_PL
dc.referencesSzarfenberg, R. (2010). Marginalizacja i wykluczenie społeczne – panorama językowo-teoretyczna. W: R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss (red.), Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza (s. 115–136). Dom Wydawniczy ELIPSA.pl_PL
dc.referencesWidawska, E., Wysocka, E., Wieczorek, Z. (2014). Wyznaczniki wykluczenia cyfrowego i dostępności stron internetowych instytucji publicznych. Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.pl_PL
dc.referencesWojtyńska, J. (2020a). Niepełnosprawni seniorzy – problemy operacjonalizacji pojęcia. W: G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością (s. 255–273). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesWojtyńska, J. (2020b). Problemy dostępności Uniwersytetów Trzeciego Wieku dla niepełnosprawnych seniorów. Studia humanistyczne AGH, 3, vol. 19, 93–121. https://doi.org/10.7494/human.2020.19.3.93pl_PL
dc.referencesZaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji. http://bc.ore.edu.pl/dlibrapl_PL
dc.referencesZespół Zadaniowy ds. Reintegracji Społecznej (2003). Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski. Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. https://www.ipiss.com.pl/wp-content/uploads/downloads/2012/08/nsis_2000.pdfpl_PL
dc.referencesZiębińska, B. (2010). Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych. Uniwersytet Śląski w Katowicach Wydział Nauk Społecznych. https://www.sbc.org.pl/dlibra/show-content/publication/edition/7028?id=7028pl_PL
dc.referencesMIiR (2018). Standardy dostępności dla polityki spójności 2014–2020 – Załącznik nr 2 do: Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014–2020. Minister Inwestycji i Rozwoju. https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/media/55001/Zalacznik_nr_2_do_Wytycznych_w_zakresie_rownosci_zatwiedzone_050418.pdfpl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Dz.U. 2019 poz. 848.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Dz.U. 2019 poz. 1696.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe