Show simple item record

dc.contributor.authorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorDubas, Elżbieta
dc.contributor.editorMuszyński, Marcin
dc.date.accessioned2023-06-27T11:24:49Z
dc.date.available2023-06-27T11:24:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationDubas E., „Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych), [w:] Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2, red. E. Dubas, M. Muszyński, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-303-8.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-303-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47332
dc.description.abstractAutorka ukazuje chorobę Alzheimera jako przykład trudnych doświadczeń egzystencjalnych współczesnego człowieka, w szczególności dotyczących opiekunów rodzinnych chorego. Opisuje relację w chorobie Alzheimera jako „towarzyszenie w drodze”, które w najwyższym stopniu pozwala unieść doświadczenia tej trudnej choroby. Jest to relacja geragogiczna, społeczna, osobowa, relacja z Innym oraz relacja typu „Być”. W oparciu o analizę doświadczeń trojga rodzinnych opiekunów osób chorych na Alzheimera wskazuje kilka wymiarów i zasad tej relacji, do których zalicza: wymiar osoby (personalistyczny) – zasadę poszanowania chorego jako osoby, wymiar emocji – zasadę wzbudzania i podtrzymywania pozytywnych emocji, wymiar wspólnoty – zasadę budowania wspólnotowości w rodzinie i społecznym otoczeniu chorego, wymiar komunikacji – zasadę utrzymywania komunikacji z chorym, z uwzględnieniem rozumienia i rozmowy.pl_PL
dc.description.abstractThe author shows Alzheimer’s disease as an example of existential struggles constantly present in human life, especially in context of family carers. In this article relation in Alzheimer`s disease is described as “accompanying the path”, which helps to face with great difficulties of this disease. The author characterized “Accompanying the path” as several relations such as geragogical, social, personal, relation with Other person, relation “to be”. Analyzed experiences of three family carers of Alzheimer`s disease patients, shows several dimensions and principles of “accompanying the path” relation. Those are: personal dimension (personalistic) – which is rule of respecting patient as an human being (person); emotional dimension – rule of creating and maintaining positive emotions; community dimension – obligation to build community bounders within family and social environment of patient; communication dimension – obligation to constant communication with a patient, considering understanding and conversations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofStarość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectchoroba Alzheimerapl_PL
dc.subjectopiekunowie rodzinnipl_PL
dc.subjectrelacja geragogicznapl_PL
dc.subjectAlzheimer’s diseasepl_PL
dc.subjectgeragogical relationshippl_PL
dc.subjectfamily carerspl_PL
dc.title„Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number173-190pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-070-9
dc.referencesBeaudoin P., 2002, Perspektywa współmałżonka, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 95–102.pl_PL
dc.referencesBuber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2008, Edukacyjny paradygmat badawczy w geragogice, [w:] M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, s. 45–65.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2010, Uczenie się od Innego – w andragogicznej perspektywie, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja jako czynnik rozwoju społecznego (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego – Kraków, 23–24 czerwca 2009), t. 1, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PTB, Radom, s. 225–240.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2011, „Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 5–11.pl_PL
dc.referencesDubas E., 2016, „Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (red.), Starość – poznać, przeżyć, zrozumieć, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016, s. 299–314.pl_PL
dc.referencesFabiś A., 2013, Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 39–46.pl_PL
dc.referencesFormella Z., 2009, Zakończenie, [w:] J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak (red.), Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, Biblioteka Fundacji Hospicyjnej, Gdańsk, s. 363–365.pl_PL
dc.referencesGadacz T., 1991, Wychowanie jako spotkanie osób, „Znak”, nr 9 (436), s. 62–68.pl_PL
dc.referencesGałdowa A., 2000, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesJaspers K., 1993, Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowiński, „Znak”, nr 9 (460), s. 81–90.pl_PL
dc.referencesJóźwiak A., 2007, Senior z zaburzeniami psychicznymi w środowisku, [w:] J. Twardowska-Rajewska (red.), Senior w domu. Opieka długoterminowa nad niesprawnym seniorem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 85–111.pl_PL
dc.referencesKapuściński R., 2006, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesLallich-Domenach D., 2002, Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 85–93.pl_PL
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (red.), 2006, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMace N. L., Rabins P. V., 2005, 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, przeł. P. Soprych, Wydawnictwo Medipage, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTarnowski J., 1991, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „Znak”, nr 9 (436), s. 69–78.pl_PL
dc.referencesTrafiałek E., 2002, Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 75–84.pl_PL
dc.referencesVeelken L., 2000, Geragogik: das sozialgerontologische Konzept, [w:] S. Becker, L. Veelken, K. P. Wallraven (Hrsg.), Handbuch Altenbildung. Theorien und Konzepte fur Gegenwart und Zukunft, Springer, Opladen, s. 87–94.pl_PL
dc.referencesWalczak A., 2006, Koncepcja rozumienia Innego w kategorii spotkania, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 430–439.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz A., 1996, Antropologiczne sensy drogi, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4 (40), s. 43–54.pl_PL
dc.referencesZych A. A., 2013, Przekraczając „smugę cienia”. Szkice z gerontologii i tanatologii, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzaigs@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-303-8.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe