dc.contributor.author | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Muszyński, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2023-06-27T11:24:49Z | |
dc.date.available | 2023-06-27T11:24:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Dubas E., „Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych), [w:] Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2, red. E. Dubas, M. Muszyński, WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-303-8.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-303-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47332 | |
dc.description.abstract | Autorka ukazuje chorobę Alzheimera jako przykład trudnych doświadczeń
egzystencjalnych współczesnego człowieka, w szczególności dotyczących opiekunów rodzinnych
chorego. Opisuje relację w chorobie Alzheimera jako „towarzyszenie w drodze”, które
w najwyższym stopniu pozwala unieść doświadczenia tej trudnej choroby. Jest to relacja geragogiczna,
społeczna, osobowa, relacja z Innym oraz relacja typu „Być”. W oparciu o analizę doświadczeń
trojga rodzinnych opiekunów osób chorych na Alzheimera wskazuje kilka wymiarów
i zasad tej relacji, do których zalicza: wymiar osoby (personalistyczny) – zasadę poszanowania
chorego jako osoby, wymiar emocji – zasadę wzbudzania i podtrzymywania pozytywnych emocji,
wymiar wspólnoty – zasadę budowania wspólnotowości w rodzinie i społecznym otoczeniu
chorego, wymiar komunikacji – zasadę utrzymywania komunikacji z chorym, z uwzględnieniem
rozumienia i rozmowy. | pl_PL |
dc.description.abstract | The author shows Alzheimer’s disease as an example of existential struggles
constantly present in human life, especially in context of family carers. In this article relation
in Alzheimer`s disease is described as “accompanying the path”, which helps to face with
great difficulties of this disease. The author characterized “Accompanying the path” as several
relations such as geragogical, social, personal, relation with Other person, relation “to be”.
Analyzed experiences of three family carers of Alzheimer`s disease patients, shows several
dimensions and principles of “accompanying the path” relation. Those are: personal dimension
(personalistic) – which is rule of respecting patient as an human being (person); emotional
dimension – rule of creating and maintaining positive emotions; community dimension – obligation to build community bounders within family and social environment of patient;
communication dimension – obligation to constant communication with a patient, considering
understanding and conversations. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Starość w nurcie życia. Refleksje nad starością. Tom 2; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | choroba Alzheimera | pl_PL |
dc.subject | opiekunowie rodzinni | pl_PL |
dc.subject | relacja geragogiczna | pl_PL |
dc.subject | Alzheimer’s disease | pl_PL |
dc.subject | geragogical relationship | pl_PL |
dc.subject | family carers | pl_PL |
dc.title | „Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych) | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 173-190 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-070-9 | |
dc.references | Beaudoin P., 2002, Perspektywa współmałżonka, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 95–102. | pl_PL |
dc.references | Buber M., 1992, Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych, przeł. J. Doktór, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2008, Edukacyjny paradygmat badawczy w geragogice, [w:] M. Kuchcińska (red.), Edukacja do i w starości, Kujawsko-Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy, s. 45–65. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2010, Uczenie się od Innego – w andragogicznej perspektywie, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja jako czynnik rozwoju społecznego (materiały I Ogólnopolskiego Zjazdu Andragogicznego – Kraków, 23–24 czerwca 2009), t. 1, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PTB, Radom, s. 225–240. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2011, „Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii Innych, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 5–11. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2016, „Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej, [w:] M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (red.), Starość – poznać, przeżyć, zrozumieć, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016, s. 299–314. | pl_PL |
dc.references | Fabiś A., 2013, Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 39–46. | pl_PL |
dc.references | Formella Z., 2009, Zakończenie, [w:] J. Binnebesel, A. Janowicz, P. Krakowiak (red.), Jak rozmawiać z uczniami o końcu życia i wolontariacie hospicyjnym, Biblioteka Fundacji Hospicyjnej, Gdańsk, s. 363–365. | pl_PL |
dc.references | Gadacz T., 1991, Wychowanie jako spotkanie osób, „Znak”, nr 9 (436), s. 62–68. | pl_PL |
dc.references | Gałdowa A., 2000, Powszechność i wyjątek. Rozwój osobowości człowieka dorosłego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jaspers K., 1993, Uwagi o wychowaniu, przeł. G. Sowiński, „Znak”, nr 9 (460), s. 81–90. | pl_PL |
dc.references | Jóźwiak A., 2007, Senior z zaburzeniami psychicznymi w środowisku, [w:] J. Twardowska-Rajewska (red.), Senior w domu. Opieka długoterminowa nad niesprawnym seniorem, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 85–111. | pl_PL |
dc.references | Kapuściński R., 2006, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Lallich-Domenach D., 2002, Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 85–93. | pl_PL |
dc.references | Marynowicz-Hetka E. (red.), 2006, Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mace N. L., Rabins P. V., 2005, 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, przeł. P. Soprych, Wydawnictwo Medipage, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tarnowski J., 1991, Człowiek – dialog – wychowanie. Zarys chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, „Znak”, nr 9 (436), s. 69–78. | pl_PL |
dc.references | Trafiałek E., 2002, Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, [w:] E. Woźnicka (red.), Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, nr 7 (27), s. 75–84. | pl_PL |
dc.references | Veelken L., 2000, Geragogik: das sozialgerontologische Konzept, [w:] S. Becker, L. Veelken, K. P. Wallraven (Hrsg.), Handbuch Altenbildung. Theorien und Konzepte fur Gegenwart und Zukunft, Springer, Opladen, s. 87–94. | pl_PL |
dc.references | Walczak A., 2006, Koncepcja rozumienia Innego w kategorii spotkania, [w:] E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 430–439. | pl_PL |
dc.references | Wieczorkiewicz A., 1996, Antropologiczne sensy drogi, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4 (40), s. 43–54. | pl_PL |
dc.references | Zych A. A., 2013, Przekraczając „smugę cienia”. Szkice z gerontologii i tanatologii, wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zaigs@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-303-8.12 | |