Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStruck-Peregończyk, Monika
dc.contributor.authorLeonowicz-Bukała, Iwona
dc.date.accessioned2023-10-24T11:02:06Z
dc.date.available2023-10-24T11:02:06Z
dc.date.issued2023-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48136
dc.description.abstractThe problem of inadequate media representation of disabled people has been changed in recent years by social media, owing to which disabled people can gain at least partial control over their image in public space and thus influence how non-disabled people see them. The article aims to discuss the results of the research on how disabled people use social media to create their image and how this image is different from the one present in traditional media. The study used a qualitative content analysis of the most popular Instagram profiles created by disabled people and addressing disability-related issues. The analysis shows that disabled Instagram users create their image effectively and actively, and the portrayal that emerges from their narratives differs significantly from the dominant ways of presenting disabled people in the mass media, i.e. as “victims” and “supercrips”.en
dc.description.abstractProblem nieadekwatnych reprezentacji medialnych osób z niepełnosprawnościami zmieniają w ostatnich latach media społecznościowe. Dzięki nim osoby te mają szansę na uzyskanie – przynajmniej częściowej – kontroli nad swoim wizerunkiem w przestrzeni publicznej, a tym samym na wpływanie na zmianę postrzegania przez osoby pełnosprawne. Celem artykułu jest omówienie wniosków z badania na temat wykorzystania mediów społecznościowych do kształtowania swojego wizerunku przez osoby z niepełnosprawnościami oraz wskazanie, czym różni się on od tego obecnego w mediach tradycyjnych. W badaniu zastosowano jakościową analizę zawartości najpopularniejszych profili prowadzonych przez osoby z niepełnosprawnościami w serwisie Instagram, jednocześnie poruszających kwestie związane z tematyką niepełnosprawności. Przeprowadzona analiza pokazuje, że osoby z niepełnosprawnościami prowadzące profile na Instagramie skutecznie i aktywnie kreują swój wizerunek, a obraz, który wyłania się z ich narracji, różni się znacznie od dominujących sposobów przedstawiania osób z niepełnosprawnościami w masowych mediach, tj. „ofiary” i „superkaleki”.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectInstagramen
dc.subjectdisabled peopleen
dc.subjectself-representationen
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectInstagrampl
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościamipl
dc.subjectwizerunekpl
dc.titleChanging the Narrative: Self-Representations of Disabled People in Social Mediaen
dc.title.alternativeZmiana narracji – kształtowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych przez osoby z niepełnosprawnościamipl
dc.typeArticle
dc.page.number62-79
dc.contributor.authorAffiliationStruck-Peregończyk, Monika - University of Information Technology and Management in Rzeszówen
dc.contributor.authorAffiliationLeonowicz-Bukała, Iwona - University of Information Technology and Management in Rzeszówen
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAbidin Crystal (2016), Visibility labour: Engaging with Influencers’ fashion brands and OOTD advertorial campaigns on Instagram, “Media International Australia”, vol. 161(1), pp. 86–100, https://doi.org/10.1177/1329878X16665177en
dc.referencesAllport Gordon W. (1954), The nature of prejudice, Reading: Addison Wesley.en
dc.referencesArmstrong G. Blake, Neuendorf Kimberly A., Brentar James E. (1992), TV Entertainment, News, and Racial Perceptions of College Students, “Journal of Communication”, vol. 42(3), pp. 153–176, https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1992.tb00804.xen
dc.referencesAuslander Gail K., Gold Nora (1999), Media reports on disability: A binational comparison of types and causes of disability as reported in major newspapers, “Disability and Rehabilitation”, vol. 21(9), pp. 420–431, https://doi.org/10.1080/096382899297404en
dc.referencesBarnes Colin (1992), Disabling Imagery and the Media, An Exploration of the Principles for Media Representations of Disabled People. The First in a Series of Reports, Halifax: Ryburn Publishing.en
dc.referencesBilewicz Michał (2006), Kiedy kontakt osłabia uprzedzenia? Kategoryzacje społeczne i temporalne jako warunki skuteczności kontaktu międzygrupowego, “Psychologia Społeczna”, vol. 2(02), pp. 63–74, http://czasopismo.badania.net/wp-content/uploads/2016/10/Bilewicz_2006_2.pdf (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesBonilla-del-Río Mónica, Castillo-Abdul Bárbara, García-Ruiz Rosa, Rodríguez-Martín Alejandro (2022), Influencers With Intellectual Disability in Digital Society: An Opportunity to Advance in Social Inclusion, “Media and Communication”, vol. 10(1), pp. 222–234, https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4763en
dc.referencesBrewer Marylin B., Miller Norman (1984), Beyond the contact hypothesis: Theoretical perspectives on desegregation, [in:] Norman Miller, Marylin B. Brewer (eds.), Groups in contact: The psychology of desegregation, Orlando: Academic Press, pp. 281–302.en
dc.referencesBudzyńska-Daca Agnieszka (2016), Wizerunek własny jako wizerunek medialny na podstawie badań wideo-CV, [in:] Agnieszka Budzyńska-Daca, Agnieszka Kempka, Katarzyna Molek-Kozłowska (eds.), Retoryka wizerunku medialnego, Warszawa: Polskie Towarzystwo Retoryczne, pp. 275–296.en
dc.referencesBuettgen Alexies, Hardie Susan, Wicklund Evan, Jean-François Karine-Myrgianie, Alimi Sonia (2018), Understanding the Intersectional Forms of Discrimination Impacting Persons with Disabilities, Ottawa: Government of Canada’s Social Development Partnerships Program – Disability Component, Canadian Centre on Disability Studies.en
dc.referencesClogston John S. (1990), Disability coverage in 16 newspapers, Louisville: Avocado Press.en
dc.referencesClogston John S. (1993), Changes in coverage patterns of disability issues in three major American newspapers, 1976–1991, paper presented on the yearly meeting of Association of Education in Journalism and Mass Communication, August, Kansas City.en
dc.referencesCocq Coppélie, Ljuslinder Karin (2020), Self-representations on social media. Reproducing and challenging discourses on disability, “ALTER. European Journal of Disability Research”, vol. 14, pp. 71–84, https://doi.org/10.1016/j.alter.2020.02.001en
dc.referencesCrenshaw Kimberlé (1989), Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine, feminist theory and antiracist politics, “University of Chicago Legal Forum”, no. 1, pp. 138–167.en
dc.referencesCzubaszek Magdalena (2022), Plaga gównodziennikarstwa. O kondycji autorów pogardzanych, https://krytykapolityczna.pl/kraj/plaga-gownodziennikarstwa-praca-bez-sensu/ (accessed: 14.09.2022).en
dc.referencesDavis Anthony (2007), Public relations, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en
dc.referencesFlynn Zachary (2022), The Benefits of Posting Regularly on Social Media for your Business, https://themarketingfolks.com/social-media-benefits/ (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesFranzke Aline S., Bechmann Anja, Zimmer Michael, Ess Charles M. (2019), Internet Research: Ethical Guidelines 3.0, Association of Internet Researchers, https://www.aoir.org/reports/ethics3.pdf (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesFujioka Yuki (1999), Television Portrayals and African-American Stereotypes: Examination of Television Effects when Direct Contact is Lacking, “Journalism and Mass Communication Quarterly”, vol. 76(1), pp. 52–75, https://doi.org/10.1177/107769909907600105en
dc.referencesGeorge Jordana J., Leidner Dorothy E. (2019), From clicktivism to hacktivism: Understanding digital activism, “Information and Organization”, vol. 29(3), 100249, https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2019.04.001en
dc.referencesGłogowski Tomasz (2015), Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Szanse i zagrożenia, “Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, vol. 14, pp. 165–180, https://journals.us.edu.pl/index.php/SPUS/article/view/5462/3577 (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesGoban-Klas Tomasz (2022), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesGoggin Gerard, Newell Christopher (2000), Crippling Paralympics? Media, Disability, and Olympism, “Media International Australia”, vol. 97, pp. 71–83, https://doi.org/10.1177/1329878X0009700110en
dc.referencesGoggin Gerard, Newell Christopher (2007), The Business of Digital Disability, “The Information Society”, vol. 23(3), pp. 159–168, https://doi.org/10.1080/01972240701323572en
dc.referencesGolden Anne V. (2003), An Analysis of the Dissimilar Coverage of the 2002 Olympics and Paralympics: Frenzied Pack Journalism versus the Empty Press Room, “Disability Studies Quarterly”, vol. 23(3/4), https://dsq-sds.org/article/view/437/614 (accessed: 18.07.2017).en
dc.referencesGumkowska Anna, Czarkowska Maria (2017), Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest: New study perspectives, “Adeptus”, no. 10, https://doi.org/10.11649/a.1519en
dc.referencesHaller Beth (1999), How the News Frames Disability: Print Media Coverage of the Americans with Disabilities Act, “Research in Social Science and Disability”, vol. 1, pp. 55−83.en
dc.referencesHaller Beth (2000), If they limp, they lead? News representations and the hierarchy of disability images, [in:] Dawn Braithwaite, Theresa L. Thompson (eds.), Handbook of communication and disabled people: Research and application, Mahwah: Lawrence Erlbaum, pp. 273–288.en
dc.referencesHaller Beth, Zhang Lingling (2014), Stigma or Empowerment? What Do Disabled People Say About Their Representation In News and Entertainment Media?, “Review of Disability Studies: An International Journal”, vol. 9(4), pp. 19–34.en
dc.referencesHill Sarah (2017), Exploring Disabled Girls’ Self-representational Practices Online, “Girlhood Studies”, vol. 10(2), pp. 114–130, https://doi.org/10.3167/ghs.2017.100209en
dc.referencesHodges Caroline E.M., Scullion Richard, Jackson Daniel (2015), From awww to awe factor: UK audience meaning-making of the 2012 Paralympics as mediated spectacle, “Journal of Popular Television”, vol. 3(2), pp. 195–212, http://dx.doi.org/10.1386/jptv.3.2.195_1en
dc.referencesHolsti Ole R. (1969), Content Analysis for the Social Sciences and Humanities, Reading: Addison-Wesley.en
dc.referencesHowe David P. (2008), From Inside the Newsroom: Paralympic Media and the ‘Production’ of Elite Disability, “International Review for the Sociology of Sport”, vol. 43(2), pp. 135–150, https://doi.org/10.1177/1012690208095376en
dc.referencesInimah Gertrude M., Mukulu Elegwa, Mathooko Petronillah (2012), Literature Review on Media Portrayal of Disabled people in Kenya, “International Journal of Humanities and Social Science”, vol. 2(8), pp. 223–228, http://www.ijhssnet.com/journals/Vol_2_No_8_Special_Issue_April_2012/27.pdf (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesInstagram’s growth in Western Europe will be more than 3 times higher than our pre-pandemic estimate (2020), https://www.insiderintelligence.com/content/instagram-s-growth-western-europe-will-more-than-3-times-higher-than-our-pre-pandemic-estimate (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesJaskot Patrycja (2020), Jak zbudować społeczność na Instagramie i otworzyć się na instastory?, https://travelover.pl/jak-zbudowac-spolecznosc-na-instagramie/ (accessed: 14.09.2022).en
dc.referencesKováčová Dominika (2022), Becoming #Instafamous, The analysis of (in)formality in self-presentation on Instagram, “Internet Pragmatics”, vol. 5(1), pp. 12–37.en
dc.referencesKrippendorff Klaus (2004), Content analysis: An introduction to its methodology, Thousand Oaks: Sage.en
dc.referencesKurek-Ochmańska Olga, Struck-Peregończyk Monika, Lambrechts Agata A. (2020), New labels, new roles? Changes in portraying disabled people in the Polish press, “Economics and Sociology”, vol. 13(1), pp. 165–181, https://doi.org/10.14254/2071-789X.2020/13-1/11en
dc.referencesLarson Keri, Watson Richard T. (2011), The Value of Social Media: Toward Measuring Social Media Strategies, “ICIS 2011 Proceedings”, no. 10.en
dc.referencesLeonowicz-Bukała Iwona (2022), Social Media Today: Platforming Visibility, Recognition and Independence, paper presented on 9th European Conference on Social Media, 12th May, Cracow: Pedagogical University in Cracow.en
dc.referencesŁączyński Marcin (2008), Wizerunek, [in:] Tomasz Gackowski, Marcin Łączyński (eds.), Metody badania wizerunku w mediach. Czym jest wizerunek? Jak i po co należy go badać?, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu, pp. 79–104.en
dc.referencesMacalik Joanna (2020), Start-Up Leaders in The Media – Results of Qualitative Content Analysis of Online Press News, [in:] Khalid S. Soliman (ed.), Education Excellence and Innovation Management: A 2025 Vision to Sustain Economic Development during Global Challenges, Sevilla: International Business Information Management Association (IBIMA), pp. 6529–6537.en
dc.referencesMaćkiewicz Jolanta (2020), Ramy interpretacyjne jako narzędzie badań medioznawczych, “Studia Medioznawcze”, vol. 21, no. 3(82), pp. 615–627.en
dc.referencesMarkham Anette, Buchanan Elizabeth (2012), Ethical Decision-Making and Internet Research: Recommendations from the AoIR Ethics Working Committee (Version 2.0), https://www.aoir.org/reports/ethics2.pdf (accessed: 14.09.2022).en
dc.referencesMcPherson Gayle, O’Donnell Hugh, McGillivray David, Misener Laura (2016), Elite athletes or superstars? Media representation of Para-athletes at the Glasgow 2014 Commonwealth Games, “Disability & Society”, vol. 31(5), pp. 659–675, https://doi.org/10.1080/09687599.2016.1197823en
dc.referencesMiller Norman (2002), Personalization and the promise of contact theory, “Journal of Social Issues”, vol. 58, pp. 387–410.en
dc.referencesNiedbalski Jakub (2015), Sport osób niepełnosprawnych w przekazie i dyskursie medialnym w Polsce, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XI, no. 2, pp. 130–159.en
dc.referencesOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie: “Cyberaktywizm a organizacje społeczeństwa obywatelskiego” (2016), Dz.U.UE.C.2016.13.116, 15 January, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/opinia-europejskiego-komitetu-ekonomiczno-spolecznego-w-sprawie-68600105 (accessed: 14.09.2022).en
dc.referencesOzgen Pelin, Mahmoudian Amir (2021), Examining the Effects of Blogger Type (Influencers vs. Celebrities) and Post Format in Instagram Marketing, [in:] Elif Esiyok (ed.), Handbook of Research on New Media Applications in Public Relations and Advertising, Hershey: IGI Global, pp. 121–131, https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3201-0.ch007en
dc.referencesPeers Danielle (2009), (Dis)empowering Paralympic histories: absent athletes and disabling discourses, “Disability & Society”, vol. 24(5), pp. 653–665, http://dx.doi.org/10.1080/09687590903011113en
dc.referencesPiróg Krzysztof, Jedynak Witold, Wilk Sławomir, Kotowska Agata, Motyka Marek, Pokrzywa Magdalena, Witkowska-Paleń Anna (2021), Niepełnowidzialni. Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach TV dla dzieci i młodzieży, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, https://repozytorium.ur.edu.pl/bitstreams/bb06874d-9059-4f65-9d96-106b44c79e7a/download (accessed: 30.04.2023).en
dc.referencesPolskie Badania Czytelnictwa (n.d.), https://www.pbc.pl (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesPower Des (2007), Disability in the News: The Australian Press 2004–2005, “Comunicación e Cidadania”, vol. 1, pp. 251–262.en
dc.referencesPowierska Aleksandra (2018), Selfie: kreowanie wizerunku a emancypacyjna rola fotografii w reprezentacji osób niepełnosprawnych, “Kultura Współczesna”, vol. 3(102), pp. 107–115, https://doi.org/10.26112/kw.2018.102.09en
dc.referencesRains Stephen A. (2018), Coping with illness digitally, Cambridge–London: The MIT Press.en
dc.referencesRozmus Paweł (2012), Odmienność odbita w ekranach. Konstruowanie obrazu niepełnosprawności poprzez kampanie społeczne i telewizję, “Palimpsest”, vol. 2, pp. 103–118.en
dc.referencesRuść Iwona (2007), Wizerunek osób z ograniczoną sprawnością w mediach, [w:] Anna I. Brzezińska, Zbigniew Woźniak, Konrad Maj (eds.), Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy, Warszawa: Akademica Wydawnictwo SWPS, pp. 137–141.en
dc.referencesSantoso Anang D. (2019), Social media campaigns on disability awareness: A content analysis of official government Twitter accounts, “Life Span and Disability”, vol. 22(1), pp. 95–112, http://www.lifespanjournal.it/client/abstract/ENG342_5_Santoso.pdf (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesSchiappa Edward, Gregg Peter B., Hewes Dean E. (2005), The Parasocial Contact Hypothesis, “Communication Monographs”, vol. 72(1), pp. 92–115, https://doi.org/10.1080/0363775052000342544en
dc.referencesSędek Joanna (2018), Zbadaliśmy poziom frustracji dziennikarzy, https://www.press.pl/tresc/55606.co-drugi-dziennikarz-myslal-ostatnio-o-zmianie-zawodu (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesSmieszek Mateusz (2021), Aktywność i głos osób z dysfunkcjami sensorycznymi na portalach społecznościowych. Raport z badań netnograficznych, “Praca Socjalna”, vol. 6(36), pp. 37–65.en
dc.referencesSorokowski Piotr, Sorokowska Agnieszka, Oleszkiewicz Anna, Frąckowiak Tomasz, Huk Anna, Pisańska Katarzyna (2015), Selfie posting behaviors are associated with narcissism among men, “Personality and Individual Differences”, vol. 85, pp. 123–127, https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.004en
dc.referencesStruck-Peregończyk Monika, Kurek-Ochmańska Olga (2018), Wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie opiniotwórczej na przykładzie tygodnika “Polityka” w latach 1997–2016, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. XIV, no. 3, pp. 48–71, https://doi.org/10.18778/1733-8069.14.3.04en
dc.referencesStruck-Peregończyk Monika, Leonowicz-Bukała Iwona (2018), Bezbronne ofiary czy dzielni bohaterowie: wizerunek osób niepełnosprawnych w polskiej prasie, “Studia de Cultura. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis”, vol. 10(1), pp. 148–164, https://doi.org/10.24917/20837275.10.1.12en
dc.referencesSzot Lucyna (2016), Wartości i standardy zawodowe dziennikarza, “Zeszyty Prasoznawcze”, vol. 2(226), pp. 369–392, https://doi.org/10.4467/22996362PZ.16.025.5429en
dc.referencesSzpunar Magdalena (2012), Nowe-stare medium. Internet między tworzeniem nowych modeli komunikacyjnych a reprodukowaniem schematów komunikowania masowego, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.en
dc.referencesTan Alexis, Fujioka Yuki, Lucht Nancy (1997), Native American Stereotypes, TV Portrayals, and Personal Contact, “Journalism and Mass Communication Quarterly”, vol. 74(2), pp. 265–284, https://doi.org/10.1177/107769909707400203en
dc.referencesTembeck Tamara (2016), Selfies of Ill Health: Online Autopathographic Photography and the Dramaturgy of the Everyday, “Social Media + Society”, vol. 2(1), pp. 1–11, https://doi.org/10.1177/2056305116641343en
dc.referencesThe Britannica Dictionary (n.d.), hashtag, https://www.britannica.com/dictionary/hashtag (accessed: 7.03.2023).en
dc.referencesThoreau Estelle (2006), Ouch!: An Examination of the Self-Representation of Disabled People on the Internet, “Journal of Computer-Mediated Communication”, vol. 11(2), pp. 442–468.en
dc.referencesTucker Joshua A., Theocharis Yannis, Roberts Margaret E., Barberá Pablo (2017), From Liberation to Turmoil: Social Media and Democracy, “Journal of Democracy”, vol. 28(4), pp. 46–59, https://doi.org/10.1353/jod.2017.0064en
dc.referencesTukachinsky Riva, Stever Gayle S. (2018), Theorizing Development of Parasocial Engagement, “Communication Theory”, vol. 29, pp. 291–318, https://doi.org/10.1093/ct/qty032en
dc.referencesVerdegem Peter (2011), Social media for digital and social inclusion: Challenges for information society 2,0 research & policies, “Triple C”, vol. 9(1), pp. 28–38, https://doi.org/10.31269/triplec.v9i1.225en
dc.referencesWhite Marilyn Domas, Marsh Emily E. (2006), Content Analysis: A Flexible Methodology, “Library Trends”, vol. 55, no. 1, pp. 22–45, https://doi.org/10.1353/lib.2006.0053en
dc.referencesWróblewski Tomasz (2013), Koniec dziennikarstwa. Chińskie mury runęły, „Nowe Media”, vol. 3(1).en
dc.referencesŻyłowska Karolina (2022), Makro a mikroinfluencer. Czym się różnią? Jak wpływają na działania marketingowe?, https://socialpress.pl/2022/06/makro-a-mikroinfluencer-czym-sie-roznia-jak-wplywaja-na-dzialania-marketingowe (accessed: 14.09.2022).en
dc.contributor.authorEmailStruck-Peregończyk, Monika - mstruck@wsiz.edu.pl
dc.contributor.authorEmailLeonowicz-Bukała, Iwona - ileonowicz@wsiz.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.3.04
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0