Szkoła behawioralna – od humanizmu do transhumanizmu
Abstract
The dynamic changes of the modern world result from the wide-ranging processes of globalization and numerical technologies. The omnipresent networking and digitization of processes enter practically every piece of life. Therefore, it seems advisable to introduce new methods of strategic management, which in the case of the behavioral school indicates the necessity of including phenomena of virtualization or transhumanization in the strategy. The professional use of both groundbreaking and minor innovations to increase the company’s competitiveness seems to be essential. Basic assumptions of the behavioral philosophy school include social aspects and employees’ needs. They require both the redefinition and reevaluation in the 4th Industrial Revolution era. The author attempts to define new assumptions of the behavioral school functioning in the nowadays age of transhumanization, locating them at the borderline between two worlds: the real and the virtual one. The author poses the question: What is it to change the strategic management of the behavioral school under conditions outlined not only by the dimensions of globalization and virtualization, but also by the dimension of transhumanization? Dynamicznie zmieniające się oblicze współczesnego świata wynika z zachodzących, szeroko zakrojonych procesów globalizacji i cyfryzacji, bowiem wszechobecne usieciowienie i digitalizacja procesów wkracza praktycznie w każdą sferę życia. Celowe wydaje się zatem wprowadzanie nowych metod zarządzania strategicznego, co w przypadku szkoły behawioralnej może oznaczać konieczność uwzględnienia w strategii zjawiska wirtualizacji, czy transhumanizacji. Ważne wydaje się też umiejętne wykorzystywanie innowacji zarówno przełomowych, jak i niewielkich dla podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstwa. Podstawowe założenia filozofii szkoły behawioralnej obejmują aspekty społeczne, czy potrzeby pracowników, co w dobie 4. Rewolucji Przemysłowej wymaga przedefiniowania i przewartościowania. Autorka podjęła próbę określenia nowych założeń szkoły behawioralnej funkcjonującej w dobie transhumanizacji na pograniczu dwóch światów rzeczywistego i wirtualnego. Autorka postawiła pytanie: Na czym ma polegać zmiana zarządzania strategicznego szkoły behawioralnej w warunkach nakreślanych nie tylko wymiarem globalizacji i wirtualizacji, ale także wymiarem transhumanizacji?
Collections