Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKotulski, Mariusz
dc.date.accessioned2023-12-21T09:24:58Z
dc.date.available2023-12-21T09:24:58Z
dc.date.issued2023-12-14
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48893
dc.description.abstractThe legislator imposed on communes the obligation to provide disabled students with free transport and care during transport to the nearest primary school, and students with physical disabilities, including aphasia, with moderate or severe intellectual disabilities – also to the nearest secondary school, until the end of the year in the calendar year in which the student turns 21, and in the case of children and youth with a profound intellectual disability (up to 25 years of age) and multiple disabilities, one of which is intellectual disability, as long as they attend a rehabilitation center upbringing (up to 24 years of age). The purpose of these regulations is to help families bringing up students with disabilities and to facilitate the fulfillment of the obligation of education by such people. Therefore, the legislator differentiated the obligation to provide free transport and care during the transport of disabled students to schools and other centers in terms of subjectivity, time and destination, depending on the type and degree of disability. This obligation may be fulfilled by the commune by organizing free transport and care during the transport of children, youth and schoolchildren, or by reimbursing the parents for the costs of transport – which takes place on the basis of an agreement concluded between the commune head and the parents of such a child. The choice of a specific method of fulfilling the obligation rests solely with the decision of the parents (legal guardians) of eligible children.en
dc.description.abstractUstawodawca nałożył na gminy obowiązek zapewnienia uczniom z niepełnosprawnościami bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21. rok życia, a w przypadku dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim (do 25. roku życia) oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, o ile uczęszczają do ośrodka rewalidacyjno-wychowawczego (do 24. roku życia). Celem tych regulacji jest pomoc rodzinom wychowującym uczniów z niepełnosprawnościami i ułatwienie realizacji przez takie osoby obowiązku nauki. Prawodawca zróżnicował zatem obowiązek zapewnienia bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu uczniów niepełnosprawnych do szkół i innych ośrodków pod względem podmiotowym, czasowym i docelowym w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Obowiązek ten gmina może spełniać poprzez samodzielne zorganizowanie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci, młodzieży i uczniów albo poprzez zwrot rodzicom kosztów przewozu – co następuje na podstawie umowy zawartej między wójtem a rodzicami takiego dziecka. Wybór określonego sposobu realizacji obowiązku należy wyłącznie do decyzji rodziców (opiekunów prawnych) uprawnionych dzieci.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectcompulsory schoolingen
dc.subjectfree transporten
dc.subjectrevalidation and education centreen
dc.subjectagreement for the reimbursement of transport costsen
dc.subjectobowiązek szkolnypl
dc.subjectbezpłatny transportpl
dc.subjectośrodek rewalidacyjno-wychowawczypl
dc.subjectumowa o zwrot kosztów przewozupl
dc.titleDowóz dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami do placówek oświatowychpl
dc.title.alternativeTransportation of Children and Young People with Disabilities to Educational Institutionsen
dc.typeArticle
dc.page.number161-172
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Katedra Prawa Administracyjnegopl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesHadel, Maciej. 2019. „Formy realizacji obowiązku gminy zapewnienia uczniom niepełnosprawnym transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły. Glosa do wyroku WSA z dnia 4 grudnia 2018 r., II SAB/Bk 102/18”. Finanse Komunalne 7–8: 110–121.pl
dc.referencesKrakała, Artur. 2018. „Zasada godności człowieka – wybrane zagadnienia”. W Zasady w prawie administracyjnym. Teoria, praktyka, orzecznictwo. Red. Zofia Duniewska, Małgorzata Stahl, Artur Krakała. 281–293. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesPudzianowska, Dorota. Red. 2014. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną w świetle międzynarodowych instrumentów ochrony praw człowieka. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesUstawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2123).pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U. z 2013 r., poz. 529).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1113).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania (Dz.U. z 2017 r., poz. 1606).pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 30 października 2020 r., I OSK 1087/20.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 12 lipca 2022 r., III OSK 2981/21.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 27 października 2021 r., III OSK 4858/21.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 28 października 2021 r., III OSK 4012/21.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 25 maja 2022 r., III OSK 3280/21.pl
dc.referencesWyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 marca 2021 r., II SA/Po 853/20.pl
dc.referencesWyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 stycznia 2022 r., II SA/Po 771/21.pl
dc.contributor.authorEmailmariusz.kotulski@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.S.2023.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0