Show simple item record

dc.contributor.authorRomaniuk, Paweł
dc.date.accessioned2023-12-21T09:25:02Z
dc.date.available2023-12-21T09:25:02Z
dc.date.issued2023-12-14
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48903
dc.description.abstractThis article deals with an extremely important issue concerning the discretion (decision-making freedom) of public administration in the processes of creating legal protection of an individual. These considerations are an attempt to ʽclash’ these two legal categories and they are oriented towards the respect and protection of individual rights. The goal of every law is always man and his good, closely related to the common good. Hence, all symptoms of the administrative authority’s discretion should be directed at attention and care for the interests of the individual, and this, on the one hand, directs, but on the other hand – limits the discretion of public administration activities. A good law is a law favorable to everyone, both for the individual and for society as a whole. In accordance with the adopted assumption, the verification of the objectives of the article justifies the claim that it is necessary to build the right to protect an individual against a decisionmaking tort of public administration that could affect the legal situation of an individualen
dc.description.abstractW przedmiotowym artykule zostało podjęte niezwykle ważne zagadnienie, dotyczące dyskrecjonalności (swobody decyzyjnej) administracji publicznej w procesach kreowania prawnej ochrony jednostki. Prowadzone rozważania stanowią próbę „zderzenia” tych dwóch kategorii prawnych i są one ukierunkowane na poszanowanie i ochronę praw jednostki. Zawsze celem każdego prawa jest człowiek i jego dobro, silnie powiązane z dobrem wspólnym. Stąd wszelkie objawy dyskrecjonalności władzy administracyjnej powinny być skierowane na atencję i dbanie o interesy jednostki, a to z kolei z jednej strony ukierunkowuje, ale i z drugiej strony – ogranicza dyskrecjonalność działań administracji publicznej. Dobre prawo jest prawem sprzyjającym wszystkim, zarówno jednostce, jak i całemu społeczeństwu. Zgodnie z przyjętym założeniem, weryfikacja celów artykułu uzasadnia twierdzenie o konieczności budowania prawnej ochrony jednostki przed deliktem decyzyjnym administracji publicznej, który mógłby wpłynąć na sytuację jednostki.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlawen
dc.subjectprotection of the individualen
dc.subjectdiscretionen
dc.subjectadministrative lawen
dc.subjectpublic administrationen
dc.subjectprawopl
dc.subjectjednostkapl
dc.subjectdyskrecjonalnośćpl
dc.subjectprawo administracyjnepl
dc.subjectadministracja publicznapl
dc.titleKilka uwag na temat prawnej ochrony jednostki w nawiązaniu do dyskrecjonalności władzy administracyjnejpl
dc.title.alternativeA Few Remarks on the Legal Protection of an Individual with Reference to the Discretion of the Administrative Authorityen
dc.typeArticle
dc.page.number281-289
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Administracyjnego i Nauk o Bezpieczeństwiepl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesBłaś, Adam. 2005. „Administracja publiczna w warunkach gospodarki rynkowej”. W Współczesne europejskie problemy prawa administracyjnego i administracji publicznej. W 35. rocznicę utworzenia Instytutu Nauk Administracyjnych Uniwersytetu Wrocławskiego. Red. Adam Błaś, Konrad Nowacki. 73–86. Prawo CCXCV.pl
dc.referencesBoć, Jan. 2005. „Pojęcie sytuacji prawnej”. W Prawo administracyjne. Red. Jan Boć. 377–380. Wrocław: Kolonia Limited.pl
dc.referencesCendrowicz, Dominika. 2014. „Sytuacja prawna jednostki we współczesnym demokratycznym państwie prawa a proces prywatyzacji zadań publicznych”. W Ze studiów nad prawem, administracją i ekonomią. Red. Mirosław Sadowski, Aleksandra Spychalska, Katarzyna Sadowa. 267–278. Wrocław: Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesDuniewska, Zofia. 2016. „Władza dyskrecjonalna administracji publicznej a sytuacja prawna jednostki – kilka refleksji”. W Administracja publiczna pod rządami prawa. Księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. zw. dra. hab. Adama Błasia. Red. Jerzy Korczak. 97–108. Wrocław: E-wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.pl
dc.referencesKasiński, Michał. 2007. „Rozważania o dobrej administracji”. Annales. Etyka w życiu gospodarczym 10(1).pl
dc.referencesKożuch, Barbara. 2007. Nauka o organizacji. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.pl
dc.referencesKrzykowski, Przemysław. 2009. „Znaczenie zasady praworządności przy wydawaniu decyzji administracyjnych przez organy administracji publicznej”. Studia Prawnoustrojowe 9: 215–230.pl
dc.referencesNiczyporuk, Janusz. 2009. „Sfera publiczna”. W Prawna działalność instytucji społeczeństwa obywatelskiego. Red. Jolanta Blicharz, Jan Boć. 119–124. Wrocław: Kolonia Limited.pl
dc.referencesNiewiadomski, Zygmunt. 2003. „Czy prawo do dobrej administracji jest pojęciem normatywnym”. W Prawo do dobrej administracji. Materiały ze Zjazdu Katedr Prawa i Postępowania Administracyjnego, Warszawa–Dębe 23–25 września 2002 r. Red. Zdzisław Niewiadomski, Zbigniew Cieślak. 15–17. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.pl
dc.referencesOniszczuk, Jerzy. 2007. „Prawo do dobrej demokracji i zasada zaufania jednostki do państwa”. W Dziesięć lat konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Red. Ewa Gdulewicz, Halina Zięba-Załucka. 213–235. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl
dc.referencesTuleja, Piotr. 1997. „Pojęcie zasady konstytucyjnej”. W Zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej w nowej Konstytucji. Red. Krzysztof Wójtowicz. Acta Universitatis Wratislaviensis, Prawo CCLVIII: 7–22.pl
dc.referencesWitkowski, Zbigniew. 2002. „Wybrane zasady prawa konstytucyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej”. W Prawo konstytucyjne. Red. Zbigniew Witkowski. 65–94. Toruń: Wydawnictwo TNOiK.pl
dc.referencesWojciechowski, Bartosz. 2004. Dyskrecjonalność sędziowska. Studium teoretycznoprawne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.referencesZiemski, Krystian. Jędrzejczak, Maria. 2015. „Pojęcie dyskrecjonalności a pojęcie luzów decyzyjnych”. W Dyskrecjonalność w prawie administracyjnym. Red. Krystian Ziemski, Maria Jędrzejczak. 13–27. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu.pl
dc.referencesZimmermann. Jan. 2014. Prawo administracyjne. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 ze zm.).pl
dc.referencesUstawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 775).pl
dc.referencesWyrok TK z dnia 27 maja 2002 r. (K 20/01).pl
dc.referencesWyrok SN z dnia 18 stycznia 2005 r. (WK 22/04).pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 29 kwietnia 1992 r. (SA/Wr 345/92).pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 19 listopada 1999 r. (III SA 7961/98, LEX nr 1692436).pl
dc.contributor.authorEmailpawel.romaniuk@uwm.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.S.2023.24


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0