Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWilk, Bartosz
dc.date.accessioned2023-12-21T09:25:05Z
dc.date.available2023-12-21T09:25:05Z
dc.date.issued2023-12-14
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48909
dc.description.abstractRemote meetings of local government units were introduced in 2020 due to the COVID-19 pandemic. The possibility of remote meetings served both to protect public health and to ensure that the decision-making body could act efficiently. The purpose of this text is to identify the regulatory dilemmas that the legislator would have to face if the possibility of remote meetings were to be regulated in the legal system in the post-pandemic perspective. Selected legal and practical problems related to the functioning of remote meetings in 2020–2022 were analysed. Both the introduction of the possibility of adopting resolutions by correspondence by decision-making bodies and the legitimacy of adopting such a solution in the post-pandemic perspective were critically assessed.en
dc.description.abstractZdalny tryb obradowania przez jednostki samorządu terytorialnego został wprowadzony w 2020 r. w związku z pandemią COVID-19. Możliwość zdalnego obradowania służyła zarówno ochronie zdrowia publicznego, jak i zapewnieniu możliwości sprawnego działania przez organy stanowiące. Celem niniejszego tekstu jest zidentyfikowanie dylematów regulacyjnych, z którymi zmierzyć musiałby się ustawodawca, jeśli zdalne obradowanie miałoby zostać uregulowane w systemie prawnym w perspektywie postpandemicznej. Analizie poddano wybrane problemy prawne i praktyczne, które wiązały się z funkcjonowaniem zdalnego obradowania w latach 2020 –2022. Krytycznie oceniono zarówno wprowadzenie możliwości korespondencyjnego podejmowania uchwał przez organy stanowiące, jak i zasadność przyjęcia takiego rozwiązania w perspektywie postpandemicznej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectremote meetingsen
dc.subjectlocal governmenten
dc.subjectpublic healthen
dc.subjecttransparencyen
dc.subjectadoption of resolutions by correspondenceen
dc.subjectzdalny tryb obradowaniapl
dc.subjectsamorząd terytorialnypl
dc.subjectzdrowie publicznepl
dc.subjectjawnośćpl
dc.subjectkorespondencyjne podejmowanie uchwałpl
dc.titleDylematy zdalnego obradowania przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w perspektywie postpandemicznejpl
dc.title.alternativeDilemmas of Remote Meetings of Councils of Local Government Units in the Post-Pandemic Perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number347-357
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Prawa i Administracjipl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesCzerw, Jarosław. 2022a. W Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Red. Paweł Chmielnicki. Warszawa: LEX/el.pl
dc.referencesCzerw, Jarosław. 2022b. „Zmiany w zakresie funkcjonowania organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w związku z epidemią COVID-19 w Polsce – wnioski de lege lata i postulaty de lege ferenda”. W Kierunki rozwoju jurysdykcji administracyjnej. Red. Maciej Kruś, Lucyna Staniszewska, Marek Szewczyk. Warszawa: LEX/el.pl
dc.referencesJóźwiak, Piotr. 2020. „O prawnych możliwościach przeprowadzenia sesji rady gminy w trybie zdalnym”. Samorząd Terytorialny 6, 35.pl
dc.references„Koronawirus: sesje rad i sejmików mogą odbywać się zdalnie”. Rzeczpospolita z 31 marca 2020 r., nr 76(11622).pl
dc.referencesKrzysztofowicz, Dominik. 2020. „Sesja rady zdalnie: możliwa, czy nie?” https://wspolnota.org.pl/news/sesja-rady-zdalnie-mozliwa-czy-nie (dostęp: 3.12.2022).pl
dc.referencesPacholec, Sara. Solka, Piotr. 2022. „Realizacja konstytucyjnego prawa wstępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów w czasie pandemii”. Samorząd Terytorialny 5, 73.pl
dc.referencesPiecha, Jacek. 2018. W Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz. Red. Sebastian Gajewski, Aleksander Jakubowski. Warszawa: Legalis/el.pl
dc.referencesPodgórska-Rykała, Joanna. 2021. „Sesje online – nie taka prosta sprawa, ekspertyza Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej”. Warszawa. https://frdl.org.pl/static/upload/store/frdl/OPINIE_I_KOMENTARZE_FRDL/Podgorska-komentarz.pdf (dostęp: 4.12.2022).pl
dc.referencesWażny, Karol. Szlachetko, Jakub H. 2015. „Prawo dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów”. W Jawność w samorządzie terytorialnym. Red. Bogdan Dolnicki. Warszawa: LEX/el.pl
dc.referencesWilk, Bartosz. 2022. „Zdalny udział radnych w sesji stacjonarnej – złoty środek czy naruszenie prawa?”, Kurier Prawny (stały dodatek do Pisma Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA) 20(1364): 15–17.pl
dc.referencesZachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie. https://www.szczecin.uw.gov.pl/?type=article&action=view&id=11867 (dostęp: 3.12.2022).pl
dc.referencesZiemski, Krystian M. Kiełbus, Maciej. 2021. „Zasada jawności działania organów stanowiących JST w świetle regulacji COVID-19”. W Prawo do dobrego samorządu w perspektywie konstytucyjno-instytucjonalnej. Red. Katarzyna Małysa-Sulińska, Mirosław Stec. Warszawa: LEX/el.pl
dc.referencesUzasadnienie do rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk sejmowy nr 265, Sejm RP IX kadencji).pl
dc.referencesPełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej do spraw deregulacji (nr 6) z 15 września 2022 r. https://orka.sejm.gov.pl/zapisy9.nsf/0/BEFE91D9335D0F41C12588CA0046BDF4/%24File/0298609.pdf (dostęp: 3.12.2022).pl
dc.contributor.authorEmailb.wilk@wpia.uw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.S.2023.30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0