Show simple item record

dc.contributor.authorRochmińska, Agnieszka
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T13:07:26Z
dc.date.available2024-01-29T13:07:26Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationRochmińska A., Uwarunkowania rozwoju i zagospodarowania terenu Ptak Fashion City w Rzgowie, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 65-81, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50205
dc.description.abstractW ramach przekształceń polskiego handlu dochodziło do jego koncentracji m.in. przejawiającej się powstawaniem wielkoobszarowych przestrzeni handlowych. Przykładem suburbanizacji komercyjnej - handlowej jest powstanie i rozwój podłódzkich targowisk w tym szczególnie Ptak Fashion City w Rzgowie. Ten już w tej chwili znacznie rozbudowany zespół obiektów o różnych funkcjach rozwijający się od początku 90.XX w. jest bardzo dobrym przykładem, aby prześledzić etapy rozwoju tego typu kompleksów handlowo-usługowych, zidentyfikować czynniki sukcesu oraz motywy przekształceń odpowiadające „duchowi” danych czasów. Zmiany dotyczyły morfologii i fizjonomii kompleksu, jak również dywersyfikacji funkcjonalnej (w ostatnim czasie obok funkcji handlowej, zaczęły się rozwijać inne funkcje usługowe w tym o charakterze rozrywkowym). Przeanalizowanie faz rozwoju i czynników lokalizacji wielkopowierzchniowego kompleksu powinno uzmysłowić pewne prawidłowości doprowadzające do sukcesu tego typu przedsięwzięcia. Wykonanie zadań w formie kameralnej jak i terenowej pozwoli uchwycić zmiany morfologiczne, fizjonomiczne i funkcjonalne oraz jednocześnie uświadomić uczniom/studentom na czym tego typu przekształcenia polegają. Wykonanie zadań powinno pozwolić osobom je wykonującym m.in. rozróżniać podstawowe pojęcia morfologia, fizjonomia, użytkowanie terenu, pokrycie terenu. Metodyka badań zaproponowana do wykonania ćwiczeń pozwala na wykorzystanie różnych technik badawczych i narzędzi badawczych, np. analiza zamieszczonego tekstu, refotografia, analiza historycznych map z geoportalu, technika fotografowania. Ćwiczenia z tego typu tematyki mogą być realizowane na wszystkich szczeblach edukacji, szczególnie przez uczniów szkół średnich i studentów.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleUwarunkowania rozwoju i zagospodarowania terenu Ptak Fashion City w Rzgowiepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number65-81pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationRochmińska, Agnieszka - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailRochmińska, Agnieszka - agnieszka.rochminska@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.05


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/