Show simple item record

dc.contributor.authorDudek, Aleksandra
dc.date.accessioned2024-02-27T13:45:46Z
dc.date.available2024-02-27T13:45:46Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50464
dc.description.abstractAlthough street art was once marginalized, it is now gaining recognition in institutional realms of art. Museums dedicated to street art, urban art, or graffiti exist in many places around the world, but it is quite a phenomenon that as many as three institutions identifying with street art exist in Amsterdam. As private entities, they are not bound by the standards, rights, or obligations of traditional museums, hence their operation doesn’t always fulfill the functions established in the definition of a museum. The aim of this article is to analyze the three Amsterdam-based museums in terms of initiation, missions set by the institutions, collections, and educational activities. The author observes that street art museums redefine the traditional concept of a museum, taking into account the inherent characteristics of this medium, such as its rebellious nature and constant boundary-pushing.en
dc.description.abstractChoć street art był kiedyś marginalizowany, obecnie zyskuje uznanie w instytucjonalnych obszarach sztuki. Muzea street artu, urban artu czy graffiti istnieją już w wielu miejscach na świecie, jednak swoistym fenomenem jest to, że aż trzy instytucje identyfikujące się poprzez sztukę uliczną istnieją w Amsterdamie. Jako prywatne podmioty nie obowiązują ich standardy, prawa ani obowiązki tradycyjnych muzeów, wobec czego ich funkcjonowanie nie zawsze wypełnia przyjęte w definicji muzeum funkcje. Celem artykułu jest analiza trzech amsterdamskich muzeów pod względem inicjacji, obranych przez instytucje misji, kolekcji oraz działalności edukacyjnej. Autorka zauważa, że muzea street artu przedefiniowują tradycyjne pojęcie muzeum, uwzględniając rdzenne cechy tego medium, takie jak jego buntownicza natura i ciągłe przekraczanie granic.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectstreet arten
dc.subjectmuseumen
dc.subjectinstitutionalization of street arten
dc.subjectAmsterdamen
dc.subjectstreet artpl
dc.subjectmuzeumpl
dc.subjectinstytucjonalizacja sztuki ulicznejpl
dc.subjectAmsterdampl
dc.titleKoncepcje i funkcjonowanie muzeów street artu na przykładzie Amsterdamupl
dc.title.alternativeConcepts and functioning of street art museums: the case of Amsterdamen
dc.typeArticle
dc.page.number213-237
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Historii Sztukipl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesA Moment of Clarity 2018 – [b.a.], A Moment of Clarity: Icy And Sot’s Big Retrospective in Amsterdam, Juxtapoz, 2018, https://www.juxtapoz.com/news/street-art/a-moment-of-clarity-icy-and-s [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesABARCA 2016 – Javier Abarca, From street art to murals: what have we lost?, „SAUC – Street Art and Urban Creativity” 2016, nr 2 (2), s. 60–67, https://doi.org/10.25765/sauc.v2i2.55 [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesAGAIN, DE SCENE 2019 – Again, De Scene, Amsterdam on tour: the early signs of Dutch graffiti, Amsterdam 2019.pl
dc.referencesBanksy Exhibition 2016 – [b.a.], Banksy Exhibition starts today – Lionel Gallery, Amsterdam 20/06/16–20/05/15, Global Art Traders, 2016, https://www.globalarttraders.com/news/37/banksy_exhibition_starts_today_lionel_gallery_amsterdam_20_06_16_20_05/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesBOFFEY 2020 – Daniel Boffey, Amsterdam gallery owner recalls how sale of Banksy work saved staff jobs, The Guardian, 2020, https://www.theguardian.com/artanddesign/2020/dec/25/amsterdam-gallery-owner-recalls-how-sale-of-banksy-work-saved-staff-jobs [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesBORUSIEWICZ 2012 – Marian Borusiewicz, Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum (Muzeologia, t. 4), Warszawa 2012.pl
dc.referencesCORCORAN/GASTMAN/PRICCO 2022 – Sean Corcoran, Roger Gastman, Evan Pricco, A Dissertation of the Post Graffiti Movement, Control Gallery, 2022, https://control.gallery/blogs/stories/post-graffiti [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesDEKEUKELEIRE/WINGEN/STOLYAROVA 2022 – Jeannette Dekeukeleire, Leonie Wingen, Anna Stolyarova, Street ArtDemocracy, Amsterdam 2022.pl
dc.referencesDI GIACOMO 2017 – Giovanna Di Giacomo, The legitimation of street art in Amsterdam. The role of Street Art Today Museum, praca magisterska, 2017, https://thesis.eur.nl/pub/39683/Di-Giacomo-Giovanna.pdf [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesDI GIACOMO/RIVA 2021 – Giovanna Di Giacomo, Giulia Riva, Is street art inside still street art, [w:] STRAAT. Quote from The Streets, Amsterdam 2021.pl
dc.referencesFOLGA-JANUSZEWSKA 2015 – Dorota Folga-Januszewska, Muzeum: fenomeny i problemy, (Muzeologia, t. 10), Warszawa 2015.pl
dc.referencesGOUKASSIAN 2017 – Elena Goukassian, World’s Largest Street Art Museum Takes Shape in Amsterdam, Hyperallergic, 2017, https://hyperallergic.com/369768/worlds-largest-street-art-museum-takes-shape-in-amsterdam/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesGraffiti [b.d.] – [b.a.], Graffiti and Street Art Murals, Groninger Museum, [b.d.], Groninger Museum, http://groningermuseum.nl/bezoek/activiteiten/graffiti-en-street-art-murals [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesThe Hague Street Art 2016 – [b.a.], The Hague Street Art Magazine, The Hague Street Art, 2016, http://thehaguestreetart.nl/nl/projecten/86-the-hague-street-art-magazine [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesICOM 2022 – Nowa Definicja Muzeum, tłum. Jarosław Suchan, ICOM, 24.01.2022, https://icom-poland.mini.icom.museum/nowa-definicja-muzeum/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesIf Walls 2019 – ASA, If Walls Could Speak, 2019, https://www.amsterdamstreetart.com/if-walls-could-speak/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesKOLBE et. al 2022 – Kristina J. Kolbe, Olav Velthuis, Johannes Aengenheyster, Andrea Friedmann Rozenbaum, Mingxue Zhang, The global rise of private art museums a literature review, „Poetics” 2022, nr 95, https://doi.org/10.1016/j.poetic.2022.101712 [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesMural Keith Haring 2018 – [b.a.], Mural Keith Haring makes reappearance, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/keithharing/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesMuzeum street artu 2017 – Muzeum street artu. Czy to nie paradoks?, Wywiad z Yashą Young. Rozmawiała Tina Huettl, tłum. Małgorzata Matzke, DW, 2017, https://www.dw.com/pl/muzeum-street-artu-czy-to-nie-paradoks/a-40549752 [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesPOPE 2022 – Alex Pope, STRAAT pays homage: Yaki Kornblit Gallery, blog internetowy STRAAT, 2022, https://straatmuseum.com/en/blog/straat-pays-homage-yaki-kornblit-gallery [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesRekordowe wyniki 2023 – [b.a.], Rekordowe wyniki na aukcji sztuka współczesna urban art, DESA UNICUM, 2023, https://desa.pl/pl/aktualnosci/rekordowe-wyniki-na-aukcji-sztuka-wspolczesna-urban-art/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesReport 2023 – Olaf Velthius et al., Report. Beyond the Global Boom. Private Art Museums in the 21st Century, Private Museum Research, 2023, https://privatemuseumresearch.org/wp-content/uploads/2023/04/Private-Museum-Report_UvA_Beyond-the-Global-Boom_2023.pdf [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesRIGGLE 2010 – Nicolas Alden Riggle, Street Art: The Transfiguration of the Commonplaces, „The Journal of Aesthetics and Art Criticism” 2010, nr 68, 3, s. 243–257.pl
dc.referencesSEN 2021 – Anindya Sen, Anindya Sen in Conversation with Street Art Museum Amsterdam Founder, Anna Stolyarova, Made in Bed, 2021, https://www.madeinbed.co.uk/interviews/anindya-sen-in-conversation-with-street-art-museum-founder-anna-stolyarovapl
dc.referencesTag 2018 – [b.a.], Tag: Name Writing in Public Space, Dutch Graffiti Library, 2018, https://dutch-graffiti-library.nl/stories/tagconference2018/ [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesThe Hugo Kaagman Punk Files [b.d.] – [b.a.], The Hugo Kaagman Punk Files, [b.d.], Hugo Kaagman. Stencil King, http://www.kaagman.nl/index%20f.htm [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesVAN ESSCHE 2021 – Eric Van Essche, MIMA/Millenium Iconoclast Museum of Art, [w:] (R)évolutions du street art, red. E. van Essche, Bruxelles 2021, s. 110–113.pl
dc.referencesWUNDERLICH 2019 – C. S. Wunderlich, No more white cubes: Street Art Museum Amsterdam, „The Museum Review” 2019, t. 4, nr 1, https://www.academia.edu/39797826/No_more_white_cubes_Street_Art_Museum_Amsterdam [dostęp: 23.06.2023].pl
dc.referencesASA [Amsterdam Street Art], https://www.amsterdamstreetart.com/pl
dc.referencesGO Gallery, https://gogallery.nl/about-us/pl
dc.referencesHugo Kaagman Stencil King, http://www.kaagman.nl/pl
dc.referencesMoco [Modern Contemporary Museum], https://mocomuseum.com/locations/amsterdampl
dc.referencesRewriters Rotterdam, https://rewriters010.nl/pl
dc.referencesSAMA [Street Art Museum Amsterdam], https://www.streetartmuseumamsterdam.compl
dc.referencesSTRAAT Museum for Street Art and Graffiti, https://straatmuseum.com/enpl
dc.contributor.authorEmailaleksandra.dudek3@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.15.11
dc.relation.volume1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0