Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZbucka-Gargas, Marta
dc.date.accessioned2024-07-10T12:46:15Z
dc.date.available2024-07-10T12:46:15Z
dc.date.issued2024-06-30
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52793
dc.description.abstractThe purpose of this publication is to identify those responsible for violations of basic labour rights in global supply chains. The free movement of finance capital does not go hand in hand with the protection of human rights, and the possibility of using the work of workers all over the world in production does not guarantee equal treatment in the field of elementary human rights. The weakness of many states, the need for capital investment, the race to keep costs low, and the lack of diligence in complying with the law result in human rights violations. The multitude of actors involved and the jurisdiction of many countries do not create a clear picture of liability. It is necessary to try to assign responsibility to those process participants who are involved in the creation of the supply chain and who benefit financially from it.en
dc.description.abstractCelem niniejszej publikacji jest wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za naruszania podstawowych praw pracowniczych w globalnych łańcuchach dostaw. Swoboda przepływu kapitału finansowego nie idzie w parze z ochroną praw człowieka, a możliwość korzystania w produkcji z pracy pracowników na całym świecie, nie gwarantuje równego traktowania w zakresie elementarnych praw człowieka. Słabość wielu państw, potrzeba inwestycji kapitałowych, wyścig o utrzymanie niskich kosztów i brak staranności w dostrzeganiu warunków pracy u dostawców skutkują łamaniem praw człowieka. Mnogość podmiotów zaangażowanych i jurysdykcja wielu państw nie tworzą jasnego obrazu odpowiedzialności. Koniecznym jest podjęcie próby przypisania odpowiedzialności tym uczestnikom procesów, który biorą udział w tworzeniu łańcucha dostaw i którzy czerpią z niego korzyści finansowe.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectrights of workersen
dc.subjectlabour rightsen
dc.subjectmultinational enterprisesen
dc.subjectUE regulationsen
dc.subjectglobal supply chainen
dc.subjectInternational Labour Organisationen
dc.subjectprawa pracownikówpl
dc.subjectprzedsiębiorstwa międzynarodowepl
dc.subjectprawo UEpl
dc.subjectglobalny łańcuch dostawpl
dc.subjectMiędzynarodowa Organizacja Pracypl
dc.titleThe Responsibility to Respect Workers’ Rights in Global Supply Chainsen
dc.title.alternativeOdpowiedzialność za przestrzeganie praw pracowników w globalnych łańcuchach dostawpl
dc.typeArticle
dc.page.number127-134
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Gdansken
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesDahan, Yossi. Hanna Lerner. Faina Milman-Sivan. 2023. “Shared Responsibility and Labor Rights in Global Supply Chains.” Journal of Business Ethics 182: 1025–1040.en
dc.referencesDahan, Yossi. Hanna Lerner. Faina Milman-Sivan. 2013. “Shared responsibility and the international labor organization.” Michigan Journal of International Law 34(4): 675–743.en
dc.referencesGereffi, Gary. 2006. The New Offshoring of Jobs and Global Development. Geneva: International Labour Office.en
dc.referencesLevy, David L. 2008. “Political contestation in global production networks.” Academy of Management Review 33(4): 943–963.en
dc.referencesOECD. 2017. “Government at a Glance”, http://www.oecd.org/gov/govataglance.htm (accessed 10.05.2023).en
dc.referencesPosthuma, Anna. Renato Bignami. 2014. “Bridging the Gap? Public and Private Regulation of Labour Standards in Apparel Value Chains in Brazil.” Competition & Change 18(4): 345–364.en
dc.referencesYoung, Iris Marion. 2004. “Responsibility and global labor justice.” Journal of Political Philosophy 12(4): 365–388.en
dc.referencesZbucka-Gargas, Marta. 2021. “Zapobieganie pracy dzieci w globalnych łańcuchach dostaw.” Monitor Prawa Pracy 4: 18–22.en
dc.referencesILO. 1998. International Labour Organisation Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work.en
dc.referencesRegulation (EU) No. 995/2010 of the European Parliament and of the Council of 20 October 2010 laying down the obligations of operators who place timber and timber products on the market.en
dc.referencesRegulation (EU) 2017/821 of the European Parliament and of the Council of 17 May 2017 laying down supply chain due diligence obligations for Union importers of tin, tantalum and tungsten, their ores, and gold originating from conflict-affected and high-risk areas.en
dc.referencesProposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on Corporate Sustainability Due Diligence and amending Directive (EU) 2019/1937, COM/2022/71 final.en
dc.referencesDutch Child Labour Due Diligence Law Wet van 24 oktober 2019 houdende de invoering van een zorgplicht ter voorkoming van de levering van goederen en diensten die met behulp van kinderarbeid tot stand zijn gekomen (Wet zorgplicht kinderarbeid), https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2019-401.htmlen
dc.referencesThe 2017 French law on the corporate duty of vigilance LOI n° 2017–399 du 27 mars 2017 relative au devoir de vigilance des sociétés mères et des entreprises donneuses d’ordre, JORF n°0074 du 28 mars 2017.en
dc.referencesModern Slavery Act 2015, UK Public General Act 2015 c. 30.en
dc.referencesCaparo Industries PLC v. Dickman (1990) UKHL2, 2 AC 605.en
dc.referencesHigh Court of Australia in Sutherland Shire Council v Heyman (1985) 60 ALR 1, 43–44.en
dc.contributor.authorEmailmarta.zbucka@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.107.10
dc.relation.volume107


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0