dc.contributor.author | Gralińska-Toborek, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2024-10-14T13:43:51Z | |
dc.date.available | 2024-10-14T13:43:51Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.citation | Gralińska-Toborek A., Graffiti i street art – od „teorii rozbitych szyb” do aukcji w domu Sotheby’s, [w:] Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu, Zalewska-Pawlak M., Sieczych-Kukawska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 63-71, https://doi.org/10.18778/8220-314-1.05 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-314-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53325 | |
dc.description.abstract | Street art jest dziś jednym z najbardziej atrakcyjnych zjawisk w sztuce współczesnej. Co ciekawe, w dużej mierze wywodzi się on z nielegalnej twórczości graffiti, która przez długi czas uważana za wandalizm, nie była tolerowana przez władze a także ogromną część społeczeństwa. Historia graffiti jest świetnym przykładem zjawiska przesuwania granic tolerancji wśród odbiorców sztuki jak i wewnątrz samego zjawiska, które początkowo miało być wyrazem niezależności i buntu. W niniejszym artykule chciałabym prześledzić ów proces na kilku równoczesnych płaszczyznach: społecznej, artystycznej, instytucjonalnej i edukacyjnej, za każdym razem pokazując zmianę idącą w kierunku od negacji ku akceptacji, a nawet afirmacji. | pl |
dc.description.abstract | Street art is one of the most attractive phenomena in contemporary art today. Interestingly, it is largely derived from the illegal graffiti work, which for a long time was considered vandalism and it was not tolerated by the authorities and a large part of society. The history of graffiti is a great example of shifting the limits of tolerance among the art recipients and inside the phenomenon itself, which initially was an expression of independence and rebellion. In this article I would like to follow this process on several simultaneous levels: social, artistic, institutional and educational, each time showing a change going from a negation to an acceptance and even an affirmation. | en |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Zalewska-Pawlak M., Sieczych-Kukawska A. (red.), Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Graffiti i street art – od „teorii rozbitych szyb” do aukcji w domu Sotheby’s | pl |
dc.title.alternative | Graffiti and street art – from „the broken windows theory” to auction at Sotheby’s house | en |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 63-71 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-315-8 | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-314-1.05 | |