Graffiti i street art – od „teorii rozbitych szyb” do aukcji w domu Sotheby’s
Streszczenie
Street art jest dziś jednym z najbardziej atrakcyjnych zjawisk w sztuce współczesnej. Co ciekawe, w dużej mierze wywodzi się on z nielegalnej twórczości graffiti, która przez długi czas uważana za wandalizm, nie była tolerowana przez władze a także ogromną część społeczeństwa. Historia graffiti jest świetnym przykładem zjawiska przesuwania granic tolerancji wśród odbiorców sztuki jak i wewnątrz samego zjawiska, które początkowo miało być wyrazem niezależności i buntu. W niniejszym artykule chciałabym prześledzić ów proces na kilku równoczesnych płaszczyznach: społecznej, artystycznej, instytucjonalnej i edukacyjnej, za każdym razem pokazując zmianę idącą w kierunku od negacji ku akceptacji, a nawet afirmacji. Street art is one of the most attractive phenomena in contemporary art today. Interestingly, it is largely derived from the illegal graffiti work, which for a long time was considered vandalism and it was not tolerated by the authorities and a large part of society. The history of graffiti is a great example of shifting the limits of tolerance among the art recipients and inside the phenomenon itself, which initially was an expression of independence and rebellion. In this article I would like to follow this process on several simultaneous levels: social, artistic, institutional and educational, each time showing a change going from a negation to an acceptance and even an affirmation.
Collections