Rodzice więźniów: Studium doświadczeń
Streszczenie
This monograph is a sociopedagogical study of the experience of parents of prisoners. In analyzing the issue of family crisis in prison, I looked at the perspective of fathers and mothers of incarcerated sons. In my analysis I used the biographical method, as proposed by such researchers as Fritz Schütze or Tom Wengraf. The main aim of this study was to identify the ways in which the subjects define their own life experiences. I was interested in the process of assigning meanings to various life events. Within the obtained narrations I recognized remedial and adaptation strategies undertaken by parents of prisoners. The results of the analysis allow me to answer the question: how do family members cope with the experience of imprisonment and how do they construct their own identity in the face of this event? The study consists of three main parts. Part I is a theoretical and methodological introduction to the research context. Part II is the author's study of the problem (description of the results of the analyses devoted directly to the experiences of the parents of prisoners). Part III is a kind of summary of methodological dilemmas and the process of conducting interviews. Monografia stanowi socjopedagogiczne studium nad doświadczeniem rodziców osób pozbawionych wolności. Analizując problematykę kryzysu penitencjarnego rodzin przyjrzałam się perspektywie ojców i matek inkarcerowanych synów. W analizach posłużyłam się metodą biograficzną wykorzystując propozycję opisaną przez takich badaczy jak Fritz Schütze oraz Tom Wengraf. Zasadniczym celem pracy uczyniłam rozpoznanie sposobów definiowania własnych doświadczeń życiowych przez osoby badane. Interesował mnie proces przypisywania znaczeń rozmaitym wydarzeniom życiowym. W obrębie pozyskanych narracji rozpoznałam strategie zaradcze i adaptacyjne podejmowane przez rodziców więźniów. Całość wyników prowadzonych analiz sprowadza się do nadrzędnego pytania o to jak członkowie rodzin radzą sobie z doświadczeniem uwięzienia osoby bliskiej oraz w jaki sposób konstruują własną tożsamość w obliczu tego wydarzenia? Całość pracy składa się z trzech zasadniczych części. Część I to teoretyczno-metodologiczne wprowadzenie w kontekst badań. Część II opracowania to autorskie studium nad problemem (opis wyników analiz poświęconych bezpośrednio doświadczeniom rodziców więźniów). Pewnym rodzajem podsumowania dylematów metodologicznych oraz procesu realizacji wywiadów jest zwieńczająca monografię część III. Opieka merytoryczna: dr hab. prof. UŁ Renata Szczepanik.
Collections