Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipowicz, Anna
dc.date.accessioned2025-03-17T10:02:43Z
dc.date.available2025-03-17T10:02:43Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1427-9681
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55027
dc.description.abstractThe motif of the relationship between people and trees, often present in Eastern Slavic folk literature, although discussed many times, still seems to offer undiminished interpretive potential. In the light of contemporary – postcolonial and postsecular – social anthropology, it can be read as a representation of belief practices that implement assumptions close to indigenous approaches tonatural reality. This is indicated in particular by the non-anthropocentric attitude to the tree, usually understood as a personal entity, demonstrating an ability to transform the world analogous to humans, and also having the ability to extend human life in a material, not just symbolic, way. This applies especially to trees growing or planted on graves, widespread in North Russian and Belarusiantradition, and artifacts made from their wood, such as musical instruments. They demonstrate a “resurrection potential” towards the dead, which corresponds to the understanding of continuity between humans and non-humans, characteristic of animistic indigenous cultures, as well as between existence during life and after death.en
dc.description.abstractArtykuł jest próbą odczytania ludowego motywu relacji między ludźmi a drzewami w świetle postsekularnej i postkolonialnej antropologii społecznej Tima Ingolda. Autorka obejmuje uwagą zwłaszcza wschodniosłowiańskie nieantropocentryczne podejście do drzew nagrobnych, które rozumie się jako byty osobowe, sprawcze, mające zdolność transformacji ludzkiego życia nie tylko w symboliczny, lecz także w materialny sposób. Wykazują one wobec zmarłych „wskrzeszeniowy potencjał”, który odpowiada charakteryzującemu animistyczne rdzenne  kultury rozumieniu ciągłości między ludźmi i nie-ludźmi, a także między istnieniem za życia oraz po śmierci.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica;17en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectnew animismen
dc.subjectrelational anthropologyen
dc.subjectmore-than-human anthropologyen
dc.subjecttreeen
dc.subjectpipeen
dc.subjectburialen
dc.subjectgraveen
dc.subjectnowy animizmpl
dc.subjectantropologia relacyjnapl
dc.subjectantropologia więcej-niż-ludzkapl
dc.subjectdrzewopl
dc.subjectpiszczałkapl
dc.subjectpochówekpl
dc.subjectgróbpl
dc.titleRelacje ludzi z drzewami nagrobnymi we wschodniosłowiańskim i polskim folklorze słownym (wybrane przykłady). Perspektywa antropologii więcej-niż-ludzkiejpl
dc.title.alternativeHuman Relationships with Grave Trees in Eastern Slavic and Polish Verbal Folklore (Selected Examples). The Perspective of a More-Than-Human Anthropologyen
dc.typeArticle
dc.page.number9-34
dc.contributor.authorAffiliationUniwersyt Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Literatury i Krytyki Artystycznejtepl
dc.identifier.eissn2353-4834
dc.referencesAgapkina, Tatyana. Derevya v slavyanskoi narodnoi traditsii. Ocherki. Moskva, 2019.pl
dc.referencesArukask, Madis. “The Personal Rituals of the Finnic Peoples with Forest Trees: (On the Basis of Two Examples)”. Anthropology & Archeology of Eurasia. Vol. 56 (1–2) (2017): 167–185.pl
dc.referencesArukask, Madis. “Resurrection, Revenance, and Exhumation. The Problematics of the Dead Body in Songs and Laments”. Scripta Instituti Donneriani Aboensis. No. 23 (2011): 28–54.pl
dc.referencesBarcz, Anna. Drzewa i zakorzenienie polskości. In: O jeden las za daleko, ed. J. Bednarek, P. Czapliński. Warszawa, 2019.pl
dc.referencesBillington, James Hadley. Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, transl. J. Hunia. Kraków: 2008.pl
dc.referencesBird-David, Nurit. “Animism Revisited. Personhood, Environment, and Relational Epistemology”. Current Anthropology (supplement). No. 40 (1999): 67–91.pl
dc.referencesBird-David, Nurit. “The Giving Environment: Another Perspective on the Economic System of Gathererhunters”. Current Anthropology. No. 31 (1990): 189–196.pl
dc.referencesBird-Rose, Deborah. Death and Grief in a World of Kin. In: The Handbook of Contemporary Animism, ed. G. Harvey. London–New York, 2003.pl
dc.referencesCiszewski, Stanisław. “Lud rolniczo-górniczy z okolic Sławkowa w powiecie olkuskim”. Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej. Vol. II (1887): 1–129.pl
dc.referencesDescola, Philippe. In the Society of Nature: a Native Ecology in Amazonia, transl. N. Scott. Cambridge University Press: Cambridge, 1994.pl
dc.referencesDeleuze, Gilles; Guattari, Felix. “Kłącze”, transl. B. Banasiak. Colloquia Communia. No. 1/3 (1988): 221–238.pl
dc.referencesDomańska, Ewa. Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała. Warszawa, 2017.pl
dc.referencesEngelking, Anna. Klątwa. Rzecz o ludowej magii słowa. Warszawa: 2000.pl
dc.referencesFahlander, Frederik. “Becoming Dead: Burial Assemblages as Vitalist Devices”. Cambridge Archeological Journal, Vol. 30. No. 4 (2020): 555–569.pl
dc.referencesFahlander, Frederik. “The Relational Life of Trees. Ontological Aspects of ‘Tree-Ness’ in the Early Bronze Age of Northern Europe”. Open Archaeology. No. 4 (2018): 373–385.pl
dc.referencesFreedman, Françoise Barbira. Shamanic Plants and Gender in the Healing Forest. In: Shamanic Plants and Gender in the Healing Forest, ed. S. Harris, F. B. Freedman. New York, 2010.pl
dc.referencesGloger, Zygmunt. Pieśni ludu (w latach 1961–1891). Kraków, 1892.pl
dc.referencesHall, Matthew. Talk Among the Trees. Animist Plant Ontologies and Ethics. In: The Handbook of Contemporary Animism, ed. G. Harvey. London–New York, 2003.pl
dc.referencesHarvey, Graham. Animism. Respecting the Living World. London, 2005.pl
dc.referencesHerva, Vesa-Pekka; Lahelma, Antti. Northern Archeology and Cosmology. A Relational View. London–New York, 2020.pl
dc.referencesIngold, Tim. Being Alive. Essays on Movement, Knowledge and Description. London, 2011.pl
dc.referencesIngold, Tim. “Rethinking Animate, Re-Animating thought”. Ethnos. Journal of Anthropology. No. 71(1) (2006): 9–20.pl
dc.referencesIngold, Tim. The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill. London– New York, 2000.pl
dc.referencesKnight, John. The Second Life of Trees: Family Forestry in Upland Japan. In: The Social Life of Trees Anthropological Perspectives on Tree Symbolism, ed. L. Rival. London, 1998.pl
dc.referencesKoczwara, Hanna; Wróblewski, Zbigniew. “Koncepcja percepcji środowiska w ujęciu Tima Ingolda”. Studia Ecologiae et Bioethicae. No. 1 (17) (2019): 57–71.pl
dc.referencesLye, Tuck-Po. Knowledge, Forest, and Hunter-Gatherer Movement: the Batek of Pahang, Malaysia. University of Hawaii 1997, https://www.academia.edu/45438803/Lye_Tuck_Po_1997_Knowledge_forest_and_hunter_gatherer_movement_the_Batek_of_Pahang_Malaysia_Ph_D_dissertation_ Department_of_Anthropology_University_of_Hawaii_at_Manoa_Honolulupl
dc.referencesMittnik, Alissa; Wang, Chuan-Chao; Pfrengle, Saskia. “The genetic prehistory of the Baltic Sea region”. Nature Communications. No. 442 (2018): 1–11.pl
dc.referencesNaveh, Danny; Bird-David, Nurit. “How Persons Become Things: Shifts in Hunter-Gatherer Nayaka Relational Epistemology and Ontology with the Adoption of Agriculture and Animal Husbandry”. Journal of the Royal Anthropological Institute. No. 20 (2014): 74–92.pl
dc.referencesOrzeszkowa, Eliza. “Ludzie i kwiaty nad Niemnem”. Wisła. Vol. IV (1880): 1–31.pl
dc.referencesPosth, Cosimo; Yu, On; Ghalichi, Ayshin. “Palaeogenomics of Upper Palaeolithic to Neolithic European Hunter-Gatherers”. Nature. No. 615 (2023):117–126.pl
dc.referencesShepard Glenn H. Jr.; Daly, Lewis. “Sensory Ecologies, Plant-Persons, and Multinatural Landscapes in Amazonia”. Botany. An International Journal for Plant Biology. No. 100(2) (2022): 83–96.pl
dc.referencesSzwarc-Bronikowiski, Stanisław. Świadkowie naszych dziejów. Warszawa, 2002. Tolstoi, Nikita. Nevestka stala v pole topolem (“topolei”). In: Slavyanskii i balkanskii folklor. Dukhovnaya kultura Polesya na obshcheslavyanskom fone. Moskva, 1986.pl
dc.contributor.authorEmailanna.filipowicz@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1427-9681.17.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/