Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPokorski, Bartosz
dc.date.accessioned2025-05-15T06:50:05Z
dc.date.available2025-05-15T06:50:05Z
dc.date.issued2025-02-28
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55581
dc.description.abstractJoan Riviere, a British psychoanalyst, is best known for her concept of femininity as masquerade, which gained recognition in feminist and philosophical circles through Judith Butler and her Gender Trouble. This paper analyzes Riviere’s life and work in the context of tensions between psychoanalysis, philosophy, and feminism. In part (I), I discuss why the relationship between these fields is not unproblematic. Part (II) focuses on Riviere’s biography, showing how various narratives – by Anna Verrall (Riviere’s mother), Ernest Jones, Sigmund Freud, and her collaborators – shape her image. The most interesting thread is Riviere's absence from discourse, the lack of reference to her, despite her significant contribution to psychoanalysis. While her concept appears in works at the intersection of philosophy, psychoanalysis, and feminism, her figure remains incomplete and elusive. More important than her image are the concrete actions she took, which had a real impact on the development of psychoanalysis. This paper, introducing Polish readers to Riviere’s figure, contributes to a deeper reflection on her contribution to the history of psychoanalysis and feminism.en
dc.description.abstractJoan Riviere, brytyjska psychoanalityczka, najbardziej znana jest z koncepcji „kobiecości jako maskarady”, która w kręgach feministycznych i filozoficznych zyskała rozgłos dzięki Judith Butler i jej Gender Trouble. W niniejszym tekście analizuję życie i dorobek Riviere w kontekście napięć między psychoanalizą, filozofią i feminizmem. W części I wyjaśniam, czemu związek wspomnianych dziedzin nie jest nieproblematyczny. Część II skoncentrowana została na biografii Riviere i ukazuje, jak różne narracje – Anny Verrall (matki Riviere), Ernesta Jonesa, Zygmunta Freuda czy jej współpracowników – kształtują jej obraz. Najbardziej interesującym wątkiem jest nieobecność Riviere w dyskursie, niepowoływanie się na nią, mimo jej znaczących osiągnięć w dziedzinie psychoanalizy. Choć jej koncepcja przywoływana jest w pracach z pogranicza filozofii, psychoanalizy i feminizmu, postać Riviere pozostaje niepełna i trudna do uchwycenia. Ważniejsze niż jej obraz są konkretne działania, które miały realny wpływ na rozwój psychoanalizy. Tekst ten, zapoznając polskiego czytelnika z tytułową bohaterką, stanowi przyczynek do głębszej refleksji nad jej wkładem w historię psychoanalizy i feminizmu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;44pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectJoan Riviereen
dc.subjectpsychoanalysisen
dc.subjectfeminismen
dc.subjectwomanen
dc.subjectwomanliness as masqueradeen
dc.subjectSigmund Freuden
dc.subjectMelanie Kleinen
dc.subjectErnest Jonesen
dc.subjectshort circuitsen
dc.subjectJoan Rivierepl
dc.subjectpsychoanalizapl
dc.subjectfeminizmpl
dc.subjectkobietapl
dc.subjectkobiecość jako maskaradapl
dc.subjectZygmunt Freudpl
dc.subjectMelanie Kleinpl
dc.subjectErnest Jonespl
dc.subjectkrótkie spięciapl
dc.subjectJoan Rivierefr
dc.subjectpsychanalysefr
dc.subjectféminismefr
dc.subjectfemmefr
dc.subjectféminité comme mascaradefr
dc.subjectbiographie de Joan Rivierefr
dc.subjectSigmund Freudfr
dc.subjectMelanie Kleinfr
dc.subjectErnest Jonesfr
dc.subjectcourt-circuitfr
dc.subjecthistoire de la psychanalysefr
dc.titleJoan Riviere - Kobieta za maskaradą (zarys biografii)pl
dc.title.alternativeJoan Riviere: The Woman behind the Masqueradeen
dc.typeArticle
dc.page.number23-60
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesApter, E. (1991). Unmasking the masquerade: Fetishism and femininity from the Goncourt brothers to Joan Riviere. W: E. Apter i W. Pietz (red.), Feminizing the Fetish: Psychoanalysis and Narrative Obsession in Turnof-the-century France. Ithaca: Cornell UP, s. 65–98.pl
dc.referencesBakman, N. (2013). Thirty Years on: KR Eissler’s Interview with Joan Riviere (1953). Psychoanalysis and History 15(1), s. 91–104.pl
dc.referencesBakman, N. (2008). She can be put to work: Joan Riviere as translator between Freud and Jones. Psychoanalysis and History, 10(1), s. 21–36.pl
dc.referencesBower, M. (2018). The life and work of Joan Riviere: Freud, Klein and female sexuality. Milton: Routledge.pl
dc.referencesButler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesDoane, M. A. (1988) Masquerade Reconsidered: Further Thoughts on the Female Spectator. Discourse, Jesień-Zima 1988–89, t. 11, nr 1, s. 42–54.pl
dc.referencesDybel, P. (2001). Fantazmaty ideologii. W: Žižek, S. Wzniosły obiekt ideologii. Tłum. J. Bator i P. Dybel. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. VI–XXXIII.pl
dc.referencesDybel, P. (2006). Zagadka „drugiej płci”. Spory wokół różnicy seksualnej w psychoanalizie i w feminizmie. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesDybel, P. (2009). Okruchy psychoanalizy. Teoria Freuda między hermeneutyką i poststrukturalizmem. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesFreud, S. (2009). Wyparcie (1915). W: Freud, S., Psychologia nieświadomości, Tłum. R. Reszke. Warszawa: Wydawnictwo KR, s. 77–88.pl
dc.referencesGajewska, A. (2008). Hasło: Feminizm. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl
dc.referencesGusin, M. (2018). Symptomy psychoanalizy: Jacques Lacan: od filozofii do antyfilozofii. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesHeath, S. (1986). Joan Riviere and the Masquerade. W: V. Burgin, J. Donald i C. Kaplan (red.), Formations of Fantasy. New York: Methuen, s. 45–61.pl
dc.referencesHegel, G. W. F. (1994). Wykłady z historii filozofii. Tom I. Tłum. Ś. F. Nowicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesHughes, A. (1991). Joan Riviere: Her life and work. W: Riviere, J., & Hughes, A. (1991). The Inner World and Joan Riviere: Collected Papers 1929–1958. Londyn: Routledge. s. 1–43pl
dc.referencesHughes, A. (2004). Joan Riviere and the masquerade. Psychoanalysis and History, 6(2), s. 161–175.pl
dc.referencesHyży, E. (2003). Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesKrasuska, K. (2008). Gra w przekład. W: Butler, J. Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Tłum. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 264–269.pl
dc.referencesLacan, J. (2014) Instancja litery w nieświadomości albo rozum od czasów Freuda. Tłum. J. Waga. Psychoanaliza, 5, s. 9–46.pl
dc.referencesLeder, A. (2014). Prześniona rewolucja: Ćwiczenie z logiki historycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesMizielińska, J. (2004) (De)konstrukcje kobiecości. Podmiot feminizmu a problem wykluczenia. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl
dc.referencesMizielińska, J. (2006). Płeć, ciało, seksualność. Od feminizmu do teorii queer. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesNewton Malony, H. Shafranske, E. P. (2021). Freud’s Journal IMAGO – 1912 to Present. W: H. N. Malony, E. P. Shafranske (red.) Early Psychoanalytic Religious Writings. Leiden, Boston: Brill Rodopi, s. 159–161.pl
dc.referencesPokorski, B. (2024). Główne wątki psychoanalitycznej debaty towarzyszącej powstaniu tekstu Joan Riviere „Kobiecość jako maskarada”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica, 44, s. 61–94.pl
dc.referencesRiviere, J. (1927). Symposium on Child Analysis. The International Journal of Psycho-Analysis, 8, s. 370–377.pl
dc.referencesRiviere, J. (1929). Womanliness as a Masquerade. The International Journal of Psychoanalysis, 10, s. 303–313.pl
dc.referencesRiviere, J. (2024). Kobiecość jako maskarada. Tłum. B. Pokorski. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica, 44, s. 7–22.pl
dc.referencesRiviere, J. (1991). A character trait of Freud's (1958). W: A. Hughes (red.), The Inner World and Joan Riviere: Collected Papers 1929–1958. Londyn: Routledge, s. 350–354.pl
dc.referencesSayers, J., & Forrester, J. (2013). The Autobiography of Melanie Klein. Psychoanalysis and History, 15(2), s. 127–163.pl
dc.referencesSegal, H. (1991) Foreword. In: Riviere, J., & Hughes, A., The Inner World and Joan Riviere: Collected Papers 1929–1958. Londyn: Routledge, s. xi–xiv.pl
dc.referencesSowa, J. (2011). Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Kraków: Universitas.pl
dc.referencesStrachey, J. Heimann, P. i Munro, L. (1963). OBITUARY: Joan Riviere (1883–1962). The International Journal of Psycho-Analysis, 44, s. 228–235.pl
dc.referencesVyrgioti, M. (2019). In the closets of Fanon and Riviere: Psychoanalysis, postcolonial theory and the psychosocial. New Voices in Psychosocial Studies, s. 23–37.pl
dc.referencesWróbel, S. (2012). Odkrycie nieświadomości: czy destrukcja kartezjańskiego pojęcia podmiotu poznającego?. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.referencesŽižek, S. (2010). Lacan. Przewodnik Krytyki Politycznej. Tłum. J. Kutyła. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesŽižek, S. (2006). Kukła i karzeł. Perwersyjny rdzeń chrześcijaństwa. Tłum. M. Kropiwnicki. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.pl
dc.referencesZupančič, A. (2021) Czym jest seks?. Tłum. T. Sieczkowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesWielki Słownik Języka Polskiego PAN (2023). Hasło: problematyczny. Online: https://wsjp.pl/haslo/podglad/113325/problematyczny [dostęp: 13.12.2024].pl
dc.referencesWomen Psychoanalysts in Great Britain. (2017). Online: https://www.psychoanalytikerinnen.de/greatbritain_biographies.html [dostęp: 13.12.2024].pl
dc.contributor.authorEmailbartosz.pokorski@filhist.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.2024.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0