Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTkachova, Hanna
dc.date.accessioned2025-05-15T06:50:06Z
dc.date.available2025-05-15T06:50:06Z
dc.date.issued2025-02-28
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55584
dc.description.abstractThe text is concerned with the analysis of the Women’s Tales series of short films in terms of their representativeness for the theory of the “female gaze.” The starting point for the discussion is the problem of companies’ involvement in the movement for gender equality and in the cultural industry solely for marketing purposes, which leads to brands' consumption of feminist discourse and the symbolic capital of the invited authors, with negligible significance of the projects for art and society. Therefore, the central question of the article is to what extent the initiative of the fashion house Miu Miu, which aims to support women in the film industry, uses the poetics of “female gaze” and enables its development and dissemination. The first part of the text – theoretical – discusses the concept of the “female gaze” and, based on four conceptions of “female gaze,” defines its characteristics. The second part – analytical – consists of a comprehensive analysis of films from the Women’s Tales series, which are divided into four categories according to the dominant determinant of the “female gaze.” The inspection of the shorts enables them to be linked to various aspects of the “female gaze,” confirming the feminist dimension of the series and its critical approach to visual fetishism. Nevertheless, the Miu Miu project itself and the works produced within its framework, due to institutional conditions, have limited impact on mainstream art and remain the preserve of elite culture.en
dc.description.abstractTekst jest poświęcony analizie serii filmów krótkometrażowych Women’s Tales pod kątem ich reprezentatywności dla teorii „kobiecego spojrzenia”. Punktem wyjściowym dla rozważań jest problem angażowania się firm w ruch na rzecz równości płci oraz w przemysł kulturowy wyłącznie w celach marketingowych, co prowadzi do spożytkowania przez marki dyskursu feministycznego oraz kapitału symbolicznego zaproszonych autorek, przy znikomym znaczeniu projektów dla sztuki i społeczeństwa. Dlatego pytaniem artykułu jest, w jakim stopniu inicjatywa domu mody Miu Miu, która ma na celu wsparcie kobiet w branży filmowej, wykorzystuje poetykę „female gaze” oraz umożliwia jej rozwój i rozpowszechnienie. Pierwsza część tekstu – teoretyczna – omawia pojęcie „kobiecego spojrzenia” oraz na podstawie czterech koncepcji „female gaze” określa jego cechy charakterystyczne. Druga część – analityczna – składa się z przekrojowej analizy filmów z serii Women’s Tales, które podzielono na cztery kategorie w zależności od dominującego wyznacznika „kobiecego spojrzenia”. Przegląd krótkich metraży pozwala powiązać je z różnymi aspektami „female gaze”, potwierdzając feministyczny i krytyczny wobec wizualnego fetyszyzmu wymiar serii. Niemniej, sam projekt Miu Miu i realizowane w jego ramach utwory ze względu na uwarunkowania instytucjonalne mają ograniczony wpływ na sztukę głównego nurtu i pozostają domeną kultury elitarnej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;44pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subject„kobiece spojrzenie”pl
dc.subjectfeminizmpl
dc.subjectkino kobietpl
dc.subjectpoetyka filmupl
dc.subject„Women’s Tales”pl
dc.subject“Female gaze”en
dc.subjectfeminismen
dc.subjectwomen’s cinemaen
dc.subjectfilm poeticsen
dc.subject“Women’s Tales”en
dc.title„Kobiece spojrzenie” w serii Women’s Tales – między strategią brandingową a feministyczną autorefleksjąpl
dc.title.alternative“Female Gaze” in the Series Women’s Tales – between Branding Strategy and Feminist Self-reflectionen
dc.typeArticle
dc.page.number117-141
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesBourdieu, P. (2005). Dystynkcja: społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. Piotr Biłos, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl
dc.referencesBrey, I. (2020). Le regard féminin – Une révolution à l’écran. Paris: Oliver.pl
dc.referencesCaoduro, E. (2017), ‘Women’s tales’: postfeminist adventures into consumerville. Comunicazioni Sociali, 1, s. 37-42.pl
dc.referencesCervulle, M. (2023). Blinded by the “male gaze”. Critical genealogy of a controversial concept. Études de communication, 61(2), s. 189-212.pl
dc.referencesCorbett, A. (2023). In Search of The Female Gaze: The Evolving Possibilities of Postfeminist Aesthetics in Contemporary Film and Literature.pl
dc.referencesFrench, L. (2021). The ‘Female Gaze’. W: French, L., The Female Gaze in Documentary Film. London: Palgrave Macmillan, s. 53–70.pl
dc.referencesHelman, A. (2007). Koncepcje feministyczne. W: Helman A. i Ostaszewski, J., Historia myśli filmowej. Podręcznik. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 279–293.pl
dc.referencesHooks, B. (1992). The Oppositional Gaze: Black Female Spectators. W: Hooks, B. Black Looks: Race and Representation. Boston: MA: South End Press, s. 115–131.pl
dc.referencesKaplan, E. A. (1990). Is the Gaze Male?. In: Kaplan, E. A., Women and Film Both Sides of the Camera. Routledge, s. 23–35.pl
dc.referencesMiller, N. K. (2007). Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka. W: Burzyńska, A. i Markowski, M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia. Kraków: Znak, s. 487–513.pl
dc.referencesMulvey, L. (2001). Unmasking the Gaze: Some Thoughts on New Feminist Film Theory and History. Lectora, 7, s. 5–14.pl
dc.referencesMulvey, L. (2010). Kino, feminizm i awangarda, tłum. J. Murczyńska. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków; –Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 60–79.pl
dc.referencesMulvey, L. (2010). Ponowne refleksje nad Przyjemnością wzrokową a kinem narracyjnym, zinspirowane Pojedynkiem w słońcu Kinga Vidora (1946), tłum. J.Majmurek. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków. Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 79–90.pl
dc.referencesMulvey, L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne, tłum. J. Mach. W: Kuc, K. i Thompson, L. (red.), Do utraty wzroku: wybór tekstów. Kraków; Warszawa: Korporacja Ha!art: Międzynarodowy Festiwal Filmowy Era Nowe Horyzonty, s. 33–48.pl
dc.referencesRadkiewicz, M. (2010). „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek. Kraków: Korporacja Ha!art.pl
dc.referencesRadkiewicz, M. (2022) Laura Mulvey o władzy spojrzenia, kinie i sztuce kobiet. W: Radkiewicz, M.. Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 125–175.pl
dc.referencesSnow, E. (1989). Theorizing the Male Gaze: Some Problems. Representations, 25, s. 30–41.pl
dc.referencesTobin, E. Ch. (2010). Toward a Queer Gaze: Cinematic Representations of Queer Female Sexuality in Experimental/avant-garde and Narrative Film. Floriada: University of Florida.pl
dc.referencesBalsom, E. (2020). In Search of the Female Gaze, Cinema-Scope.com. Online: https://cinema-scope.com/features/in-search-of-the-female-gaze/ [dostęp: 31.10.2024].pl
dc.referencesBell, V. i Gunaratnam, Y. (2017). How John Berger Changed Our Ways of Seeing Art, Theconversation.com. Online: https://theconversation.com/how-john-berger-changed-our-way-of-seeing-art-70831 [dostęp: 01.11.2024].pl
dc.referencesDay, E. (2018). Haifaa Al Mansour Brings a New Tale Set in Saudi to Venice, En.vogue.me. Online: https://en.vogue.me/culture/lifestyle-and-travel/haifaa-al-mansour-miu-miu-womens-tales-venice-film-festival/ [dostęp: 11.11.2024].pl
dc.referencesGiornate degli Autori. Comunicato stampa / press release (2024). A whirl through the numbers. Giornatedegliautori.com. Online: https://www.giornatedegliautori.com/en/news-2024-en/a-whirl-through-the-numbers-eng/ [dostęp: 18.11.2024].pl
dc.referencesLoreck, J. (2016). Explainer: what does the ‘male gaze’ mean, and what about a female gaze? Theconversation.com. Online: https://theconversation.com/explainer-what-does-the-male-gaze-mean-and-what-about-a-female-gaze-52486 [dostęp: 31.10.2024].pl
dc.referencesMorse, N. i Herold, L. (2021). Beyond the gaze: seeing and being seen in contemporary queer media, Jumpcut.org. Online: https://www.ejumpcut.org/archive/jc60.2021/MorseHerold-BeyondGaze/index.html [dostęp: 31.10.2024].pl
dc.referencesPapier Tiger Television. Sisterhood™: Hyping The Female Market, Online: https://papertiger.org/sisterhood-hyping-the-female-market/ [dostęp: 03.11.2024].pl
dc.referencesPrada Group Media (2017). Miu Miu Women’s Tales Conversations. Pradagroup.com. Online: https://www.pradagroup.com/en/news-media/press-releases-documents/2017/17-08-00-mmwt-conversations.html [dostęp: 12.11.2024].pl
dc.referencesPrada Group. Perspectives / special projects. The Prada Group and Cinema (2024). Miu Miu and Cinema. Pradagroup.com. Online: https://www.pradagroup.com/en/perspectives/stories/sezione-progetti-speciali/prada-group-cinema.html [dostęp: 16.11.2024].pl
dc.referencesSoloway, J. (2017). The Female Gaze, Artchoolportal.com. Online: https://artschoolportal.com/2017/12/jill-soloway-on-the-female-gaze-2016/ [dostęp: 31.10.2024].pl
dc.referencesTefler, T. (2018). How Do We Define the Female Gaze in 2018?, Vulture.com. Online: https://www.vulture.com/2018/08/how-do-we-define-the-female-gaze-in-2018.html [dostęp: 31.10.2024].pl
dc.referencesŻmigrodzki, P. (2024). Skopofilia, W: Wielki Słownik Języka Polskiego. Online: https://wsjp.pl/haslo/podglad/105894/skopofilia [dostęp: 14.01.2024].pl
dc.referencesXXI Giornate degli Autori. Giornate degli Autori, a quick presentation. Giornatedegliautori.com. Online: https://www.giornatedegliautori.com/en/about-us/ [dostęp: 16.11.2024].pl
dc.referencesYouTube Miu Miu playlist (2024). Miu Miu Women’s Tales | Short-Film Series. YouTube.com. Online: https://www.youtube.com/playlist?list=PLQ7gl-oZXKwVqbXzhsnqHmzIIMd4jL13I [dostęp: 16.11.2024].pl
dc.referencesYouTube TIFF Originals (2016). Soloway Jill on The Female Gaze | MASTER CLASS | TIFF 2016, Online: https://www.youtube.com/watch?v=pnBvppooD9I [dostępu: 31.10.2024].pl
dc.referencesBrigitte, 2019, reż. Lynne Ramsay. Włochy–Wielka Brytania: Somesuch, Hi! Production.pl
dc.referencesCarmen, 2017, reż. Chloë Sevigny. USA: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesDe Djess, 2015, reż. Alice Rohrwacher. Włochy: Miu Miu, Tempesta, Hi! Production.pl
dc.referencesEl Affaire Miu Miu, 2024, reż. Laura Citarella. Argentina: El Pampero Cine, Hi! Production.pl
dc.referencesEye Two Times Mouth, 2023, reż. Lila Avilés. Meksyk: Cine Canibal, Limerencia Films, Hi! Production.pl
dc.referencesHello Apartment, 2018, reż. Dakota Fanning. USA: a Next Wednesday, Ghost Robot, Hi! Production.pl
dc.referencesHouse Comes with a Bird, 2022, reż. Janicza Bravo. USA: Prettybird, Hi! Production.pl
dc.referencesI Am The Beauty Of Your Beauty, I Am The Fear Of Your Fear, 2024, reż. Chui Mui Tan. Malezja–Włochy: Da Huang Pictures, Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesI and the Stupid Boy, 2021, reż. Kaouther Ben Hania. Francja–Włochy: Tanit Films, Hi! Production.pl
dc.referencesIn my room, 2020, reż. Mati Diop, Francja, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesIt’s Getting Late, 2012, reż. Massy Tadjedin. Włochy–USA: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesLe donne della Vucciria, 2013, reż. Hiam Abbass, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesLes 3 Boutons, 2015, reż. Agnès Varda. Francja: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesLetter to My Mother for My Son, 2022, reż. Carla Simón. Hiszpania: Elástica Films, Kino Produzioni, Hi! Production.pl
dc.referencesMuta, 2011, reż. Lucrecia Martel, Włochy, Argentina: Miu Miu, Hi Production.pl
dc.referencesNightwalk, 2020, reż. Małgorzata Szumowska. Włochy, Polska: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesSeed, 2016, reż. Naomi Kawase. Japonia: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesShako Mako, 2019, reż. Hailey Gates, Włochy, Stany Zjednoczone: Ways & Means, Hi! Production.pl
dc.referencesShangri-La, 2021, reż. Isabel Sandoval. USA: Team 713 Entertainment, Hi! Production.pl
dc.referencesSisterhood™: Hyping the Female Market, 1993. USA: Paper Tiger SouthWest.pl
dc.referencesSomebody, 2014, reż. Miranda July, Stany Zjednoczone: Ways & Means, Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesSpark and Light, 2014, reż. So Yong Kim. Włochy: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesStane, 2023, reż. Antoneta Alamat Kusijanović. Chorwacja–Włochy: Eclectica, Ellectrica,Hi! Production.pl
dc.referencesThat one day, 2016, reż. Crystal Moselle. USA: Miu Miu, Somesuch, Hi! Production.pl
dc.references(The [End) of History Illusion], 2017, reż. Celia Rowlson-Hall. USA: Hi! Production.pl
dc.referencesThe Door, 2013, reż. Ava DuVernay. USA. Włochy: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesThe Powder Room, 2011, reż. Zoe Cassavetes, Włochy: Miu Miu, Hi! Production.pl
dc.referencesThe Wedding Singer’s Daughter, 2019, reż. Haifaa Al-Mansour. Stany Zjednoczone–Włochy: Anonymous Content, Hi! Production.pl
dc.referencesThe Woman Dress, 2012, reż. Giada Colagrande. Włochy–USA: BRW, Hi! Production.pl
dc.contributor.authorEmailanntech21.12@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.2024.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0