dc.contributor.author | Ziółkowski, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2025-06-12T14:11:06Z | |
dc.date.available | 2025-06-12T14:11:06Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2391-8551 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55706 | |
dc.description.abstract | The purpose of this article was to describe the category of demake in detail, which is a popular form of artistic expression among video game fans. This was achieved through an analysis of grow journalism focusing on the selected issue and two groups on the Reddit platform that bring together people interested in creating and playing demakes. At the beginning of the text there is an introduction of the reader to the discourse and a presentation of the methodology. Essential terms in this work were demake itself, remake, retrogaming, nostalgia, fan practices and corporate image-making of technology. These aspects helped to understand the demake and develop a relevant theory. The broad view of the category is an attempt to reconcile the knowledge gained by other researchers with the practices, habits and language of gamers, which often deviate from the academic order. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest szczegółowe opisanie kategorii demake’u, który stanowi popularną formę ekspresji artystycznej fanów gier wideo. Artykuł analizuje publicystykę grową koncentrującą się na wybranym zagadnieniu oraz dwie grupy na platformie Reddit, które zrzeszają osoby zainteresowane tworzeniem demake’ów i graniem w nie. Terminy takie jak demake sam w sobie, remake, retrogaming, nostalgia i praktyki fanowskie oraz zwrócenie uwagi na tworzenie wizerunku technologii przez korporacje służą do zrozumienia badanej kategorii oraz wypracowania odpowiedniej teorii. Szerokie spojrzenie na kategorię demake’u jest próbą pogodzenia wiedzy zdobytej przez innych badaczy z praktykami, zwyczajami i językiem graczy, które często odbiegają od akademickiego porządku. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Replay. The Polish Journal of Game Studies;1 | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | demake | en |
dc.subject | nostalgia | en |
dc.subject | fan practices | en |
dc.subject | remake | en |
dc.subject | retrogaming | en |
dc.subject | demake | pl |
dc.subject | nostalgia | pl |
dc.subject | praktyki fanowskie | pl |
dc.subject | remake | pl |
dc.subject | retrogaming | pl |
dc.title | Nostalgiczna twórczość fanowska. Wyjaśnienie kategorii demake | pl |
dc.title.alternative | Nostalgic Fanworks. Explanation of the Demake Category | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 37-61 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-8394 | |
dc.references | Ashford, J. (31 października 2019). What is hauntology? The Week. https://theweek.com/104076/what-is-hauntology (data dostępu: 25 lipca 2024). | pl |
dc.references | Autio, M. (2015). Nostalgia. W: D.T. Cook, J.M. Ryan (red.), The Wiley Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies. Wiley-Blackwell. | pl |
dc.references | Bianchi, T. (13 stycznia 2023). Regional distribution of desktop traffic to Reddit.com as of May 2022 by country. Statista. https://www.statista.com/statistics/325144/reddit-global-active-user-distribution/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Bogost, I. (bd.). Atari Hacks, Remakes, and Demakes. Bogost.com. https://bogost.com/teaching/atari_hacks_remakes_and_demake/ (data dostępu: 24 lipca 2024). | pl |
dc.references | Bosman, F. (2023). Video Game Romanticism. On Retro Gaming, Remakes, Reboots, Game Nostalgia, and Bad Games. Journal of Religion, Film and Media, 9(1), 25–44. | pl |
dc.references | Chojnacki, M.M. (2017a). Gra ze strachem – środki wywoływania lęku u odbiorcy w grach wideo. W: B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska (red.), Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze (s. 429–440). Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum. | pl |
dc.references | Chojnacki, M.M. (2017b). „Jak za dawnych dobrych lat” – demake a medium gier wideo. W: Ł. Androsiuk (red.), Update. Teorie i praktyki kultury gier komputerowych (s. 13–30). Wydawnictwo Academicon. | pl |
dc.references | Clement, J. (11 stycznia 2022). First month digital sales of selected Crash Bandicoot video games worldwide as of November 2020. Statista. https://www.statista.com/statistics/1188920/crash-bandicoot-first-month-digital-sales/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | D’Angelo, W. (4 lutego 2019). Spyro Reignited Trilogy Sells an Estimated 1.04 Million Units First Week at Retail – Sales. VGChartz. https://www.vgchartz.com/article/394138/spyro-reignited-trilogy-sells-an-estimated-104-million-units-first-week-at-retail/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | De Meo, F. (2021). Cyberpunk 2077 New Mod Considerably Improves AI Netrunners. WCCFTech. https://wccftech.com/cyberpunk-2077-new-mod-netrunners/ (data dostępu: 22 lipca 2024). | pl |
dc.references | De Valck, M., Hagener, M. (2005). Cinephilia. Movies, Love and Memory. Amsterdam University Press. | pl |
dc.references | Demakes: game art of culture tropes. (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demake/ (data dostępu: 28 lipca 2024). | pl |
dc.references | Dor, S. (2014). Emulation. W: M.J.P. Wolf, B. Perron (red.), The Routledge Companion to Video Game Studies (s. 25–31). Routledge. | pl |
dc.references | Drenda, O. (2016). Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji. Karakter. | pl |
dc.references | Eco, U. (1985/1990). Innowacja i powtórzenie: pomiędzy modernistyczną i postmodernistyczną estetyką (tłum. T. Rutkowska). Przekazy i opinie, (1–2), 12–36. | pl |
dc.references | Efwab (bd.). Bloodborne LIVE From PS4 Pro! Gameplay. https://cvf.efwab.top/ProductDetail.aspx?iid=105203736&pr=66.88 (data dostępu: 22 lipca 2024). | pl |
dc.references | Gajewski, K. (2013). Kultura uczestnictwa i sztuczna inteligencja: jak nowe media rozwiązują stare problemy. „Komunikacja i media”. Ogólnopolskie Seminarium Młodych Doktorów i Doktorantów. Uniwersytet Wrocławski. | pl |
dc.references | Garda, M.B. (2013). Nostalgia in Retro Game Design. W: Proceedings of DiGRA 2013 Conference. | pl |
dc.references | Krzanicki, M. (2015). Gracz – prosument w cyfrowej rzeczywistości. Rewolucja czy ewolucja? Kwartalnik Nauk o Mediach, 1, s. 1–19. | pl |
dc.references | Kulig, M. (19 kwietnia 2020). Stan permanentnego zauroczenia – o kinofilskich praktykach fanów. Filmawka. https://www.filmawka.pl/kinofilia-praktyki-fanow-filmow/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Lundbjörk, A. (21 grudnia 2020). Cyberpunk 2077 but it’s for PS1. YouTube. | pl |
dc.references | https://www.youtube.com/watch?v=SNqWPtcXk5w&ab_channel=AndersLundbj%C3%B6rk (data dostępu: 28 lipca 2024). | pl |
dc.references | Marak, K., Markocki, M. (2016). Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.references | Michał Pisarski Deluxe 3000 (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@pisarion3000 (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Michał Pisarski Tech (bd.). YouTube. https://www.youtube.com/@MichaPisarskiTech (data dostępu: 28 lipca 2024). | pl |
dc.references | Natali, M.P. (2004). History and the Politics of Nostalgia. Iowa Journal of Cultural Studies, 5(1), 10–25. | pl |
dc.references | New Games, Old Systems (bd.). Reddit. https://www.reddit.com/r/demakes/ (data dostępu: 28 lipca 2024). | pl |
dc.references | Nieracka, A. (2014). Wokół kategorii filmowego remake’u. Kwartalnik Filmowy, 133–146. | pl |
dc.references | Nowak, J. (2017). Polityki sieciowej popkultury. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Pixel Jello (19 marca 2019). Final Fantasy 7 (VII) – Sample: H0512 Boss Guide. Samurai Gamers. https://samurai-gamers.com/final-fantasy-7-ffvii/sample-h0512-boss-guide/ (data dostępu: 22 lipca 2024). | pl |
dc.references | Purnomo, L.A., Purnama, L.S., Untari, L. (2019). Prosthetic Translation: Retranslations of video game remakes and remasters refute retranslation hypothesis. Humanus, 18(1), 12–24. | pl |
dc.references | Reddit (bd.). Hadrian_x_Antinous. FF7 DeMake – the (un)official NES version of the entire game. https://www.reddit.com/r/FinalFantasyVII/comments/12lzqso/ff7_demake_the_unofficial_nes_version_of_the/ (data dostępu: 22 lipca 2024). | pl |
dc.references | Rustic Games BR. YouTube. https://www.youtube.com/@RusticGamesBR/featured (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Sezen, T.I. (2015). Remaking as Revision of Narrative Design in Digital Games. W: H. Koenitz, G. Ferri, M. Haahr, D. Sezen, T.I. Sezen (red.), Interactive Digital Narrative. History, Theory and Practice (s. 258–271). Routledge. | pl |
dc.references | Słownik Języka Polskiego PWN (bd.). Logika. https://sjp.pwn.pl/sjp/logika;2566276.html (data dostępu: 3 marca 2023. | pl |
dc.references | Square Enix (bd.). FINAL FANTASY VII 25th ANNIVERSARY CELEBRATION BROADCAST UNVEILS FIRST LOOK AT ‘FINAL FANTASY VII REBIRTH’, ‘CRISIS CORE – FINAL FANTASY VII- REUNION’ AND MORE. Square Enix. https://press.na.square-enix.com/FINAL-FANTASY-VII-25th-ANNIVERSARY-CELEBRATION-BROADCAST-UNVEILS-FIRST (data dostępu: 28 lipca 2024). | pl |
dc.references | Square Enix Team (7 sierpnia 2020). More than 5 million copies of FINAL FANTASY VII REMAKE shipped and sold worldwide. Square Enix. https://square-enix-games.com/it_IT/news/final-fantasy-vii-remake-shipments-sales (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Stremler, J. (8 grudnia 2020). Spyro 4 powstaje? Ciekawa zapowiedź w artbooku do Crash Bandicoot 4. Planeta Gracza. https://planetagracza.pl/spyro-4-powstaje-ciekawa-zapowiedz-w-artbooku/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Szewerniak, M. (2018). Od retro do doświadczenia, czyli gry wideo i nostalgia. Irydion. Literatura – Teatr – Kultura, 4(1), 151–163. | pl |
dc.references | Świątkowska, W. (2017). Recykling. W: E. Bal, D. Kosiński (red.), Performatyka: terytoria (s. 227–236). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Wilson, B. (2022). Bloodborne PSX is a magical PC demake to scratch that soulslike itch. Windows Central. https://www.windowscentral.com/bloodborne-psx-pc-demake-scratch-soulslike-itch (data dostępu: 22 lipca 2024). | pl |
dc.references | Wulf, T., Bowman, N.D., Rieger, D., Velez, J.A., Breuer, J. (2018). Video Games as Time Machines: Video Game Nostalgia and the Success of Retro Gaming. Media and Communication, 6(2), 60–67. | pl |
dc.references | Evans-Thirlwell, E. (6 listopada 2020). Demaking in the year of next gen. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/the-power-of-demakes-in-the-year-of-next-gen (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Good, O. (23 kwietnia 2012). See All Of Ocarina Of Time’s Overworld Remapped In a Link To The Past’s Style. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2012/04/see-all-of-ocarina-of-times-overworld-remapped-in-a-link-to-the-pasts-style/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Hamilton, K. (26 grudnia 2013). Gone Home Being Remade As A Retro JRPG. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2013/12/gone-home-being-remade-as-a-retro-jrpg/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Isobel, L. (20 kwietnia 2022). The Best Game Demakes. The Gamer. https://www.thegamer.com/best-game-demakes/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Kotowski, A. (3 listopada 2021). Bloodborne PSX z datą premiery. Demake na PC zamiast remake’u na PS5. Komputer Świat. https://www.komputerswiat.pl/gamezilla/aktualnosci/bloodborne-psx-z-data-premiery-demake-na-pc-zamiast-remakeu-na-ps5/hx73t44 (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Meer, A. (13 lipca 2009). ASCIIp0rtal: Soooon… Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/ascii-portal-soooon (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Messner, S. (6 czerwca 2016). Witness The Witness Remade In 8-Bitness. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/the-witness-nes-demake (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Mirowski, J. (9 lutego 2022). Bloodborne PSX to fascynujący demake w erze remake’ów. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/S018.asp?ID=3375 (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Narcissa, E. (27 sierpnia 2014). Hearthstone Could Have Looked Pretty Great On The Game Boy. Kotaku. https://www.kotaku.com.au/2014/08/hearthstone-could-have-looked-pretty-great-on-the-game-boy/ (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Piotrek66. (3 grudnia 2013). Micro Hexagon: Super Hexagon w wersji na Commodore 64. Świetny demake [WIDEO]. CD-Action. https://cdaction.pl/newsy/micro-hexagon-super-hexagon-w-wersji-na-commodore-64-swietny-demake-wideo (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Smith, A. (19 września 2011). Smashed To The Past: Super Smash Land. Rock Paper Shotgun. https://www.rockpapershotgun.com/smashed-to-the-past-super-smash-land (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Śledziewski, H. (3 lutego 2022). BloodbornePSX zaliczyło świetny start; grę pobrano ponad 100 tys. razy w 24h. Gry-Online. https://www.gry-online.pl/newsroom/bloodbornepsx-zaliczylo-swietny-start-gre-pobrano-ponad-100-tys-r/zf213cf (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Wojtini. (24 kwietnia 2022). Elden Ring otrzyma demake na Game Boya. IGN Polska. https://pl.ign.com/elden-ring/48901/news/elden-ring-otrzyma-demake-na-game-boya (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | Yin-Poole, W. (11 stycznia 2020). Cyberpunk 2077 PSone demake takes the old-school GTA route. Eurogamer. https://www.eurogamer.net/cyberpunk-2077-psone-demake-takes-the-old-school-gta-route (data dostępu: 3 marca 2023). | pl |
dc.references | 11 bit studios (2017). Beat Cop [PC]. | pl |
dc.references | Activision (2017). Crash Bandicoot N. Sane Trilogy [Xbox One]. | pl |
dc.references | Activision (2018). Spyro Reignited Trilogy [Xbox One]. | pl |
dc.references | Activision (2020). Crash Bandicoot 4 [PlayStation 4]. | pl |
dc.references | Azimuth Team (2019). Nothing! [PC]. | pl |
dc.references | CD Projekt Red (2020). Cyberpunk 2077 [PC]. | pl |
dc.references | Dan Fornace (2011). Super Smash Land [PC]. | pl |
dc.references | Devolver Digital (2018). The Messenger [PC]. | pl |
dc.references | Gogin (2021). Nothing [ZX Spectrum]. | pl |
dc.references | iD Software (1992). Wolfenstein 3D [PC]. | pl |
dc.references | iD Software (1993). Doom [PC]. | pl |
dc.references | Ivancilgames (2021). Portal [Atari 2600]. | pl |
dc.references | Konami (2001). Silent Hill 2 [PS2]. | pl |
dc.references | LWMedia (2022). Bloodborne PSX [PC]. | pl |
dc.references | Pat Morita (2021). Tokimal [PC]. | pl |
dc.references | Paul Koller (2013). Micro Hexagon [Commodore 64]. | pl |
dc.references | PLAYISM (2016). Momodora: Reverie Under The Moonlight [PC]. | pl |
dc.references | Rockstar Games (2003). Max Payne [GameBoy Advance]. | pl |
dc.references | SFB Games (2024). Crow Country [PC]. | pl |
dc.references | Shenzhen Nanjing Technology (2005). Final Fantasy VII [Subor]. | pl |
dc.references | Square Enix (2020). Final Fantasy VII Remake [PlayStation 4]. | pl |
dc.references | Super Flat Games (2008). Soundless Mountain II [PC]. | pl |
dc.references | TAD Corporation (1989). Toki [Maszyny Arcade]. | pl |
dc.references | Terry Cavanagh (2012). Super Hexagon [PC]. | pl |
dc.references | Thomas Happ Games (2021). Axiom Verge 2 [PC]. | pl |
dc.references | Tuxedo Labs (2020). Teardown [PC]. | pl |
dc.references | Ubisoft [2015]. Heroes of Might and Magic III HD Edition [PC]. | pl |
dc.references | ZA/UM (2020). Disco Elysium [Gameboy]. | pl |
dc.references | John Carpenter (1978). Halloween. | pl |
dc.references | John Carpenter (1981). Halloween 2. | pl |
dc.references | Rob Zombie (2007). Halloween. | pl |
dc.references | Rob Zombie (2009). Halloween II. | pl |
dc.contributor.authorEmail | jakub.ziolkowski00@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2391-8551.10.03 | |
dc.relation.volume | 10 | |