dc.contributor.author | Kawecka, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T17:17:13Z | |
dc.date.available | 2025-06-30T17:17:13Z | |
dc.date.issued | 2025-05-22 | |
dc.identifier.issn | 0208-6018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55809 | |
dc.description.abstract | In this article, we analyse the skills and competencies of young Polish adults in the context of a rapidly changing labour market. The research focuses on understanding how young adults, faced with technological progress, globalisation, and demographic changes, can adapt their skills to meet future job requirements. The study is based on data from the 2021 Human Capital Balance project. Using Principal Component Analysis (PCA) and the k-means clustering method, the aim is to identify key skills and competencies that will impact the future job prospects of young people. The importance of both technical professional skills and personal traits, such as communication, teamwork ability, creativity, and problem-solving approach, is highlighted in the work. In the context of the labour market, these skills are crucial for employees to perform tasks effectively and achieve professional success. | en |
dc.description.abstract | Artykuł skupia się na analizie kompetencji i zdolności młodych dorosłych Polaków w kontekście dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. W obliczu postępu technologicznego, globalizacji i zmian demograficznych badanie koncentruje się na zrozumieniu, jak młodzi dorośli mogą dostosować swoje umiejętności do przyszłych wymagań zawodowych. Badanie opiera się na danych z Bilansu Kapitału Ludzkiego z 2021 roku. W badaniu zastosowano analizę głównych składowych (PCA) oraz metodę klasteryzacji k-średnich. Celem opracowania jest zidentyfikowanie kluczowych umiejętności i kompetencji, które będą miały wpływ na szanse młodych ludzi na rynku pracy w przyszłości. Artykuł podkreśla znaczenie zarówno technicznych umiejętności zawodowych, jak i cech osobistych, takich jak komunikacja, zdolność do pracy zespołowej, kreatywność oraz podejście do rozwiązywania problemów. W kontekście rynku pracy te umiejętności są kluczowe dla zdolności pracowników do efektywnego wykonywania zadań i osiągania sukcesów zawodowych. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;370 | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | qualifications | en |
dc.subject | skills | en |
dc.subject | young people | en |
dc.subject | k-means | en |
dc.subject | PCA | en |
dc.subject | kwalifikacje | pl |
dc.subject | umiejętności | pl |
dc.subject | młodzi ludzie | pl |
dc.subject | k-średnie | pl |
dc.subject | PCA | pl |
dc.title | Qualifications and Skills Versus Future Competencies of Young Adult Poles | en |
dc.title.alternative | Kwalifikacje i zdolności w kontekście przyszłych kompetencji | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 72-103 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Economics in Katowice, Department of Demography and Economic Statistics | en |
dc.identifier.eissn | 2353-7663 | |
dc.references | Aczel A.D., Sounderpandian J. (2020), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | en |
dc.references | Andruszkiewicz F., Kulik-Grzybek D. (2017), Kompetencje warunkujące funkcjonowanie na współczesnym rynku pracy, “Szkoła – Zawód – Praca”, no. 13, pp. 26–34, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-8ccc8f19-4c15-4719-8817-9efb1ef071c8 [accessed: 15.03.2025]. | en |
dc.references | Armstrong M., Taylor S. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa. | en |
dc.references | Arthur D., Vassilvitskii S. (2007), k-means++: The Advantages of Careful Seeding, “Proceedings of the Eighteenth Annual ACM-SIAM Symposium on Discrete Algorithms”, pp. 1027–1035. | en |
dc.references | Bakhshi H., Downing J., Osborne M., Schneider P. (2017), The Future of Skills: Employment in 2030, Pearson and Nesta, London. | en |
dc.references | Becker G.S. (1964), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, University of Chicago – Department of Economics, University of Chicago – Booth School of Business, Chicago. | en |
dc.references | Bednarski M., Kukulak-Dolata I. (2021), Segmentacja rynku pracy w Polsce, “Rynek Pracy”, vol. 176–177, no. 1–2, pp. 48–62. | en |
dc.references | Bojanowska-Sosnowska A. (2021), Wykluczenie kompetencyjne i jego wpływ na rynek pracy w Polsce, Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa. | en |
dc.references | Boyatzis R. (2005), The competent manager: A model for effective performance, John Wiley & Sons, New York. | en |
dc.references | CEJSH (2022), Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację osób młodych na europejskim rynku pracy – wybrane aspekty, “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, no. 2, pp. 43–54. | en |
dc.references | CERTES (2025), Kompetencje Przyszłości 2025, CERTES Consulting, Warszawa. | en |
dc.references | Chałas K. (2018), Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna), [in:] S.M. Kwiatkowski (ed.), Kompetencje przyszłości, “Seria Naukowa”, vol. 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, pp. 30–68. | en |
dc.references | Dias J., Silva C. (2021), Clustering analysis of youth employment trends: An application of k-means and PCA techniques, “Journal of Labour Market Research”, vol. 55(3), pp. 215–231. | en |
dc.references | European Commission (2020), European Skills Agenda, https://employment-social-affairs.ec.europa.eu/policies-and-activities/skills-and-qualifications/european-skills-agenda_en [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | European Youth Portal (2022), Wpływ COVID-19 na zatrudnienie młodzieży, https://youth.europa.eu/news/effects-of-covid-19-youth-employment_pl [accessed: 15.03.2025]. | en |
dc.references | Eurostat (2022), COVID–19 strongly impacted young people’s employment, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20220331-1 [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | Fastnacht D. (2006), Miękkie kompetencje w zarządzaniu, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach”, no. 1(2), pp. 109–114. | en |
dc.references | Fong J., Halfond J., Schroeder R. (2017), The Changing Landscape for Professional and Continuing Education in the U.S., https://tiny.pl/c8n4d [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | Górniak J., Kasparek K., Jelonek M. (2021), Bilans Kapitału Ludzkiego 2021/2022, PARP, Warszawa. | en |
dc.references | Hamm B. (2004), Kapitał społeczny z punktu widzenia socjologicznego, [in]: L. Frąckiewicz, A. Rączaszka (eds.), Kapitał społeczny, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice, pp. 49–59. | en |
dc.references | Han J., Pei J., Kamber M. (2017), Data Mining: Concepts and Techniques, Morgan Kaufmann, Amsterdam–Boston–Heidelberg–London–New York–Oxford–Paris–Sandiego–San Francisco–Singapore–Sydney–Tokyo. | en |
dc.references | Hartigan J.A., Wong M.A. (1979), A K-means Clustering Algorithm, “Applied Statistics”, vol. 28, pp. 100–105. | en |
dc.references | Hyland T. (2012), Lifelong Learning, Mindfulness, and the Affective Domain of Education, [in:] D.N. Aspin, J. Chapman, K. Evans, R. Bagnall (eds.), Second International Handbook of Education Lifelong Learning, vol. 26, Springer, London, pp. 209–226. | en |
dc.references | ILO (2021a), ILO Monitor: COVID-19 and the World of Work. Eighth Edition, ILO Briefing Note, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/documents/briefingnote/wcms_824092.pdf [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | ILO (2021b), World Employment and Social Outlook: Trends 2021, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/publications/world-employment-and-social-outlook-trends-2021 [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | ILO (2021c), Statistical ILO Brief: An update on the youth labour market impact of the COVID-19 crisis, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@ed_emp/documents/briefingnote/wcms_795479.pdf [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | ILO (2022), World Employment and Social Outlook: Trends 2022, International Labour Office, Geneva, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_834081.pdf [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | Infuture Institue (2021), Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046, Collegium Da Vinci and Infuture Institue, https://infuture.institute/raporty/przyszlosc-edukacji/ [accessed: 15.09.2024]. | en |
dc.references | Janicki W. (2007), Przegląd teorii migracji ludności, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio B, Geographia, Geologia, Mineralogia et Petrographia”, vol. 62, pp. 285–304. | en |
dc.references | Jarmołowicz W., Knapińska M. (2011), Współczesne teorie rynku pracy a mobilność i przepływy pracowników w dobie globalizacji, “Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Krakowie”, no. 9, pp. 123–136. | en |
dc.references | Jolliffe I.T. (2002), Principal Component Analysis (Springer Series in Statistics), Springer, New York–Berlin–Heidelberg–Hong Kong–London–Milan–Paris–Tokyo. | en |
dc.references | Jolliffe I.T., Cadima J. (2016), Principal component analysis: a review and recent developments, “Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences”, vol. 374(2065), 20150202. | en |
dc.references | Jurek P., (2012), Metody pomiaru kompetencji zawodowych, “Zeszyt Informacyjno-Metodyczny – Doradcy Zawodowego”, no. 54. | en |
dc.references | Kocór M. (2015a), Kompetencje na rynku pracy. Raport PARP, PARP, Warszawa. | en |
dc.references | Kocór M. (2015b), Niedopasowanie kompetencyjne, [in:] J. Górniak (ed.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, PARP, Warszawa, pp. 12–25. | en |
dc.references | Kocór M. (2019), Nadwyżka czy deficyt kompetencji? Konsekwencje niedopasowania na rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | en |
dc.references | Kot P. (2018), Związek samooceny ze skutecznością tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy, “Polskie Forum Psychologiczne”, no. 23(1), pp. 172–187. | en |
dc.references | Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., Zięba M., Pietrus-Rajman M., Prokopowicz M. (2022), Kształcenie ustawiczne a potrzeby rynku pracy i gospodarki, Dobre Kadry Centrum Badawczo-Szkoleniowe, Wrocław. | en |
dc.references | Kwiatkowski S.M. (2018), Kompetencje przyszłości, [in:] S.M. Kwiatkowski (ed.), Kompetencje przyszłości, “Seria Naukowa”, vol. 3, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, pp. 14–30. | en |
dc.references | Maniak G. (2015), Kształcenie przez całe życie – idea i realizacja. Polska na tle Unii Europejskiej, “Studia Ekonomiczne”, no. 214, pp. 128–139. | en |
dc.references | Mazurkiewicz A. (2021), Analiza rynku pracy młodych Polaków, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań. | en |
dc.references | Michalik S., Felczak J. (2022), Zapotrzebowanie na cyfrowe poświadczenia w standardzie Open Badges, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. | en |
dc.references | Mishra S., Tripathi R. (2020), Predicting employment barriers for youth using principal component analysis: Evidence from developing economies, “International Journal of Social Economics”, vol. 47(8), pp. 1125–1142. | en |
dc.references | Nosal C.S. (1997), Psychologia decyzji kadrowych. Strategie, kryteria, procedury, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków. | en |
dc.references | OECD (2022), Employment Outlook 2022. Building Back More Inclusive Labour Markets, https://www.oecd.org/en/publications/oecd-employment-outlook-2022_1bb305a6-en.html [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | OECD (2023), OECD Skills Outlook 2023. Skills for a Resilient Green and Digital Transition, https://www.oecd.org/en/publications/2023/11/oecd-skills-outlook-2023_df859811.html [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | Osiecka-Chojnacka J. (2007), Szkolnictwo zawodowe wobec problemów rynku pracy, “Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze”, no. 16, pp. 2–3. | en |
dc.references | Paprocka I., Terlecki M. (2015), Kompetencje twarde czy miękkie? Analiza ofert pracy pod kątem pożądanych przez pracodawców kompetencji zawodowych. Raporty z badań, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz. | en |
dc.references | PARP (2018), Metodologia badania Bilans Kapitału Ludzkiego 2016–2023, https://www.parp.gov.pl/component/publications/publication/metodologia-badania-bilans-kapitalu-ludzkiego-2016-2023 [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | PARP (2021a), Badanie osób dorosłych: Baza danych z badania ludności BKL edycja 2021, https://www.parp.gov.pl/component/site/site/bilans-kapitalu-ludzkiego#metodologiabadaniabkl [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | PARP (2021b), Kwestionariusz z badania ludności BKL edycja 2021: Badanie osób dorosłych, https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Fwww.parp.gov.pl%2Fimages%2Fpublications%2FBKL%2FKwestionariusz_z_badania_ludnoci_BKL_edycja_2021_1.docx&wdOrigin=BROWSELINK [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | PARP (2022a), Raport z badania pracodawców. Powrót do rzeczywistości? Drugi rok pandemii oczami polskich firm, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/raport-z-badania-pracodawcow-powrot-do-rzeczywistosci-drugi-rok-pandemii-oczami-polskich-firm [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | PARP (2022b), Raport z badania ludności w wieku 18–69 lat, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/raport-z-badania-ludnosci-w-wieku-18-69-lat-1 [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | PARP (2023), Indywidualne konta szkoleniowe i mikropoświadczenia – rozwiązania wspierające realizację idei kształcenia przez całe życie, https://www.parp.gov.pl/publikacje/publication/indywidualne-konta-szkoleniowe-i-mikroposwiadczenia-rozwiazania-wspierajace-realizacje-idei-ksztalcenia-przez-cale-zycie [accessed: 15.03.2025]. | en |
dc.references | Pedregosa F., Grisel O., Blondel M., Prettenhofer P., Weiss R., Dubourg V., Vanderplas J., Passos A., Cournapeau D. (2011), Scikit-learn: Machine Learning in Python, “Journal of Machine Learning Research”, vol. 12, pp. 2825–2830, https://www.jmlr.org/papers/volume12/pedregosa11a/pedregosa11a.pdf [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | Piróg D. (2013), Wybrane teorie przechodzenia absolwentów szkół wyższych na rynek pracy w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, “Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, no. 23, pp. 147–163. | en |
dc.references | Plewka C. (2021), Kształcenie dualne jako sposób naprawiania systemu edukacji zawodowej, “Około Pedagogii”, no. 2, pp. 24–35. | en |
dc.references | Ratajczyk W. (2007), Edukacja a współczesny rynek pracy, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, vol. 210, pp. 65–83. | en |
dc.references | Rojek M. (2023), Międzynarodowe programy kształcenia – nowy kontekst uczenia się i rozwoju nauczycieli, “Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, vol. 2(24), pp. 147–161. | en |
dc.references | Sitek M., Pokropek A., Penszko P., Chyl K., Haman J. (2024), Główne wyniki międzynarodowego badania umiejętności dorosłych PIAAC 2023, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa. | en |
dc.references | Spence A.M. (2002), Signaling in Retrospect and the Informational Structure of Markets, “The American Economic Review”, vol. 92(3), pp. 434–459. | en |
dc.references | Stachowicz-Stanusch A., Aleksander A., (2018), Kompetencje przyszłości, “Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i Zarządzanie”, z. 121, pp. 485–497. | en |
dc.references | StatSoft (2023), Podstawowe pojęcia statystyki, http://www.statsoft.pl/textbook/stathome.html [accessed: 14.09.2023]. | en |
dc.references | Stec K., Strzebońska A., Worek B., Antosz P. (2018), Rozwój kompetencji – uczenie się osób dorosłych i podmioty oferujące usługi rozwojowe, PARP, Warszawa. | en |
dc.references | Subocz E. (2022), Wpływ pandemii COVID-19 na sytuację młodych na rynku pracy w Unii Europejskiej, “Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, no. 2, pp. 43–54. | en |
dc.references | Syrowka K. (2025), Future® 2025. Rynek pracy i zawody przyszłości, Syrowka.com, Warszawa. | en |
dc.references | UNDP, MBRF (2020), Global Knowledge Index 2020, https://www.undp.org/publications/global-knowledge-index-2020 [accessed: 15.09.2023]. | en |
dc.references | United Nations Development Programme and Mohammed bin Rashid Al Maktoum Knowledge Foundation (2024), Global Knowledge Index 2024, https://www.knowledge4all.com/ [accessed: 15.03.2025]. | en |
dc.references | Winterton J. (2009), Competence across Europe: Highest common factor or lowest common denominator?, “Journal of European Industrial Training”, vol. 33(8/9), pp. 686–701. | en |
dc.references | Worek B., Turek K. (2015), Uczenie się przez całe życie – „akcelerator” rozwoju, [in:] J. Górniak (ed.), Polski rynek pracy – wyzwania i kierunki działań na podstawie badań Bilans Kapitału Ludzkiego 2010–2015, PARP, Warszawa, pp. 80–97. | en |
dc.references | Worek B. (2019a), Lifelong learning and its role in labor market, Scholar, Warszawa. | en |
dc.references | Worek B. (2019b), Uczące się społeczeństwo. O aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | en |
dc.references | World Economic Forum (2021), Upskilling for Shared Prosperity, https://www.weforum.org/publications/upskilling-for-shared-prosperity/ [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | World Economic Forum (2025), The Future of Jobs Report 2025, https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2025/ [accessed: 15.03.2023]. | en |
dc.references | WUP Poznań (2021), Wpływ pandemii COVID-19 na postawy i motywacje młodych Wielkopolan, https://wrot.umww.pl/wp-content/uploads/2022/12/Wplyw-pandemii-COVID-19-na-postawy-i-motywacje-mlodych-Wielkopolan-2021.pdf [accessed: 15.03.2024]. | en |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.kawecka@edu.uekat.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6018.370.04 | |
dc.relation.volume | 1 | |