Show simple item record

dc.contributor.authorDembińska, Kamila
dc.contributor.authorCzech, Mariusz
dc.date.accessioned2025-08-26T11:05:37Z
dc.date.available2025-08-26T11:05:37Z
dc.date.issued2025-08-22
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56207
dc.description.abstractThe article presents the state certification system of Polish language proficiency as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange (NAWA) – the institution responsible by law for the administrative and financial support of the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language. The authors discuss the Agency’s experiences in taking over the task of managing the certification system and the challenges associated with it. The article outlines NAWAʼs tasks related to supporting the State Commission and entities authorized to organize exams, the issue of the rapidly increasing number of candidates, and the consequences thereof. Additionally, the authors identify elements of the system that, in their view, require improvement and modernization.en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia państwowy system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego z perspektywy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej – instytucji odpowiedzialnej na mocy ustawy za obsługę administracyjną i finansową Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Autorzy prezentują doświadczenia Agencji w kontekście przejęcia zadania obsługi systemu certyfikacji oraz wyzwania z tym związane. W artykule przedstawiono m.in. zadania NAWA związane z obsługą Państwowej Komisji oraz podmiotów uprawnionych do organizowania egzaminów, kwestię bardzo szybko rosnącej liczby zdających oraz konsekwencji tego trendu, a także wskazano na te elementy systemu, które zdaniem autorów wymagają unowocześnienia i profesjonalizacji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpaństwowy system poświadczania znajomości języka polskiego jako obcegopl
dc.subjectNarodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA)pl
dc.subjectPaństwowa Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego (PKdsPZJPjO)pl
dc.subjectwyzwania systemu certyfikacjipl
dc.subjectsystem certyfikacji znajomości języka polskiego jako narzędzie upowszechniania języka polskiego za granicąpl
dc.subjectstate certification system of Polish language proficiency as a foreign languageen
dc.subjectPolish National Agency for Academic Exchangeen
dc.subjectState Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Languageen
dc.subjectcertification system challengesen
dc.subjectPolish language certification system as a tool for promoting the Polish language abroaden
dc.titleSystem certyfikacji języka polskiego jako obcego z perspektywy Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej – doświadczenia i wyzwaniapl
dc.title.alternativeThe certification system of Polish as a foreign language from the perspective of the Polish National Agency for Academic Exchange – experiences and challengesen
dc.typeArticle
dc.page.number47-56
dc.contributor.authorAffiliationDembińska, Kamila - Fundacja SOKpl
dc.contributor.authorAffiliationCzech, Mariusz - Narodowa Agencja Wymiany Akademickiejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesGębal P.E., Kumięga Ł., Dembińska K., 2023, Potrzeba regulacji zawodu nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego/drugiego w perspektywie współczesnych wyzwań społecznych związanych z migracjami, Biuro Analiz, Dokumentacji i Korespondencji, Kancelaria Senatu, Warszawa, https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/pl/senatekspertyzy/6808/plik/oe-462.pdf [21.06.2024].pl
dc.referencesJanowska I., 2022, Zaanektowany system certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego – stan obecny, „Poradnik Językowy”, nr 4, s. 7–20.pl
dc.referencesLipińska E., Seretny A. (red.), 2021, Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego: konteksty – dylematy – trendy, Kraków.pl
dc.referencesMiodunka W.T., 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.pl
dc.referencesMiodunka W.T., Tambor J. (red.), 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice.pl
dc.referencesUstawa z dnia 7 lipca 2017 r. o Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Dz.U. z 2017 r., poz. 1530.pl
dc.referencesZarzycka G., 2018, Dyskurs – dyskursologia – glottodydaktyka polonistyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25: Polonistyczne językoznawstwo glottodydaktyczne, s. 27–42.pl
dc.contributor.authorEmailDembińska, Kamila - kamila@sokfoundation.org.pl
dc.contributor.authorEmailCzech, Mariusz - mariusz.czech@nawa.gov.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.32.07
dc.relation.volume32


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0