Employer branding: Perspektywa wartości, relacji i doświadczeń w zarządzaniu marką oraz zarządzaniu zasobami ludzkimi
Date
2025-11-17Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza monografia ma na celu zaprezentowanie wielowymiarowego charakteru zarządzania marką pracodawcy oraz konceptualizację employer branding. Zawarte w książce treści służą zebraniu różnych perspektyw patrzenia na employer brand(ing), scaleniu tych odmiennych perspektyw poprzez odniesienie ich do tych samych ram teoretycznych, i pokazaniu złożonej natury employer brand(ing). Employer branding analizowany jest w książce z czterech odrębnych perspektyw Pierwszy wymiar konstytuują trzy teorie, które znacząco wpłynęły na kształt obecnych nauk o zarządzaniu, a są to: teoria wartości, teoria relacji oraz teoria doświadczeń. Drugi wymiar odnosi się do funkcji marketingowej organizacji, a dokładnie rzecz ujmując, do koncepcji zarządzania marką. Trzecim wymiarem employer branding jest koncepcja zarządzania zasobami ludzkimi (zzl), reprezentująca funkcję personalną organizacji, wraz z głównymi interesariuszami zzl, czyli potencjalnymi, aktualnymi i byłymi pracownikami. I w końcu czwarty wymiar, którym są funkcje zarządzania rozumiane jako planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolowanie. Opracowanie ma charakter teoretyczny i powstało na podstawie interdyscyplinarnego, narracyjnego przegląd literatury. Na podstawie analiz ustalono, że employer branding jest koncepcją dwufunkcyjną, związaną z funkcją personalną oraz marketingową organizacji. Zaproponowano, by pod pojęciem employer branding rozumieć celowy proces współtworzenia przez organizację oraz wewnętrznych i zewnętrznych interesariuszy wartości marki pracodawcy, która powstaje dzięki wykorzystaniu instrumentów zarządzania zasobami ludzkimi i zarządzania marką w relacjach zachodzących podczas kreowania korzyści i doświadczeń dla interesariuszy. This monograph seeks to explore the multifaceted aspects of employer branding and provide a conceptual framework for understanding this concept. The content of the book integrates various viewpoints on employer branding, aligns these perspectives with a unified theoretical model, and illustrates the intricate nature of employer branding. The book examines employer branding from four distinct perspectives. To begin with, the first dimension is shaped by value theory, relationship theory, and experience theory, all of which have played a substantial role in contemporary management studies. The second dimension focuses on an organisation's marketing function, particularly the principles of brand management. The third dimension highlights the role of human resource management (HRM) in employer branding, emphasising the personnel function, and involving key HRM stakeholders: prospective, current, and former employees. Lastly, the fourth dimension encompasses the management functions, defined as planning, organising, leading, and controlling. The monograph is theoretical in nature and was developed based on an interdisciplinary, narrative literature review. Based on the analyses, it was determined that employer branding is a dual-function concept related to the HRM and marketing functions. Furthermore, it was proposed that employer branding should be seen as the process of co-creating employer brand value by an organisation and its internal and external stakeholders, which is achieved through the use of human resources and brand management tools to foster relationships that generate benefits and experiences for the stakeholders involved.
Collections


