| dc.contributor.author | Antczak-Kujawin, Justyna | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-12T10:52:07Z | |
| dc.date.available | 2025-12-12T10:52:07Z | |
| dc.date.issued | 2025-12-12 | |
| dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56943 | |
| dc.description.abstract | The article discusses the theoretical foundations of the concept of “Montessori for seniors” (also known as sensory activation), which is an example of a holistic support program for the elderly and people suffering from dementia, which was described by Austrian researchers Lore Wehner and Ylva Schwinghammer. In addition, the paper indicates practical ways of applying elements of this concept in the diagnosis and speech therapy of seniors with neurocognitive disorders. | en |
| dc.description.abstract | W artykule omówiono teoretyczne podstawy koncepcji „Montessori dla seniorów” (inaczej aktywacji sensorycznej), będącej przykładem holistycznego programu wsparcia dla osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, który został opisany przez austriackie badaczki Lorę Wehner i Ylvę Schwinghammer. Ponadto w opracowaniu wskazano praktyczne sposoby zastosowania elementów tej koncepcji w diagnozie i terapii logopedycznej osób w wieku senioralnym z zaburzeniami neuropoznawczymi. | pl |
| dc.language.iso | pl | |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
| dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;11 | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
| dc.subject | Maria Montessori | en |
| dc.subject | “Montessori for seniors” | en |
| dc.subject | sensory activation | en |
| dc.subject | speech therapy diagnosis | en |
| dc.subject | speech therapy | en |
| dc.subject | neurocognitive disorders | en |
| dc.subject | Maria Montessori | pl |
| dc.subject | „Montessori dla seniorów” | pl |
| dc.subject | aktywacja sensoryczna | pl |
| dc.subject | diagnoza logopedyczna | pl |
| dc.subject | terapia logopedyczna | pl |
| dc.subject | zaburzenia neuropoznawcze | pl |
| dc.title | Koncepcja „Montessori dla seniorów” (aktywacji sensorycznej) w diagnozie i terapii logopedycznej osób w wieku senioralnym z zaburzeniami neuropoznawcznymi – praktyczne implikacje | pl |
| dc.title.alternative | The concept of “Montessori for Seniors” (Sensory Activation) in the Diagnosis and Speech Therapy of Seniors with Neurocognitive Disorders: Practical Implications | en |
| dc.type | Article | |
| dc.page.number | 11-24 | |
| dc.contributor.authorAffiliation | University of Łódź, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Department of Polish Dialectology and Logopaedics | pl |
| dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
| dc.references | Camp C.J., 2010, Origins of Montessori Programming for Dementia, “Non-Pharmacological Therapies in Dementia”, vol. 1(2), pp. 163–174. | pl |
| dc.references | Domagała A., 2014, Memory-books w terapii logopedycznej osób z otępieniem, [in:] D. Baczała, J. Błeszyński (eds.), Terapia logopedyczna, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, pp. 269–285. | pl |
| dc.references | Domagała A., 2015, Standardy postępowania logopedycznego w otępieniu alzheimerowskim, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 987–1013. | pl |
| dc.references | Domagała A., 2016, „Księga życia” sposobem stymulowania osób starszych z otępieniem – w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i w sferze zachowań, [in:] E. Oronowicz-Kida, A. Myszka (eds.), Język – głos – komunikacja, vol. 3, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 48–62. | pl |
| dc.references | Gutowska A., 2017, Geragogiczny model pracy z seniorami oparty na koncepcji Marii Montessori, “Edukacja Dorosłych”, no. 2, pp. 225–239. | pl |
| dc.references | Guz S., 1998, Edukacja w systemie Montessori: podręcznik dla nauczycieli i studentów, vol. 2, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
| dc.references | Kamińska E., 2019, Geragogika montessoriańska w ujęciu Camerona Campa oraz Christine Mitterlechner, “Psychologia Rozwojowa”, vol. 24, no. 3, pp. 21–30. | pl |
| dc.references | Kłoszewska I., 2012, Niefarmakologiczne postępowanie w otępieniu, [in:] Diagnostyka i leczenie otępień. Rekomendacje zespołu ekspertów Polskiego Towarzystwa Alzheimerowskiego, Warszawa: Medisfera, pp. 106–108. | pl |
| dc.references | Krajewska M., 2014, Neurologopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń mowy w demencji, [in:] M. Michalik (ed.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, seria: „Nowa Logopedia”, vol. 5, Kraków: Collegium Columbinum, pp. 189–206. | pl |
| dc.references | Maciejewska A., 2015, Stabilizowanie normy interakcyjnej u osób w podeszłym wieku, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 1109–1124. | pl |
| dc.references | Miksza M., 2018, Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
| dc.references | Morrison J., 2016, DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
| dc.references | Panasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach chorób neurodegeneracyjnych, [in:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (eds.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 955–992. | pl |
| dc.references | Panasiuk J., 2018, Zaburzenia mowy u osób w wieku senioralnym – diagnoza i terapia logopedyczna, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 367–413. | pl |
| dc.references | Pluta-Wojciechowska D., 2014, Gerontologopedia, “Forum Logopedyczne”, vol. 22, pp. 9–13. | pl |
| dc.references | Stein B., 2003, Teoria i praktyka pedagogiki Marii Montessori w szkole podstawowej, Kielce: Wydawnictwo Jedność. | pl |
| dc.references | Surma B., 2016, Odkryjmy dziecko oczami Marii Montessori, “Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, vol. 9(32/2), pp. 103–104. | pl |
| dc.references | Tłokiński W., Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (eds.), 2018, Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. | pl |
| dc.references | Wehner L., Schwinghammer Y., 2017, Aktywacja sensoryczna. Holistyczna koncepcja wsparcia osób w podeszłym wieku i cierpiących na demencję, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. | pl |
| dc.references | Wolańska E., 2015, Zaburzenia funkcji językowych w chorobach i zespołach otępiennych. Rola i cele logopedii wieku podeszłego, “Poradnik Językowy”, no. 5, pp. 67–82. | pl |
| dc.references | Wójcik-Topór P., 2018, Niefarmakologiczne metody oddziaływania na funkcje poznawcze w otępieniach, [in:] W. Tłokiński, S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (eds.), Gerontologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, pp. 451–468. | pl |
| dc.contributor.authorEmail | justyna.antczak@uni.lodz.pl | |
| dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.11.01 | |