Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSchab, Monika
dc.contributor.authorPakura, Monika
dc.contributor.authorSzymczakowska, Joanna
dc.contributor.authorWęsierska, Katarzyna
dc.date.accessioned2025-12-12T10:52:11Z
dc.date.available2025-12-12T10:52:11Z
dc.date.issued2025-12-12
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56954
dc.description.abstractThis study aims to gain an in-depth understanding of parents’ experiences of young stuttering children who participated in the Palin Parent-Child Interaction (Palin PCI) therapy. A qualitative approach was used, involving semi-structured interviews with parents (n = 10), analysed through Reflexive Thematic Analysis following Braun and Clarke’s six-phase protocol. The results revealed three main themes that reflect the parents’ transformational process: “Parents and Child Before Therapy,” “Family in Therapy” and “Parents After Therapy.” The analysis showed that the therapy influenced parents’ perceptions of stuttering and their relationships with their children. It brought profound emotional, cognitive, and communicative changes within the family system. The participants pointed to increased knowledge and acceptance, improved family dynamics, strengthened marital bonds, and a shift toward a more conscious and harmonious lifestyle. These findings highlight the importance of involving parents in the therapeutic process and underscore the need to promote evidence-based interventions in speech and language therapy practice in Poland.en
dc.description.abstractCelem przedstawionego badania było pogłębione zrozumienie doświadczeń rodziców dzieci jąkających się, którzy uczestniczyli w terapii interakcyjnej rodzic–dziecko. W badaniu zastosowano metodę jakościową – częściowo ustrukturyzowane wywiady z rodzicami (n = 10), przeanalizowane za pomocą Refleksyjnej Analizy Tematycznej zgodnie z sześciostopniowym protokołem Braun i Clarke. Wyniki ujawniły trzy główne tematy odzwierciedlające proces transformacji rodziców: „Rodzice i dziecko przed terapią”, „Rodzina w terapii” oraz „Rodzice po terapii”. Analiza pokazała, że terapia nie tylko wpłynęła na sposób postrzegania jąkania i relacje rodziców z dzieckiem, ale przyniosła również zmiany emocjonalne, poznawcze i komunikacyjne w całym systemie rodzinnym. Uczestnicy opisywali wzrost wiedzy i akceptacji, poprawę relacji rodzinnych, wzmocnienie więzi małżeńskich oraz zmianę stylu życia na bardziej świadomy i zharmonizowany. Wyniki badania podkreślają znaczenie włączania rodziców w proces terapeutyczny oraz konieczność upowszechniania terapii opartych na dowodach naukowych w praktyce logopedycznej w Polsce.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectstutteringen
dc.subjectPalin Parent–Child Interaction Therapy (Palin PCI)en
dc.subjectReflexive Thematic Analysisen
dc.subjectparental experiencesen
dc.subjectjąkaniepl
dc.subjectPalin PCI – terapia interakcyjna rodzic-dzieckopl
dc.subjectRefleksyjna Analiza Tematycznapl
dc.subjectdoświadczenia rodzicówpl
dc.titleDoświadczenia polskich rodziców z podejściem Palin PCI: wyniki Refleksyjnej Analizy Tematycznejpl
dc.title.alternativePolish Parents’ Experiences with the Palin PCI Approach: Findings from a Reflexive Thematic Analysisen
dc.typeArticle
dc.page.number189-200
dc.contributor.authorAffiliationSchab, Monika - Fundacja Centrum Logopedycznepl
dc.contributor.authorAffiliationPakura, Monika - Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.contributor.authorAffiliationSzymczakowska, Joanna - Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.contributor.authorAffiliationWęsierska, Katarzyna - Uniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBerquez A., Kelman E., 2018, Methods in stuttering therapy for desensitizing parents of children who stutter, „American Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 27(3S), s. 1124–1138.pl
dc.referencesBoroń A., Węsierska K., Agius J., 2020, Wczesna interwencja w jąkaniu na świecie w świetle wyników międzynarodowego sondażu diagnostycznego, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 133–151.pl
dc.referencesBraun V., Clarke V., 2006, Using thematic analysis in psychology, „Qualitative Research in Psychology”, vol. 3(2), s. 77–101.pl
dc.referencesBraun V., Clarke V., 2018, Using thematic analysis in counselling and psychotherapy research: A critical reflection, „Counselling and Psychotherapy Research”, vol. 18(2), s. 107–110.pl
dc.referencesDeckert-Brzezińska A., Brzeziński K., 2022, Palin PCI – terapia interakcyjna rodzic–dziecko dla jąkających się dzieci w praktyce – studium przypadku, „Forum Lingwistyczne”, nr 10, s. 1–19.pl
dc.referencesEggers K., Millard S., Yaruss S., 2023, Considering commonalities in stuttering treatment, [w:] K. Eggers, M. Leahy (red.), Clinical Cases in Fluency Disorders, London: Routledge, s. 21–31.pl
dc.referencesFranken M.-C., Millard S., Hearne A., 2022, Treatment of Stuttering: Preschool-Age Children, [w:] P.M. Zebrowski, J.D. Anderson, E.G. Conture (red.), Stuttering and Related Disorders of Fluency, New York: Thieme, s. 153–173.pl
dc.referencesKelman E., Nicholas A., 2013, Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.pl
dc.referencesKelman E., Nicholas A., 2020, Practical Intervention for Early Childhood Stammering: Palin PCI Approach, London: Speechmark Publishing Ltd.pl
dc.referencesKrzeszewska P., 2021, Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym, „Logopedia”, t. 49, nr 2, s. 233–248.pl
dc.referencesMichalczyk A., 2023, Studium przypadku czteroletniego chłopca z jąkaniem, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Logopaedica”, t. 7(389), s. 71–85.pl
dc.referencesMillard S.K., Davis S., 2016, The Palin Parent Rating Scales: Measuring stuttering from parents’ perspectives, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, vol. 59(5), s. 950–963.pl
dc.referencesMillard S.K., Edwards S., Cook F., 2009, Parent-child interaction therapy: Adding to the evidence, „International Journal of Speech & Language Pathology”, vol. 11(1), s. 61–76.pl
dc.referencesMillard S.K., Nicholas A., Cook F.M., 2008, Is Parent-Child Interaction Therapy Effective in Reducing Stuttering?, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, vol. 51(3), s. 636–650.pl
dc.referencesMillard S.K., Zebrowski P., Kelman E., 2018, Palin Parent–Child Interaction Therapy: The Bigger Picture, „American Journal of Speech-Language Pathology”, vol. 27(3S), s. 1211–1223.pl
dc.referencesSmith A., Weber C., 2017, How stuttering develops: The multifactorial dynamic pathways theory, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, vol. 60(9), s. 2483–2505.pl
dc.referencesWęsierska K., 2012, Logopedzi wobec diagnozy i terapii jąkania wczesnodziecięcego, [w:] A. Podstolec, K. Węsierska (red.), W świecie logopedii. Materiały dydaktyczne, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego – Agencja Artystyczna PARA, s. 211–236.pl
dc.referencesWęsierska K., 2013a, Badanie wpływu zastosowania podejścia Palin PCI w terapii jąkania u polskojęzycznego dziecka – studium indywidualnego przypadku, [w:] M. Michalik, A. Siudak, H. Pawłowska-Jaroń (red.), Interakcyjne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy. Nowa Logopedia, t. 4, Kraków: Collegium Columbinum, s. 295–316.pl
dc.referencesWęsierska K., 2013b, Udział rodziców w procesie interwencji logopedycznej w jąkaniu u małych dzieci, [w:] A. Sobczak, D. Müller (red.), Rozwój i jego wspieranie w perspektywie rehabilitacji i resocjalizacji, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 11–21.pl
dc.referencesYairi E., Ambrose N.G., 2020, Epidemiologia jąkania – postępy w badaniach naukowych w XXI wieku, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy – teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 51–98.pl
dc.referencesYaruss J.S., Coleman C.E., Quesal R.W., 2012, Stuttering in school-age children: A comprehensive approach to treatment, „Language, Speech, and Hearing Services in Schools”, vol. 43(4), s. 536–548.pl
dc.contributor.authorEmailSchab, Monika - mschab@fcl.org.pl
dc.contributor.authorEmailPakura, Monika - monika.pakura@us.edu.pl
dc.contributor.authorEmailSzymczakowska, Joanna - joanna.szymczakowska@us.edu.pl
dc.contributor.authorEmailWęsierska, Katarzyna - katarzyna.wesierska@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.11.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0