Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStarczewska, Anna
dc.contributor.authorKuros-Kowalska, Kamila
dc.date.accessioned2025-12-12T10:52:11Z
dc.date.available2025-12-12T10:52:11Z
dc.date.issued2025-12-12
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/56955
dc.description.abstractThe article analyses the impact of the European Stuttering Specialization (ESS) on the development of speech therapists’ competencies in stuttering therapy. The aim of the study was to determine how specialised courses, such as ESS, enhance the preparation of speech therapists for working with individuals experiencing stuttering, both in terms of theoretical knowledge and practical therapeutic skills. The study employed a qualitative method – a partially categorized interview – conducted with six Polish participants of the ESS course, who had diverse professional experience. The interviews focused on the respondents’ experiences related to education and their perception of the effectiveness of the acquired competences in professional practice. Outcomes of opinion analysis indicate that participation in the ESS course significantly improves the diagnostic and therapeutic skills of speech therapists, especially in the area of individualization of therapy and working with individuals and families with different needs.en
dc.description.abstractW artykule poddano analizie wpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (European Stuttering Specialization – ESS) na rozwój kompetencji logopedów w terapii jąkania. Celem badania było określenie, w jaki sposób specjalistyczne kursy, takie jak ESS, wpływają na przygotowanie logopedów do pracy z osobami doświadczającymi jąkania, zarówno w zakresie wiedzy teoretycznej, jak i praktycznych umiejętności terapeutycznych. W badaniu zastosowano metodę jakościową – częściowo skategoryzowane wywiady, przeprowadzone z sześcioma polskimi uczestniczkami kursu ESS, które miały zróżnicowane doświadczenie zawodowe. Wywiady koncentrowały się na doświadczeniach respondentek związanych z kształceniem oraz na ich postrzeganiu skuteczności zdobytych kompetencji w praktyce zawodowej. Wyniki analiz opinii wskazują, że uczestnictwo w kursie ESS znacząco podnosi umiejętności diagnostyczne i terapeutyczne logopedów, szczególnie w obszarze indywidualizacji terapii oraz pracy z osobami i rodzinami o różnych potrzebach.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectEuropean Stuttering Specialization (ESS)en
dc.subjecttherapeutic skillsen
dc.subjectstuttering therapyen
dc.subjectEuropejska Specjalizacja Jąkania (ESS)pl
dc.subjectkompetencje terapeutycznepl
dc.subjectterapia osób jąkających siępl
dc.titleWpływ Europejskiej Specjalizacji Jąkania (ESS) na kompetencje terapeutyczne logopedy na podstawie opinii polskich uczestniczek kursupl
dc.title.alternativeThe Impact of the European Stuttering Specialization (ESS) on the Therapeutic Competences of Speech Language Therapists Based on the Opinions of Polish Course Participantsen
dc.typeArticle
dc.page.number201-212
dc.contributor.authorAffiliationStarczewska, Anna - Fundacja Centrum Logopedycznepl
dc.contributor.authorAffiliationKuros-Kowalska, Kamila - Uniwersytet Śląskipl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBudge S.L., Wampold B.E., 2015, The Relationship: How It Works, [in:] O.C.G. Gelo, A. Pritz, B. Rieken (red.), Psychotherapy Research: Foundations, Process, and Outcome, Wien: Springer-Verlag, s. 213–228, https://doi.org/10.1007/978-3-7091-1382-0_11pl
dc.referencesDe Sonneville-Koedoot C., Stolk E., Rietveld T., Franken M.C., 2015, Direct versus Indirect Treatment for Preschool Children who Stutter: The RESTART Randomized Trial, ,,PLoS ONE”, vol. 10(7), e0133758, s. 1–17, https://doi.org/10.1371/journal.pone.0133758pl
dc.referencesEggers K., 2021, Stawanie się efektywnym logopedą specjalizującym się w zaburzeniach płynności mowy, [w:] K. Węsierska, H. Sonsterud (red.), Dialog bez barier – kompleksowa interwencja logopedyczna w jąkaniu, Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude, s. 64–84.pl
dc.referencesEggers K., Leahy M., 2011, The European clinical specialization on fluency disorders (ECSF), „Journal of Fluency Disorders”, vol. 36(2), s. 296–301.pl
dc.referencesHerder C., Howard C., Nye C., Vanryckeghem M., 2006, Effectiveness of behavioral stuttering treatment: A systematic review and meta-analysis, „Contemporary Issues in Communication Science and Disorders”, vol. 33, s. 61–73.pl
dc.referencesLeahy M., Agius J., Hylebos C., De Nil L., Eggers K., 2014, European Clinical Specialization in Fluency Disorders (ECSF): Participants Review the First Four Years, ,,American Speech-Language-Hearing Association”, vol. 24(1), s. 26–32, https://doi.org/10.1044/ffd24.1.26pl
dc.referencesMańkowska B., 2020, Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesPlexico L.W., Manning W.H., DiLollo A., 2010, Client perceptions of effective and ineffective therapeutic alliances during treatment for stuttering, „Journal of Fluency Disorders”, vol. 35(4), s. 333–354, https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2010.07.001pl
dc.referencesSolecka-Głodek J., 2020, Budowanie relacji terapeutycznej w terapii jąkania – kompetencje i umiejętności balbutologopedy, [w:] K. Węsierska, M. Witkowski (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, t. 2, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 267–274.pl
dc.referencesTallman K., Bohart A.C., 2004, The client as a common factor: Clients as self-healers, [w:] M.A. Hubble, B.L. Duncan, S.D. Miller (red.), The heart and soul of change: What works in therapy, Washington: American Psychological Association, s. 91–131, https://doi.org/10.1037/11132-003pl
dc.referencesTichenor S.E., Constantino C., Yaruss J.S., 2022, A point of view about fluency, „Journal of Speech, Language, and Hearing Research”, vol. 65(2), s. 645–652.pl
dc.referencesWampold B.E., 2001, The great psychotherapy debate: Models, methods, and findings, New York: Lawrence Erlbaum Associates.pl
dc.referencesWampold B.E., 2010, The research evidence for the common factors models: A historically situated perspective, [w:] B.L. Duncan, S.D. Miller, B.E. Wampold, M.A. Hubble (red.), The heart and soul of change: Delivering what works in therapy, Washington: American Psychological Association, s. 49–81.pl
dc.referencesWampold B.E., Imel Z.E., 2015, The great psychotherapy debate: The evidence for what makes psychotherapy work, New York–London: Routledge.pl
dc.referencesWęsierska K., 2015, Logopeda jako specjalista w dziedzinie zaburzeń płynności mowy, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy: teoria i praktyka, t. 1, Katowice: Wydawnictwo Komlogo, s. 101–114.pl
dc.referencesYaruss J.S., 2003, One Size Does Not Fit All: Special Topics in Stuttering Therapy, „Seminars in Speech and Language”, vol. 24, s. 3–6, https://doi.org/10.1055/s-2003-37381pl
dc.referencesZebrowski P.M., 2007, Treatment factors that influence therapy outcomes of children who stutter, [w:] E.G. Conture, R.F. Curlee (red.), Stuttering and related disorders of fluency, New York: Thieme Medical, s. 23–38.pl
dc.contributor.authorEmailStarczewska, Anna - astarczewska@fcl.org.pl
dc.contributor.authorEmailKuros-Kowalska, Kamila - kamila.kuros-kowalska@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.11.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0