Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica nr 195/2005 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 26
-
Accountability and Responsibility In the Management of Marketing in the New (European) Economies
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W konkurencyjnym otoczeniu biznesu nowi członkowie Unii Europejskiej są świadomi potrzeby adaptacji ich umiejętności zarządzania nie tylko do przyjętych standardów, ale także publicznej odpowiedzialności. W tym świetle ... -
Adaptacja Międzynarodowych Standardów Rachunkowości w polskim prawie bilansowym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Article intends to present problems of implementation into Polish accounting system effects of global, international harmonization of accounting. These changes are implemented in Accounting Act 1994, which is influenced ... -
Analiza barier rozwojowych przedsiębiorstw międzynarodowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The influence of international enterprises on the world economy is gradually increasing. It has been observed that competitive advantage was reached by these international entities that divided their production process ... -
Empowerment - Myths and Meanings - Organizational Panacea or Poison
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W ciągu ostatnich 20 lat termin empowerment wszedł na stałe do terminologii języka biznesu. Łączy się z popularnymi obszarami zarządzania, takimi jak: zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie wiedzą, zarządzanie jakością, ... -
Filozofia ciągłego doskonalenia - TQM w polskich instytucjach finansowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The idea of implementation of continuous improvement philosophy - TQM and other modem methods of management in different sectors of industry and services (including the financial service sectors) has been attracting the ... -
Financial Autonomy of Local Governments - Case Studies of Finland and Poland
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Jednostki samorządu terytorialnego stanowią integralną część zarówno systemu ekonomicznego, społecznego jak i politycznego we wszystkich krajach demokratycznych. Jednakże zauważalne są znaczne różnice w roli, jaką w ... -
Internationalisation Dynamics of Small and Medium Enterprises: factors of competitive advantage
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Aktualnie, gdy działalność gospodarcza podlega intensywnemu procesowi globalizacji, konkurencyjność zaczyna odgrywać kluczową rolę, zarówno w teorii, jak również w procesie kodyfikacji efektywnych działań i przedsiębiorczych ... -
Kapitał ludzki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Employment in small and medium companies was decreasing in years 1999-2002, so the development of this sector is being made through the investment in fixed assets. Nevertheless, high quantitative potential and good ... -
Limits of Benefit-Cost Analysis
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Autor rozważa słabości w podejściu do analizy korzyści kosztów jako narzędzia procesu decyzyjnego. Wskazując na ułomności związane z estymacją efektów mnożnikowych zarówno pozytywnych, jak i negatywnych, dochodzi do ... -
Lithuanian Accounting System Integration into European System
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Obecnie trwający okres integracji gospodarczej to czas poszukiwania wzajemnych korzyści. W tym celu opracowano międzynarodowe standardy rachunkowości - zalecenia normujące działalność przedsiębiorstw w skali światowej. ... -
Lojalność klientów jako cel marketingowy współczesnego przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper presents the problems concern customer loyalty as the company purpose in the current market and the ways of its realization. There are discussed two important matters. The first one is focused on the satisfaction ... -
Międzykulturowa komunikacja marketingowa - mit czy wyzwanie?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The main goal of the paper is a description and analysis the influence of culture on a specifity of cross cultural marketing communications adressed to consumers. The author presents the evolution of marketing communications’ ... -
Potrzeby innowacyjne małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)Innovation activities of firms call for appropriate technical and managerial competences as well as abilities to learn. These requirements can be hardly fulfilled by firms that operate on a lower scale due to limited ... -
Public governance - nowa koncepcja zarządzania jednostkami terytorialnymi na przykładzie regionu łódzkiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The aim of this paper is to show the evolution from traditional management towards urban governance in Łódź, one of the biggest Polish city, as well as in Łódź Region. The paper investigates innovative approach towards ... -
Separation Theorems as a Theoretical Basis of the Relations Between Calculatorical (internal) and Pagatorical (external) Income Statement and Controlling
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2009)Celem artykułu jest ocena znaczenia koncepcji separacji dla budowy systemu rachunkowości przedsiębiorstwa. Przedmiotem analizy autora jest (wewnętrzny) rachunek kosztów i wyników, pagatoryczny (zewnętrzny) rachunek zysków ... -
Strategie marketingowe małych i średnich firm na rynkach zagranicznych - ujęcie normatywne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The purpose of the paper is describing of the algorism of procedure regarding marketing strategies in normative formulation (with concentration on SMEs) on foreign markets, which make possible achieving market success. To ... -
Technologia jako czynnik walki konkurencyjnej na rynku usług bankowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)It is possible to notice competition beween banks on bank services market. Nowadays the most often used agent which strengthens competitive position of banks is the technology. Thans to technological progress banks can ... -
The Behavior of Managers in Austria, The Czech Republic and Poland: An Intercultural Comparison Based on the Vroom/Yetton Model of Leadership and Decision Making
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)W niniejszym opracowaniu porównano zachowania przywódcze menedżerów w Austrii, Republice Czech i Polsce stosując model przywództwa sytuacyjnego Vroom/Yetton. Model ten wykorzystuje metodologię, która jest „bliska działaniu’” ... -
Transfer wiedzy w ramach programu offsetowego jako szansa dla polskich przedsiębiorstw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper presents the model of cooperation among business, academia, the government and NGOs, developed and promoted in the Innovation Center of the University of Łódź, founded in December 2003, in the framework of the ... -
Uwaga i orientacja przedsiębiorcza w gospodarce opartej na wiedzy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2005)The paper is a presentation of empirical study conducted on the border of areas of entrepreneurship, organizational behavior and organizational cognition. It applies the theory of attention and attention-based view of ...