Show simple item record

dc.contributor.authorSteciąg, Magdalena
dc.date.accessioned2015-04-30T11:36:20Z
dc.date.available2015-04-30T11:36:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8579
dc.description.abstractThe paper discusses the ecolingustic perspective in theoretical glottodidactics. The description of general models of glottodidactics and its heuristic value is the starting point. However, even a brief overview of different models shows that the organization of language education is strictly involved in wider socio-cultural context, which in effect connects glottodidactics with language policy. Recognizing the ideological background of language education, the author discusses the thesis that didactics of multi- or plurilingualism (with respect to the language rights) in ecolinguistic approach may be regarded as the inspiring offer for contemporary glottodidactics.en
dc.description.abstractReferat dotyczy perspektywy ekolingwistycznej w teoretycznej refleksji glottodydaktycznej. Punktem wyjścia jest opis układu glottodydaktycznego i rozważenie wartości modelowania w glottodydaktyce. Krótki przegląd zróżnicowanych modeli glottodydaktycznych pokazuje uwikłanie organizacji procesu edukacji językowej w szerszy kontekst społeczno-kulturowy. Jego uwzględnienie wiedzie glottodydaktykę w obszary polityki językowej. Ujawnienie zideologizowanych podstaw kształcenia językowego prowadzi z kolei do tezy, która zostanie w toku referatu rozważona: dydaktyka różnojęzyczności w warunkach respektowania praw języków jako ekolingwistyczny kierunek w kształceniu językowym wydaje się inspirującą propozycją dla współczesnej glottodydaktyki.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21
dc.subjectglottodidacticsen
dc.subjectecolingusticsen
dc.subjectglottodidactic modelen
dc.subjectdidactics of multi- or plurilingalismen
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectekolingwistykapl_PL
dc.subjectmodel glottodydaktycznypl_PL
dc.subjectdydaktyka różno- i wielojęzycznościpl_PL
dc.titleGlottodydaktyka w ujęciu ekolingwistycznympl_PL
dc.title.alternativeGlottodidactics in the ecolinguistic approachen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number51-62pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Zielonogórski, Zakład Komunikacji Językowej, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Górapl_PL
dc.referencesBańczerowski J., 1979, Kilka uwag o modelach lingwistycznych, modelu nauczania języka i języku, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 17–30.pl_PL
dc.referencesBauman Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków.pl_PL
dc.referencesBlackledge A, 2008, Language Ecology and Language Ideology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 27–40.pl_PL
dc.referencesBlackledge A., Creese A., 2010, Multilingualism: A Critical Perspective, London–New York.pl_PL
dc.referencesDąbrowski M., 2009, Komparatystyka dyskursu – dyskurs komparatystyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuraczyński R.M., Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim – wyniki badań ankietowych, [w:] Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim.pl_PL
dc.referencesDenison N., 2001, A Linguistic Ecology for Europe?, [w:] The Ecolinguistic Reader. Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 75–83.pl_PL
dc.referencesDörnyei Z., 2009, The L2 Motivational Self System, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z.Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 9–42.pl_PL
dc.referencesDörnyei Z., Ushioda E., 2009, Motivation, Language Identities and the L2 Self: A Theoretical Overview, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z. Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo– Toronto, s. 1–8.pl_PL
dc.referencesGrucza F., 1978, Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 7–26.pl_PL
dc.referencesGrucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945–74, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 5–16.pl_PL
dc.referencesHornberger N.H., Wang, S.C., 2008, Who are our heritage language learners? Identity and biliteracy in heritage language education in the United States, [w:] Heritage Language Education: A New Field Emerging, red. D.M. Brinton, O. Kagan, S. Bauckus, New York, s. 3–35.pl_PL
dc.referencesHornberger, N.H., 2002, Multilingual language policies and the continua of biliteracy: An ecological approach, “Language Policy”, nr 1.pl_PL
dc.referencesHufeisen B., 2010, Wielojęzyczność kształcenia – dydaktyka różnojęzyczności, http://www.goethe. de/ges/spa/prj/sog/mud/pl2984181.htm [12.04.2014].pl_PL
dc.referencesJaffe A., 2008, Language Ecologies and the Meaning of Diversity: Corsican Bilingual Education and the Concept of ‘Polynomie’, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 225–235.pl_PL
dc.referencesKanno Y., 2008, Language Minority Education in Japan, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 237–248.pl_PL
dc.referencesKramsch C., 2008, Ecological perspectives on foreign language education, “Language Teaching”, nr 41.pl_PL
dc.referencesLubaś W., 2003, Nowe zadania polityki językowej w świecie słowiańskim, [w:] Języki słowiańskie w perspektywie ekolingwistycznej, red. W. Lubaś, I. Ohnheiser, Z. Topolińska, Opole, s. 35–60.pl_PL
dc.referencesMcKinney C., Norton B., 2008, Identity in Language and Literacy Education, [w:] The Handbook of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, F.M. Hult, Oxford, s. 193–205.pl_PL
dc.referencesMiodunka W., 2007, Wprowadzenie, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 13–22.pl_PL
dc.referencesMühlhäusler P., 2001, Babel Revisited, [w:] The Ecolinguistics Reader: Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 159–165.pl_PL
dc.referencesMühlhäusler P., 2003, Language of Environment, Environment of Language. A course in Ecolinguistics, London.pl_PL
dc.referencesPahl K, 2008, The ecology of literacy and language: discourses, identities, and practices in homes, schools and communities, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 305–316.pl_PL
dc.referencesPhillipson R., 1992, Linguistic Imperialism, Oxford–New York.pl_PL
dc.referencesPhillipson R., 2008, Lingua franca or lingua frankensteinia? English in European integration and globalisation, ”World Englishes”, nr 2.pl_PL
dc.referencesPuppel S. (red.), 2007a, Ochrona języków naturalnych, Poznań.pl_PL
dc.referencesPuppel S., 2007b, Interlingwalizm czy translingwalizm? Interkomunikacja czy transkomunikacja? Uwagi w kontekście współistnienia języków naturalnych w ramach globalnej wspólnoty kulturowo- językowo-komunikacyjnej, „Scripta de Communicatione Posnaniensi”, t. I.pl_PL
dc.referencesPuppel S., Puppel J., 2005, Zagadnienie percepcji języka naturalnego w triadzie: język ojczysty – język globalny – język sąsiedni na przykładzie triady: język polski – język angielski – język niemiecki w ujęciu ekolingwistycznym: próba typologii, „Scripta Neophilologica Poznaniensa” t. VII.pl_PL
dc.referencesSkutnabb-Kangas T., Phillipson R., 2008, A human rights perspective on language ecology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N. H. Hornberger, New York, s. 3–13.pl_PL
dc.referencesStern H.H., 1983, Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford–New York.pl_PL
dc.referencesSundqvist P., 2012, Informal learning of English among young learners, [w:] English for young learners, red. A.I. Allström, A.M. Pinter, Uppsala, s. 122–132.pl_PL
dc.referencesTabakowska E., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 33–34.pl_PL
dc.referencesWiertelska J., 2011, Translingwalne nauczanie języka angielskiego w triadzie: język ojczysty – język globalizujący – inny język obcy: podejście ekolingwistyczne, [w:] Transkomunikacja. W stronę sprofilowania przestrzeni publicznej jako wielopłaszczyznowej przestrzeni komunikacyjnej, t. III, red. S. Puppel, Poznań, s. 145–157.pl_PL
dc.referencesWilczyńska W., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 51–61.pl_PL
dc.referencesZaliwska-Okrutna U., 1978, Modele działalności komunikacyjnej a przyswajanie języka, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 27–40.pl_PL
dc.contributor.authorEmailM.Steciag@ifp.uz.zgora.plpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record