dc.contributor.author | Steciąg, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2015-04-30T11:36:20Z | |
dc.date.available | 2015-04-30T11:36:20Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8579 | |
dc.description.abstract | The paper discusses the ecolingustic perspective in theoretical glottodidactics. The
description of general models of glottodidactics and its heuristic value is the starting point. However,
even a brief overview of different models shows that the organization of language education is strictly
involved in wider socio-cultural context, which in effect connects glottodidactics with language
policy. Recognizing the ideological background of language education, the author discusses the
thesis that didactics of multi- or plurilingualism (with respect to the language rights) in ecolinguistic
approach may be regarded as the inspiring offer for contemporary glottodidactics. | en |
dc.description.abstract | Referat dotyczy perspektywy ekolingwistycznej w teoretycznej refleksji glottodydaktycznej.
Punktem wyjścia jest opis układu glottodydaktycznego i rozważenie wartości modelowania
w glottodydaktyce. Krótki przegląd zróżnicowanych modeli glottodydaktycznych pokazuje
uwikłanie organizacji procesu edukacji językowej w szerszy kontekst społeczno-kulturowy. Jego
uwzględnienie wiedzie glottodydaktykę w obszary polityki językowej. Ujawnienie zideologizowanych
podstaw kształcenia językowego prowadzi z kolei do tezy, która zostanie w toku referatu
rozważona: dydaktyka różnojęzyczności w warunkach respektowania praw języków jako ekolingwistyczny
kierunek w kształceniu językowym wydaje się inspirującą propozycją dla współczesnej
glottodydaktyki. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | glottodidactics | en |
dc.subject | ecolingustics | en |
dc.subject | glottodidactic model | en |
dc.subject | didactics of multi- or plurilingalism | en |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | ekolingwistyka | pl_PL |
dc.subject | model glottodydaktyczny | pl_PL |
dc.subject | dydaktyka różno- i wielojęzyczności | pl_PL |
dc.title | Glottodydaktyka w ujęciu ekolingwistycznym | pl_PL |
dc.title.alternative | Glottodidactics in the ecolinguistic approach | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 51-62 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Zielonogórski, Zakład Komunikacji Językowej, al. Wojska Polskiego 69, 65-762 Zielona Góra | pl_PL |
dc.references | Bańczerowski J., 1979, Kilka uwag o modelach lingwistycznych, modelu nauczania języka i języku, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 17–30. | pl_PL |
dc.references | Bauman Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Blackledge A, 2008, Language Ecology and Language Ideology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 27–40. | pl_PL |
dc.references | Blackledge A., Creese A., 2010, Multilingualism: A Critical Perspective, London–New York. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowski M., 2009, Komparatystyka dyskursu – dyskurs komparatystyki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Buraczyński R.M., Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim – wyniki badań ankietowych, [w:] Język jako klucz do współpracy. Status i prestiż języka sąsiada na pograniczu polsko-saksońskim. | pl_PL |
dc.references | Denison N., 2001, A Linguistic Ecology for Europe?, [w:] The Ecolinguistic Reader. Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 75–83. | pl_PL |
dc.references | Dörnyei Z., 2009, The L2 Motivational Self System, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z.Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo–Toronto, s. 9–42. | pl_PL |
dc.references | Dörnyei Z., Ushioda E., 2009, Motivation, Language Identities and the L2 Self: A Theoretical Overview, [w:] Language Identities and the L2 Self, red. Z. Dörnyei, E. Ushioda, Bristol–Buffalo– Toronto, s. 1–8. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1978, Glottodydaktyka w świetle modeli komunikacji językowej, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 7–26. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1979, Rozwój i stan glottodydaktyki polskiej w latach 1945–74, [w:] Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975. Wybór artykułów z zakresu glottodydaktyki ogólnej, red. F. Grucza, Warszawa, s. 5–16. | pl_PL |
dc.references | Hornberger N.H., Wang, S.C., 2008, Who are our heritage language learners? Identity and biliteracy in heritage language education in the United States, [w:] Heritage Language Education: A New Field Emerging, red. D.M. Brinton, O. Kagan, S. Bauckus, New York, s. 3–35. | pl_PL |
dc.references | Hornberger, N.H., 2002, Multilingual language policies and the continua of biliteracy: An ecological approach, “Language Policy”, nr 1. | pl_PL |
dc.references | Hufeisen B., 2010, Wielojęzyczność kształcenia – dydaktyka różnojęzyczności, http://www.goethe. de/ges/spa/prj/sog/mud/pl2984181.htm [12.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Jaffe A., 2008, Language Ecologies and the Meaning of Diversity: Corsican Bilingual Education and the Concept of ‘Polynomie’, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 225–235. | pl_PL |
dc.references | Kanno Y., 2008, Language Minority Education in Japan, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 237–248. | pl_PL |
dc.references | Kramsch C., 2008, Ecological perspectives on foreign language education, “Language Teaching”, nr 41. | pl_PL |
dc.references | Lubaś W., 2003, Nowe zadania polityki językowej w świecie słowiańskim, [w:] Języki słowiańskie w perspektywie ekolingwistycznej, red. W. Lubaś, I. Ohnheiser, Z. Topolińska, Opole, s. 35–60. | pl_PL |
dc.references | McKinney C., Norton B., 2008, Identity in Language and Literacy Education, [w:] The Handbook of Educational Linguistics, red. B. Spolsky, F.M. Hult, Oxford, s. 193–205. | pl_PL |
dc.references | Miodunka W., 2007, Wprowadzenie, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 13–22. | pl_PL |
dc.references | Mühlhäusler P., 2001, Babel Revisited, [w:] The Ecolinguistics Reader: Language, Ecology and Environment, red. A. Fill, P. Mühlhäusler, London–New York, s. 159–165. | pl_PL |
dc.references | Mühlhäusler P., 2003, Language of Environment, Environment of Language. A course in Ecolinguistics, London. | pl_PL |
dc.references | Pahl K, 2008, The ecology of literacy and language: discourses, identities, and practices in homes, schools and communities, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N.H. Hornberger, New York, s. 305–316. | pl_PL |
dc.references | Phillipson R., 1992, Linguistic Imperialism, Oxford–New York. | pl_PL |
dc.references | Phillipson R., 2008, Lingua franca or lingua frankensteinia? English in European integration and globalisation, ”World Englishes”, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Puppel S. (red.), 2007a, Ochrona języków naturalnych, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Puppel S., 2007b, Interlingwalizm czy translingwalizm? Interkomunikacja czy transkomunikacja? Uwagi w kontekście współistnienia języków naturalnych w ramach globalnej wspólnoty kulturowo- językowo-komunikacyjnej, „Scripta de Communicatione Posnaniensi”, t. I. | pl_PL |
dc.references | Puppel S., Puppel J., 2005, Zagadnienie percepcji języka naturalnego w triadzie: język ojczysty – język globalny – język sąsiedni na przykładzie triady: język polski – język angielski – język niemiecki w ujęciu ekolingwistycznym: próba typologii, „Scripta Neophilologica Poznaniensa” t. VII. | pl_PL |
dc.references | Skutnabb-Kangas T., Phillipson R., 2008, A human rights perspective on language ecology, [w:] Language and Ecology, red. A. Creese, P. Martin, N. H. Hornberger, New York, s. 3–13. | pl_PL |
dc.references | Stern H.H., 1983, Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford–New York. | pl_PL |
dc.references | Sundqvist P., 2012, Informal learning of English among young learners, [w:] English for young learners, red. A.I. Allström, A.M. Pinter, Uppsala, s. 122–132. | pl_PL |
dc.references | Tabakowska E., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 33–34. | pl_PL |
dc.references | Wiertelska J., 2011, Translingwalne nauczanie języka angielskiego w triadzie: język ojczysty – język globalizujący – inny język obcy: podejście ekolingwistyczne, [w:] Transkomunikacja. W stronę sprofilowania przestrzeni publicznej jako wielopłaszczyznowej przestrzeni komunikacyjnej, t. III, red. S. Puppel, Poznań, s. 145–157. | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., 2007, Głos w dyskusji, [w:] Krakowska dyskusja o kształceniu językowym na studiach filologicznych, Kraków, s. 51–61. | pl_PL |
dc.references | Zaliwska-Okrutna U., 1978, Modele działalności komunikacyjnej a przyswajanie języka, [w:] Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, red. F. Grucza, Warszawa, s. 27–40. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | M.Steciag@ifp.uz.zgora.pl | pl_PL |