Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRapacka-Wojtala, Sylwia
dc.date.accessioned2015-05-04T07:22:58Z
dc.date.available2015-05-04T07:22:58Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8592
dc.description.abstractThe process of acquiring and sharing knowledge, though fundamental to development of civilization, is one of the least clear pedagogical concepts; thus it undergoes constant research involving also its participants, i.e. the teacher and the student. Currently, the literature defines it as educational process, encompassing teaching, learning as well as general education, i.e. the development of personality as a whole. The effectiveness of the process depends its on organization, defined goals, selected content, methods and didactic means, as well as proper targeting at the specific group. The preparation of the process, its realization and finally evaluation lies within responsibility of the teacher, who must possess adequate knowledge and skills, as well as ability to adjust the implementation of the process to suit the needs of the student. One of such abilities is interpersonal communication, which affects the whole educational practice. Crucial to everyday communication, it develops communicative competence in the educational process, that is language production/reception, sending and receiving messages, teaching and learning.en
dc.description.abstractProces przekazywania i nabywania wiedzy, choć stanowi podstawę rozwoju wszelkich cywilizacji, to jednocześnie jedno z najmniej jasnych pojęć pedagogicznych i dlatego wraz z jego uczestnikami: nauczycielem i uczniem jest przedmiotem ciągłych badań. Obecnie definiuje się go w literaturze przedmiotu jako proces kształcenia, obejmujący swym zasięgiem nauczanie i uczenie się oraz wychowanie, tj. rozwój całej osobowości. Efektywność procesu zależy od jego organizacji, przyjętych celów, dobranych treści, metod, środków dydaktycznych oraz dostosowania go do konkretnej grupy docelowej. Osobą odpowiedzialną za jego przygotowanie, przeprowadzenie, a następnie ewaluację jest nauczyciel, który powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami oraz posiadać stosowne kompetencje, które pomogą mu w dopasowaniu tego procesu do ucznia. Jedną z nich jest interpersonalna kompetencja komunikacyjna, która warunkuje cały proces kształcenia. Dzięki niej możliwe jest komunikowanie się w sytuacjach życia codziennego, a w procesie kształcenia rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, tj. recepcji i produkcji językowej, odbierania i przekazywania komunikatów, innymi słowy – nauczanie i uczenie się.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21
dc.subjecteducational processen
dc.subjectteacheren
dc.subjectcompetencesen
dc.subjectcommunicative competencesen
dc.subjectproces dydaktycznypl_PL
dc.subjectnauczycielpl_PL
dc.subjectkompetencjepl_PL
dc.subjectkompetencje komunikacyjnepl_PL
dc.titleRola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznegopl_PL
dc.title.alternativeThe role of a (foreign language) teacher in developing the communicative competence of the participants of the educational processen
dc.typeArticleen
dc.page.number99-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Językoznawstwa Stosowanego, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź.pl_PL
dc.referencesAltet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris.pl_PL
dc.referencesArends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles.pl_PL
dc.referencesBimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München.pl_PL
dc.referencesCoste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFilipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot.pl_PL
dc.referencesFontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke.pl_PL
dc.referencesGrucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell.pl_PL
dc.referencesJastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków.pl_PL
dc.referencesKreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184.pl_PL
dc.referencesKrumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480.pl_PL
dc.referencesKupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOkoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238pl_PL
dc.referencesPearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.pl_PL
dc.referencesPółturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock.pl_PL
dc.referencesRampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München.pl_PL
dc.referencesRogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170.pl_PL
dc.referencesSilberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesStrykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań.pl_PL
dc.referencesSzuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104pl_PL
dc.referencesWilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków.pl_PL
dc.referencesWoźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa.pl_PL
dc.referenceswww.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014].pl_PL
dc.referenceshttp://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014].pl_PL
dc.referenceshttp://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014].pl_PL
dc.referenceswww.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014].pl_PL
dc.referenceshttp://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014].pl_PL
dc.contributor.authorEmailsylwia_rapacka@interia.pl,pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord