dc.contributor.author | Rapacka-Wojtala, Sylwia | |
dc.date.accessioned | 2015-05-04T07:22:58Z | |
dc.date.available | 2015-05-04T07:22:58Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8592 | |
dc.description.abstract | The process of acquiring and sharing knowledge, though fundamental to
development of civilization, is one of the least clear pedagogical concepts; thus it undergoes
constant research involving also its participants, i.e. the teacher and the student. Currently, the
literature defines it as educational process, encompassing teaching, learning as well as general
education, i.e. the development of personality as a whole. The effectiveness of the process depends
its on organization, defined goals, selected content, methods and didactic means, as well as proper
targeting at the specific group. The preparation of the process, its realization and finally evaluation
lies within responsibility of the teacher, who must possess adequate knowledge and skills, as well
as ability to adjust the implementation of the process to suit the needs of the student. One of such
abilities is interpersonal communication, which affects the whole educational practice. Crucial to
everyday communication, it develops communicative competence in the educational process, that is
language production/reception, sending and receiving messages, teaching and learning. | en |
dc.description.abstract | Proces przekazywania i nabywania wiedzy, choć stanowi podstawę rozwoju
wszelkich cywilizacji, to jednocześnie jedno z najmniej jasnych pojęć pedagogicznych i dlatego
wraz z jego uczestnikami: nauczycielem i uczniem jest przedmiotem ciągłych badań. Obecnie definiuje
się go w literaturze przedmiotu jako proces kształcenia, obejmujący swym zasięgiem nauczanie
i uczenie się oraz wychowanie, tj. rozwój całej osobowości. Efektywność procesu zależy od jego
organizacji, przyjętych celów, dobranych treści, metod, środków dydaktycznych oraz dostosowania
go do konkretnej grupy docelowej. Osobą odpowiedzialną za jego przygotowanie, przeprowadzenie,
a następnie ewaluację jest nauczyciel, który powinien dysponować odpowiednią wiedzą i umiejętnościami
oraz posiadać stosowne kompetencje, które pomogą mu w dopasowaniu tego procesu
do ucznia. Jedną z nich jest interpersonalna kompetencja komunikacyjna, która warunkuje cały
proces kształcenia. Dzięki niej możliwe jest komunikowanie się w sytuacjach życia codziennego,
a w procesie kształcenia rozwijanie kompetencji komunikacyjnej, tj. recepcji i produkcji językowej,
odbierania i przekazywania komunikatów, innymi słowy – nauczanie i uczenie się. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | educational process | en |
dc.subject | teacher | en |
dc.subject | competences | en |
dc.subject | communicative competences | en |
dc.subject | proces dydaktyczny | pl_PL |
dc.subject | nauczyciel | pl_PL |
dc.subject | kompetencje | pl_PL |
dc.subject | kompetencje komunikacyjne | pl_PL |
dc.title | Rola nauczyciela (języków obcych) w kształceniu kompetencji komunikacyjnej uczestników procesu dydaktycznego | pl_PL |
dc.title.alternative | The role of a (foreign language) teacher in developing the communicative competence of the participants of the educational process | en |
dc.type | Article | en |
dc.page.number | 99-107 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Zakład Językoznawstwa Stosowanego, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź. | pl_PL |
dc.references | Altet M., 1997, Les pédagogies de l’apprentissage, Paris. | pl_PL |
dc.references | Arends R.I., 1994, Uczymy się nauczać, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bacus C., Romain Ch., 1992, Développez votre créativité, Bruxelles. | pl_PL |
dc.references | Bimmel P., Karst B., Neuner G., 1993, Arbeit mit Lehrwerklektionen, München. | pl_PL |
dc.references | Coste D., North B., Sheils J., Trim J., 2001, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Filipiak E., 2012, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Fontana D., 1992, Psychology for Teachers, Basingstoke. | pl_PL |
dc.references | Grucza F., 1978, Teoria komunikacji językowej a glottodydaktyka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jenkins H.O., 1991, Getting it Right: A Handbook for successful School Leadership, Oxford Blackwell. | pl_PL |
dc.references | Jastrzębska E., 2011, Strategie psychodydaktyki twórczości w kształceniu językowym, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kreutz M., 1959, Osobowość nauczyciela-wychowawcy, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 114–184. | pl_PL |
dc.references | Krumm H-J, 1995, Der Fremdsprachenlehrer, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 475–480. | pl_PL |
dc.references | Kupisiewicz Cz., 1994, Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kuziak M., 2008, Sztuka mówienia. Poradnik praktyczny, Warszawa, Bielsko-Biała. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 1962, Problemy osobowości nauczyciela, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2003, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pauels W., 1995, Kommunikative Übungen, [w:] Handbuch Fremdsprachenunterricht, red. K.-R. Bausch, H. Christ, H.-J. Krumm, Tübingen und Basel, s. 236–238 | pl_PL |
dc.references | Pearson A. T., 1994, Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Półturzycki J., 2002, Dydaktyka dla nauczycieli, Płock. | pl_PL |
dc.references | Rampillon U., 1995, Deutsch als Fremdsprache, München. | pl_PL |
dc.references | Rogers C.R., 1992, Metody tworzenia wolności, [w:] Edukacja i wyzwolenie, red. K. Blusz, Kraków, s. 147–170. | pl_PL |
dc.references | Silberman M., 2005, Uczymy się uczyć, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2004, Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Szuman St., 1959, Talent pedagogiczny, [w:] Osobowość nauczyciela, red. W. Okoń, Warszawa, s. 74–104 | pl_PL |
dc.references | Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A., 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Woźniewicz W., 1987, Kierowanie procesem glottodydaktycznym, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mały słownik języka polskiego PWN, 1989, pod red. S. Skorupki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | www.dybinska.pl/elzbieta-dybinska.htm [02.05.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=2 [09.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19720160114 [09.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | www.repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [24.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | http://mpsoft.nazwa.pl/wsp_old/dokumenty/cechy_nauczyciela.pdf [04.04.2014]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | sylwia_rapacka@interia.pl, | pl_PL |