Show simple item record

dc.contributor.authorSwoboda-Rydz, Urszula
dc.date.accessioned2015-05-13T08:30:03Z
dc.date.available2015-05-13T08:30:03Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/8758
dc.description.abstractW dzisiejszych czasach glottodydaktyk jest wystawiony na pokusę używania Internetu w celu rozwijania kompetencji językowych swoich uczniów. Internet zaspokaja ich zainteresowania i potrzeby intelektualne, a jego wykorzystanie w nauce języka obcego ma pewne cechy metody naturalnej. Pojawia się jednak obawa przed technologią i konektywizmem oraz wątpliwość, czy umysł poradzi sobie z selekcją nadmiaru informacji i z zapamiętywaniem. Okazuje się, że w początkowych etapach nauki języka obcego nie można przyspieszać procesów zapamiętywania, a informacje obcojęzyczne z Internetu nie będą w pełni wykorzystywane. Korzyści pojawiają się dopiero, gdy uczeń staje się językowo niezależny, czyli osiąga poziom przynajmniej B2, i potrafi skutecznie budować wiedzę i rozwijać znajomość języka obcego poprzez Internet. Obecnie wydaje się, że rolą glottodydaktyka jest pomoc uczniowi przez zarzucania kotwicy i nadawanie kierunku jego poszukiwań oraz organizowanie procesu dydaktycznego.pl_PL
dc.description.abstractNowadays, a teacher of foreign languages is tempted to use the Internet in order to develop linguistic competencies of his or her students. The Internet satisfies their interests and intellectual needs and its use for learning a foreign language has some features of the natural method. However, there are some concerns about technology and connectivism - whether the mind is be able to cope with excess of information and memorizing. It has been proven that at early stages of learning a language the process of memorizing cannot be sped up, and information in the Internet is not fully used. Benefits emerge when the learner becomes linguistically independent, or has achieved at least B2 level and can both effectively build new knowledge and develop a foreign language. For the time being, the role of a teacher of foreign languages is helping the student in the didactic process by anchoring, guiding the research and organising the educational process.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectkonektywizmpl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjecttechnologiapl_PL
dc.subjectzarzucanie kotwicypl_PL
dc.subjectconnectivismen
dc.subjectmemoryen
dc.subjecttechnologyen
dc.subjectanchoringen
dc.titleGlottodydaktyk pomiędzy tradycją a nowoczesnościąpl_PL
dc.title.alternativeA teacher of foreign languages between tradition and modernityen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number119-128
dc.contributor.authorAffiliationStudium Języków Obcych, Warszawski Uniwersytet Medyczny, ul. Księcia Trojdena 2a, 02-109 Warszawa, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców „Polonicum”, Wydział Filologii Polskiej, Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 02-927 Warszawapl_PL
dc.referencesAl-Khatib M., 2010, WebQuest jako metoda nauczania języków obcych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), http:// www.meritium.mscdn.edu.pl/index.php?a=5318&id=16 [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesArabski J., 1996, Przyswajanie języka i pamięć werbalna, Katowice.pl_PL
dc.referencesBobryk J., 2011, Język mówiony, pismo, Internet, [w:] Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psychologia ogólna i psycholingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa, s. 169–182.pl_PL
dc.referencesDusza B., Wasylewicz M., 2012, Przepaść komunikacyjna – czy technologia dzieli pokolenia?, http://www.pulib.sk/web/knizica/elpub/dokument/Balogova5/subor/dusza2.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesGleason J.B., Ratner N.B., 1998, Psycholingwistyka, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKurzweil R., 2005, The Singularity is Near, New York.pl_PL
dc.referencesKuźmińska-Sołśnia B., 2010, Neurodydaktyka i jej znaczenie w procesie nauczania – uczenia się, http://www.bks.pr.radom.pl/publikacje/Neurodydaktyka.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesLedzińska M., 2010, Człowiek wobec czasu i techniki, http://www.ktimeup.krakow.pl/ref2010/ ledzinsk.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesMorbitzer J., 2012a, Medialność a sprawność edukacyjna ucznia, http://www.up.krakow.pl/ktime/ symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (a) [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesMorbitzer J., 2012b, Szkoła w epoce płynnej nowoczesności, http://www. ktime.up.krakow.pl/ symp2012/referaty_2012_10/morbitz.pdf (b) [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesOlpińska M., 2010, Zagadnienia dwujęzyczności jako przedmiot badań glottodydaktycznych, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritium”, 1 (16), 2010, http:// www.mscdn.pl/ meritium/index.php?a=55916 [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesOsiński Z., 2011, Bariery wykorzystania Internetu w polskiej edukacji, http://www.eprints.rclis.org/17398/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej% edukacji.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesPietrzak M., 2013, Transmedia i cross-media w edukacji, http://www.ktime.up.krakow.pl//symp2013/referaty_2013/pietrzak.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesPostek S., 2010, Od e-learningu do c-learningu – rozwój koncepcji nauczania na odległość w świetle badań psychologicznych i pedagogicznych, http://www.ktime. up.krakow.pl/ref2010/ postek.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesPrensky Marc, 2001, Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon”, MCBUniversity Press, vol. 9, nr 5.pl_PL
dc.referencesWalat A., 2007, O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura Paperta, „Meritium” 4 (7). http://www.eprints.rclis.org/17398/1/Bariery%20wykorzystania%20Internetu%20w%20polskiej% edukacji.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesXu J., Coats L.T., Davidson M.L., 2012, Promoting Student Interest in Science: the Perspective of Exemplary African American Teachers, „American Educational Research Journalˮ, vol. 49, nr 1, s. 124–154, http://www.aer.sageub.com/content/49/1/124.full.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesZaczyński W.P., 2010, Postęp i nowoczesność w dydaktyce ogólnej, http:// www.ktime.up.krakow.pl/ref2010/zaczynski.pdf [05.05.2014].pl_PL
dc.referencesSympozjum naukowe Człowiek Media Edukacja (relacja z wystąpień), Reedukacja.pl [12.07.2014].pl_PL
dc.contributor.authorEmailurydz22@gmail.compl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record