dc.contributor.author | Góralczyk-Mowczan, Paula | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T08:30:36Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T08:30:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8759 | |
dc.description.abstract | W artykule zwrócono uwagę na zjawisko negocjowania znaczeń podczas nauczania
języka obcego. Zaakcentowana została rola podręczników do nauczania języka polskiego
jako obcego w procesie glottodydaktycznym. Omówiono trudności wynikające z analizowania językowego
obrazu Polaków na podstawie tekstów podręcznikowych. Podkreślone zostały korzyści,
jakie niesie za sobą negocjowanie znaczeń na lekcji języka obcego. Scharakteryzowano korelację
wyników negocjacji ze społeczno-kulturowo-psychicznym uwarunkowaniem interlokutorów. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article, the author describes the negotiation of meaning in teaching the Polish
language. She emphasizes the role of textbooks in the teaching process and discusses the difficulties
arising from the analysis of the image of Poles in these textbooks. She also stresses the advantages
of the negotiation of meaning in a foreign language classroom and characterizes the relation between
the outcome of the negotiations and the interlocutors’ social, cultural and psychological background. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | językowy obraz | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy | pl_PL |
dc.subject | negocjowanie znaczeń | pl_PL |
dc.subject | podręczniki | pl_PL |
dc.subject | linguistic worldview | en |
dc.subject | Polish as a foreign language | en |
dc.subject | the negotiation of meaning | en |
dc.subject | textbooks | en |
dc.title | Okropni czy wspaniali? Nauczanie języka polskiego jako obcego a negocjowanie znaczeń (na podstawie tekstów podręcznikowych) | pl_PL |
dc.title.alternative | Horrible or wonderful? teaching polish as a foreign language and the negotiation of meaning (based on texts from polish language course books) | en |
dc.type | Article | en |
dc.page.number | 137-144 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J., 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Błeszyńska K., 2013, Komunikacja międzykulturowa jako negocjowanie znaczeń, http://hdl.handle. net/11320/668 [19.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców obraz Polski i Polaków? (Próba znalezienia stereotypów), http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/spis12. htm [06.12.2012]. | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., Pasieka M., 2008, Obraz rodziny w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Ujęcie diachroniczne, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, s. 347–363. | pl_PL |
dc.references | Jelonkiewicz M., 2004, Wiedza o Polsce jako element nauczania cudzoziemców języka polskiego jako obcego. Przegląd wybranych materiałów dydaktycznych i pomocniczych, [w:] Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Stan obecny – programy nauczania – pomoce dydaktyczne, red. W. Miodunka, Kraków, s. 37–52. | pl_PL |
dc.references | Komorowska H., 2009, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mały słownik terminologiczny z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, 2000, red. A. Skudrzykowa i K. Urban, Kraków–Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piegzik W., 2006, Układ glottodydaktyczny jako przedmiot badań glottodydaktyki, „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 16–21. | pl_PL |
dc.references | Piekot T., Zarzeczny G., 2010, Między zdrowym rozsądkiem a polityczną poprawnością – polskie podręczniki do nauczania języka polskiego jako obcego oczami cudzoziemców, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, 517–528. | pl_PL |
dc.references | Stankiewicz K., 2008, Przekaz kulturowy w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] W poszukiwaniu nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red. W. Miodunka, A. Seretny, Kraków, 337–345. | pl_PL |
dc.references | Stankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 17, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 495–505. | pl_PL |
dc.references | Strzelecka A., 2011, Obraz polskiej rodziny w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 18, red. B. Grochala, M. Wojenka-Karasek, Łódź, s. 327–333. | pl_PL |
dc.references | Strzelecka, A., Sztabnicka, E., 2012, Obraz kobiety w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] Kobieta w przestrzeni wizualnej, red. A. Barska, K. Biskupska, Opole, s. 245–257. | pl_PL |
dc.references | Szymankiewicz K., 2002, Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego, http://frantice.interklasa.pl/frantice/index/dokumenty/languages/2002_04_2.pdf?page=info& action=shwdoc&oid=3458 [19.04.2014]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | paulagoralczyk@gmail.com | pl_PL |