dc.contributor.author | Handzel, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T08:31:15Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T08:31:15Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8760 | |
dc.description.abstract | Artykuł porusza kwestię przełamywania trudności w używaniu języka obcego
w naturalnej sytuacji komunikacyjnej poprzez wykorzystanie metody CLIL (zintegrowanego
kształcenia przedmiotowo-językowego) do nauczania języków obcych i polskiego jako obcego od
wczesnych etapów edukacji. Content and Language Integrated Learning zakłada nauczanie języka
obcego poprzez treść oraz treści poprzez język. Wykorzystanie języka obcego jako narzędzia do
zdobywania nowej wiedzy przynosi pozytywne skutki w pokonywaniu bariery komunikacyjnej, na
którą napotykają osoby znajdujące się w środowisku obcojęzycznym. W artykule przedstawiono
podstawowe założenia metody oraz zasady regulujące planowanie lekcji CLIL, a także doświadczenia
i wnioski z lekcji przeprowadzonych w krakowskich szkołach podstawowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article discusses Content and Language Integrated Learning as a facilitating
method overcoming language barrier in teaching foreign languages (also Polish as a foreign
language) from early stages of education. Content and Language Integrated Learning is defined as
learning language through content and content through language. Using language as a tool to gain
new knowledge and skills helps to overcome communication barriers in genuine communicative
situations. This article presents main principles of planning CLIL lessons and theoretical foundations
of CLIL pedagogy, which determines educational success. The last part of article describes the
author’s experience including planning and delivering CLIL lessons in a primary school in Kraków. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | Content and Language Integrated Learning | en |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języków obcych | pl_PL |
dc.subject | komunikacja | pl_PL |
dc.subject | kultura | pl_PL |
dc.subject | nauczanie przez działanie | pl_PL |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | teaching foreign languages | en |
dc.subject | communication | en |
dc.subject | culture | en |
dc.subject | teaching through activities | en |
dc.title | Content and language integrated learning jako metoda ułatwiająca przełamywanie bariery komunikacyjnej w nauczaniu języków obcych | pl_PL |
dc.title.alternative | Content and language integrated learning as a method of facilitating overcoming the communication barrier in foreign language teaching | en |
dc.type | Article | en |
dc.page.number | 145-152 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Polonistycznej Edukacji Nauczycielskiej, Wydział Polonistyki, Uniwersytet Jagielloński, ul. Gołębia 16, 31-007 Kraków | pl_PL |
dc.references | Coyle D., Hood Ph., Marsh D., 2010, CLIL. Content and Language Integrated Learning, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Darn S., CLIL: a lesson framework, https://www.teachingenglish.org.uk/article/clil-a-lesson-framework, [20.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Handzel A., 2014, Niezapomniana lekcja, czyli CLIL w praktyce, [w:] Polonistyka szkolna zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Janus-Sitarz A., 2013, Polskie i europejskie doświadczenia pedagogiki CLIL (Content and Language Integrated Learning), [w:] Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych, red. J. Mazur, A. Małyska, K. Sobstyl, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Janus-Sitarz A., 2014, Jak poszerzać kompetencje polonisty? Nauczyciel CLIL, czyli zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu, [w:] Polonistyka szkolna zanurzona w języku, red. A. Janus- -Sitarz, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mackenzie A., How should CLIL work in practice?, http://www.onestopenglish.com/support/methodology/ teaching-approaches/how-should-clil-work-in-practice/156531.article, [20.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Meyer O., Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies, dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/3311569.pdf , [15.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Sudhoff J., 2010, CLIL and Intercultural Communicative Competence: Foundatios and Approaches towards a Fusion, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(3), http://www.icrj.eu/13/ article3.html, [12.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Várkuti A., 2010, Linguistic Benefits of the CLIL Approach: Measuring Linguistic Competences, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(3), http://www.icrj.eu/13/article7.html, [12.04.2014]. | pl_PL |
dc.references | Wegner A., 2012, Seeing the Bigger Picture: What Students and Teachers Think About CLIL, „International CLIL Research Journal”, vol. 1(4), http://www.icrj.eu/14/article3.html, [12.04.2014]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aga.handzel@gmail.com | pl_PL |