Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie rozumienia tekstów (negocjowanie znaczeń a proces dydaktyczny)
Streszczenie
The author discusses a multiaspectual model of context, which will become a tool in
media text interpretation. It includes three independent criteria: the level of reference, the quality of
context, and the level of generality. In the article, she presents an exemplary analysis of an interview,
along with some preparatory exercises. The outcome of these exercises is to learn how to interpret
a text form various perspectives, include the context in the analysis and prepare for a discussion. Celem artykułu jest zaproponowanie wieloaspektowego modelu kontekstu, który
stanie się narzędziem interpretacji tekstu medialnego. Wzięto w nim pod uwagę trzy niezależne
kryteria: poziom odniesienia wypowiedzi, jakość kontekstu i poziom ogólności. Tekst zawiera przykładową
analizę wywiadu, poprzedzoną zadaniami przygotowującymi. Efektem realizacji zadania
ma być nabycie umiejętności interpretacji tekstu z różnych perspektyw, uwzględnienie kontekstu
w analizie i przygotowanie do dyskusji.