dc.contributor.author | Zarzycka, Grażyna | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T10:41:32Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T10:41:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8776 | |
dc.description.abstract | W artykule stawiam pytanie o miejsce i rolę środków masowego przekazu
w nauczaniu języków obcych w epoce rewolucji językowej, wywołanej przez ekspansję mediów
elektronicznych. Przedstawiam ważne głosy na ten temat ze specjalistycznych teoretycznych prac
glottodydaktycznych, opublikowanych przez uznane wydawnictwa brytyjskie i amerykańskie, jak
też wybrane pomysły z anglojęzycznych prac metodycznych, poświęconych użyciu technologii elektronicznych
w nauczaniu języków obcych. Ważnym celem tego artykułu jest przybliżenie polskim
glottodydaktykom nowych teorii, definicji i klasyfikacji mediów edukacyjnych oraz oczekiwań światowych
badaczy i ich opinii (nieraz skrajnie od siebie różnych) na temat uwarunkowań dotyczących
stosowania nowych mediów w pedagogice języków obcych, a także dylematów z tym związanych. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article, I pose a question about the place and the role of media in teaching
foreign languages in time of the language revolution caused by the electronic media expansion.
I present experts’ opinions from theoretical works written in English as well as from methodical
teacher guides devoted to using ICTs in foreign language pedagogy, both published by acknowledged
British and American publishing houses. Important aim of this article is to introduce new theories,
definitions and educational media’s classifications, as well as world specialists’ opinions and
expectations (some of them quite opposite) on the conditions and dilemmas related to the problem
of applying media to foreign language teaching. | en |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | media edukacyjne | pl_PL |
dc.subject | językowa edukacja medialna | pl_PL |
dc.subject | pedagogika mediów | pl_PL |
dc.subject | educational media | en |
dc.subject | media in foreign language education | en |
dc.subject | pedagogy of media | en |
dc.title | Media w nauczaniu języków obcych. Koncepcje teoretyczne i wybrane rozwiązania metodyczne | pl_PL |
dc.title.alternative | Media in foreign language teaching. Theories and selected methodical propositions | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 321-332 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź. | pl_PL |
dc.references | Byram M. (red.), 2004, Routlege Encyklopedia of Language Teaching and Learning, London and New York. | pl_PL |
dc.references | Clark R.E., 1983, Reconsidering research on learning from media, „Review of Educational Research”, 53 (4), 445–459. | pl_PL |
dc.references | Clark R.E., 1994, Media will never influence learning, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 21–29. | pl_PL |
dc.references | Crystal D., 2001, Language and the Internet, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Crystal D., 2004, The Language Revolution, Cambridge & Malden. | pl_PL |
dc.references | Jonassen D.H., Campbell J.P., Davidson M.E., 1994, Learning with media. Reconstructing the debate, „Educational Technology Research and Development”, 42 (2), 31–39. | pl_PL |
dc.references | Laurillard, D., 2002, Rethinking university teaching. A framework for the effective use of technology (2nd ed.), London & New York. | pl_PL |
dc.references | Maley A., 2000, Wstęp do: Windeatt S. i in., 2008, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York. | pl_PL |
dc.references | Ohm, U., 2010, Medium, das/Medien, [w:] Fachlexicon Deutch als Fremd- und Zweitsprache, red. H. Barkowski & H-J Krumm, Tὒbingen. | pl_PL |
dc.references | Chan W.M., Chin K.N., Nagami M., Suthiwan T, 2011, Media in foreign language teaching and learning: an introduction to the book, [w:] Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston. | pl_PL |
dc.references | Media in Foreign Language Teaching and Learning. Studies in Second and Foreign Language Education 5, 2011, red. W.M. Chan, K.N. Chin, M. Nagami, T. Suthiwan, Boston | pl_PL |
dc.references | Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning, 2004, red. M. Byram, London & New York. | pl_PL |
dc.references | Windeatt S., Hardisty D., Eastment D., 2000, The Internet. Resource Books for Teachers, Oxford & New York. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G., Język w stanie dyskursu jako efekt pracy z wieloma mediami, „Postscriptum”, nr 27–29, Jesień 1998–wiosna 1999, s. 108–119; wersja elektroniczna: http://www.postscriptum.us.edu. pl/pdf/ps_old_27-29.pdf [07.05.2014]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | grazyna.zarzycka@wp.pl | pl_PL |