The Role of Musical and Sound Effects in "The Einperor Jones" by E. O'Neill
Abstract
Sztuką "Cesarz Jones“ napisaną w 1920 r., E. O'Neill zapoczątkował
serię swych dramatów ekspresjonistycznych. Tu właśnie po
raz pierwszy z pełną świadomością szeroko wykorzystał nowe
środki przekazu teatralnego, m. in. elementy muzyczne i efekty
dźwiękowe. Podstawą rytmiczną utworu jest nieprzerwane, jednostajne
bicie bębna, na tle którego występują inne dźwięki, jak
strzały z rewolweru lub śpiewy murzyńskie. Środki te spełniają
szereg zasadniczych funkeji. Jako symbole zarówno pobudzonej
podświadomości bohatera oraz całej czarnej rasy z jej odrębną,
swoistą kulturą, odgrywają one istotną rolę tematyczną. W tym
ostatnim przypadku uderzenia tam-tamu, uosabiające na scenie
zbuntowanych tubylców, stają się jakby aktorem i uzyskują status
autonomiczny. Wszystkie efekty audialne obliczone na ewokowanie
silnych emocji wśród widzów, stwarzają atmosferę pełną napięcia
i grozy. Z punktu widzenia struktury dzieła służą jako ogniwa
łączące różnorakie elementy akcji i spajające luźne sceny w jedną
dynamiczną całość. Spełniając wszystkie te funkcje, efekty
muzyczne i dźwiękowe stają się organicznym składnikiem sztuki i
wraz z innymi środkami scenicznymi kreują nową twórczą wizję artysty,
który w^ ten sposób zrywa z tradycyjnym odwzorowaniem rzeczywistości.
Collections