Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorYobożil, Róża
dc.date.accessioned2015-08-26T13:54:51Z
dc.date.available2015-08-26T13:54:51Z
dc.date.issued1981
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11575
dc.description.abstractSztuką "Cesarz Jones“ napisaną w 1920 r., E. O'Neill zapoczątkował serię swych dramatów ekspresjonistycznych. Tu właśnie po raz pierwszy z pełną świadomością szeroko wykorzystał nowe środki przekazu teatralnego, m. in. elementy muzyczne i efekty dźwiękowe. Podstawą rytmiczną utworu jest nieprzerwane, jednostajne bicie bębna, na tle którego występują inne dźwięki, jak strzały z rewolweru lub śpiewy murzyńskie. Środki te spełniają szereg zasadniczych funkeji. Jako symbole zarówno pobudzonej podświadomości bohatera oraz całej czarnej rasy z jej odrębną, swoistą kulturą, odgrywają one istotną rolę tematyczną. W tym ostatnim przypadku uderzenia tam-tamu, uosabiające na scenie zbuntowanych tubylców, stają się jakby aktorem i uzyskują status autonomiczny. Wszystkie efekty audialne obliczone na ewokowanie silnych emocji wśród widzów, stwarzają atmosferę pełną napięcia i grozy. Z punktu widzenia struktury dzieła służą jako ogniwa łączące różnorakie elementy akcji i spajające luźne sceny w jedną dynamiczną całość. Spełniając wszystkie te funkcje, efekty muzyczne i dźwiękowe stają się organicznym składnikiem sztuki i wraz z innymi środkami scenicznymi kreują nową twórczą wizję artysty, który w^ ten sposób zrywa z tradycyjnym odwzorowaniem rzeczywistości.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;3
dc.titleThe Role of Musical and Sound Effects in "The Einperor Jones" by E. O'Neillpl_PL
dc.title.alternativeRola efektów muzycznych i dźwiękowych w "Cesarzu Jonesie" E. 0'Neillapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[51]-62pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Angielskiejpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord