dc.contributor.author | Yobożil, Róża | |
dc.date.accessioned | 2015-08-26T13:54:51Z | |
dc.date.available | 2015-08-26T13:54:51Z | |
dc.date.issued | 1981 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/11575 | |
dc.description.abstract | Sztuką "Cesarz Jones“ napisaną w 1920 r., E. O'Neill zapoczątkował
serię swych dramatów ekspresjonistycznych. Tu właśnie po
raz pierwszy z pełną świadomością szeroko wykorzystał nowe
środki przekazu teatralnego, m. in. elementy muzyczne i efekty
dźwiękowe. Podstawą rytmiczną utworu jest nieprzerwane, jednostajne
bicie bębna, na tle którego występują inne dźwięki, jak
strzały z rewolweru lub śpiewy murzyńskie. Środki te spełniają
szereg zasadniczych funkeji. Jako symbole zarówno pobudzonej
podświadomości bohatera oraz całej czarnej rasy z jej odrębną,
swoistą kulturą, odgrywają one istotną rolę tematyczną. W tym
ostatnim przypadku uderzenia tam-tamu, uosabiające na scenie
zbuntowanych tubylców, stają się jakby aktorem i uzyskują status
autonomiczny. Wszystkie efekty audialne obliczone na ewokowanie
silnych emocji wśród widzów, stwarzają atmosferę pełną napięcia
i grozy. Z punktu widzenia struktury dzieła służą jako ogniwa
łączące różnorakie elementy akcji i spajające luźne sceny w jedną
dynamiczną całość. Spełniając wszystkie te funkcje, efekty
muzyczne i dźwiękowe stają się organicznym składnikiem sztuki i
wraz z innymi środkami scenicznymi kreują nową twórczą wizję artysty,
który w^ ten sposób zrywa z tradycyjnym odwzorowaniem rzeczywistości. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;3 | |
dc.title | The Role of Musical and Sound Effects in "The Einperor Jones" by E. O'Neill | pl_PL |
dc.title.alternative | Rola efektów muzycznych i dźwiękowych w "Cesarzu Jonesie" E. 0'Neilla | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [51]-62 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Angielskiej | pl_PL |