Show simple item record

dc.contributor.authorBerger, Albert
dc.date.accessioned2015-09-03T11:12:58Z
dc.date.available2015-09-03T11:12:58Z
dc.date.issued1982
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11659
dc.description.abstractAutor zajmuje się stosunkiem powieśсiopisarzy austriackich do Austrii i do pojęcia "austriackości" począwszy od lat pięćdziesiątych. Stosunek ten ulegał zmianom wraz z następowaniem po sobie generacji młodszych pisarzy. Reprezentatywna literatura lat pięćdziesiątych, której owa "austriackość" jest tematem, wykazuje tendencję mityzującą, apologizującą, korzeniami tkwiącą w przeszłości habsburskiej. Heimito von Doderer (rocznik 1896) przekształcił "mit habsburski" w swojej twórczości powieściowej lat pięćdziesiątych w mit mieszczaństwa wiedeńskiego. Gerhard Fritsch natomiast (rocznik 1924) próbował w swojej w roku 1956 wydanej powieści "Moos auf den Steinen" (Omszałe kamienie, mech na kamieniach) powiązać tradycję mitu habsburskiego ze świadomością austriackości, przynależności narodowej. Ta tendencja jest ściśle związana z polityką kulturalną Austrii lat pięćdziesiątych, aby połączyć świadomość narodową i państwową oraz wzmocnić je poprzez powiązanie ich z autentycznie zrozumianą tradycją duchową, dziedzictwem duchowym Austrii; połączenie więc z tradycją, która po upadku monarchii habsburskiej i nastaniu ery narodowosocjalistycznej została tak gwałtownie przerwana. Ale jut 10 lat później Gerhard Fritsch czuje się zobowiązany do zerwania z elegijnym "zaklinaniem" habsburskiej przeszłości i zamienia ją w surową krytykę aktualnej sytuacji duchowej w Austrii. Tak było w powieści "Fasching" (Karnawał) 1967, w której przedstawione i poddane satyrycznej analizie zostały przesądy, prowincjonalna mentalność Austriaków i "ciemne" strony ich życia w stereotypie Austrii przekazanym tradycją. Dokonana u Fritscha zmiana i przejście od elegii austriackiej (apoteoza przeszłości) do satyry (krytyka współczesności) zostaje wzmocniona i Jest kontynuowana przez generację młodszych pisarzy; urodzeni w latach czterdziestych autorzy jak Peter Handke, Franz Innerhofer i Peter Henisch np. nie dążą już do tego, aby legitymować stan współczesnej świadomości narodowej tradycją. Swoje zadania widzą w tym, aby zapobiec skostnieniu świadomości narodowej w powierzchowny stereotyp tego, co powinno być "typowo austriackie" poprzez ustawiczną immanentną krytykę "od środka", tj. przez krytyczne przedstawienie własnych, osobistych doświadczeń.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;6
dc.titleZum österreichbewußtbsein in der Prosa der Zweiten Republikpl_PL
dc.title.alternativeŚwiadomość "austriackości" w prozie drugiej Republikipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[27]-37pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAustriapl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record