Perseveration als Stilmittel moderner Prosa. Thomas Bernhard und seine Nachfolge in der österreichischen Literatur
Abstract
Jedną z cech współczesnej prozy, abstrahując od treściowych
odstępstw, jest m, in. nowatorstwo stylistyczne, oddalone od kanonu tradycyjnej stylistyki.
Alois Brandstätter wydobywa w swojej parodii jedną z najbardziej
charakterystycznych cech stylu Thomasa Bernharda, uznaną
zresztą przez krytykę literacką, która w prozie austriackiej znalazła
kontynuatorów: chodzi tu o tzw. Reizwörter (określenie
Bernharda), czyli o słowa-"bodźce". Thomas Bernhard, świadomie
posługujący się tą metodą, stosuje rekurencję słów-"bodźców" w
tekście na zasadzie kompozycji muzycznej, aby uwypuklić "sztuczny"
charakter, udziwnienie tekstu, a przez to manipulować uwagą
czytelnika. Podstawą lingwistyczną tej metody twórczej jest rezygnacja
ze wskazujących na tekst słów "zastępczych", jak np.
zaimki, na rzecz powtórzeń, które naśladują psychiczne zaburzenia
mowy - persewerację.
Sztucznie osiągnięta tym sposobem irytująca monotonia ma, wg
wypowiedzi samego Bernharda, funkcję egzystencjalnego protestu,
który prowadzi człowieka do klęski, Jak jego bohaterów (książę
Saurau, Strauch, Karrer i inni), lub jest postawą do przezwyciężenia,
pozytywną alternatywą - jak u postaci "obserwatorów".
Tendencja do kapitulacji, klęski z powodu "niemożności"(Verstörung)
i zarażenie nią także postaci Bemhardowskich "obserwatorów"
znajduje wyraz przede wszystkim w powieściach "Prost" i
"Gehen". Tym samym próba osiągnięcia psychologicznej intensywności
wyrazu za pomocą bezpośredniego przedstawienia procesów
chorobowych zachodzących w mózgu jako perseweracyjnej struktury
językowej kończy się rezygnacją przed ową "niemożnością"> przed
przeszkodą, której nie można zmienić przez intelektualną korekturę.
Immanentna dynamika środków stylistycznych jest kontynuowana
z coraz większą konsekwencją także w późniejszych powieściach,
jak "Kalkwerk" oraz "Korektur", staje się charakterystyczną postawą
epicką, ogarniając - począwszy od monologów szaleństwa,
obłędu okresu początkowego twórczości Bernharda - całą jego
twórczość i nie jest już przez to umotywowana jakimś Jednym konkretnym
przypadkiem "niemożności". Bomhard naraża się tym samym na ataki krytyki, która uważa, że stosuje on pierwotnie
funkcjonalną metodę stylistyczną coraz bardziej jako objaw swoistego
manieryzmu.
Z wyjątkiem Petera Handkego, który mimo fascynacji Bernhardem
daleki jest od naśladowania jego stylu, wielu autorów austriackich
przejęło od niego podstawę lingwistyczną stylu perseweracyjnego; są to autorzy młodszej generacji, np. Gerd Jonke, którzy
są przez to częściowo niesamodzielni., ~ „
Powieść Aloisa Brandstättera "Zu Lasten der Briefträger" ,
której punktem wyjścia miała być parodia stylu Bernharda, okazuje się zarazem pozytywną kontynuacją i produktywną odnową stylu
Bernharda.
Collections