Gehalt und Gestalt - O. M. Grafs Autobiographie "Gelächter von aussen" (1966)
Streszczenie
Oskar Maria Graf (1894-1967) należał nie tylko w czasie Republiki Weimarskiej, lecz także w czasie emigracji antyfaszystowskiej do produktywnych literacko i świadomych politycznie
autorów niemieckich.
Zarówno w kręgu czytelników, jak i literaturoznawców poświęcono
temu autorowi niewiele uwagi. W latach 1961-1962 ukazały
się w Polsce dwa z jego głównych dzieł: autobiografia "Jesteśmy
więźniami" (1927) i powieść emigracyjna "Spokojny człowiek".
W ostatniej książce autora, autobiografii "Gelächter von aussen"
(1966) są przedstawione lata 1910-1933. Przekonanie Grafa,
że ciężko jest ująć w sposób zwięzły i autobiograficzny przeżycia
po roku 1933 wpływa bezpośrednio na sposób opowiadania i
kompozycję tego dzieła, "Gelachter von aussen" jest opowiadane
bardziej niż inne powieści autobiograficzne z punktu widzenia
współczesności. W przeciwieństwie do wcześniejszych autobiografii,
autor łamie* tu świadomie granicę między czasem przedstawionym
a czasem narracji. Mimo że palące problemy polityczne
lat sześćdziesiątych występują w stopniu nieznacznym, to jednak
są one .ujęte. Ostatnia księga wspomnień Grafa jest dziełem
głęboko humanistycznym, konsekwentnie antyfaszystowskim, napisanym
przez autora, który całe swoje życie był sympatykiem ruchu socjalistycznego. Należy podkreślić postępowy charakter tego
dzieła, ponieważ można w nim znaleźć także cechy wsteczne -
wynikające u Grafa 2 wielu przygnębiających doświadczeń.
Całość dorobku twórczego Grafa pokazuje, że gdy autor czerpał
bezpośrednio ze swoich wspomnieli i doświadczeń (w Kalendergeschichten,
w powieściach umiejscowionych w Bawarii, dotyczących
głównie okresu Republiki Weimarskiej, jak również w swoich
książkach autobiograficznych) stworzył dzieła o trwałych wartościach.
Te dzieła dają jasny obraz życia jego rodaków w okresie
ważnych walk-społecznych. Kiedy ogranicza się on tylko do
poruszania tych tematów - utwory jego stają się znaczące,
§dy zaś wychodzi poza nie - uwidaczniają się ód'razu granice
ego poetyckich możliwości.
Collections