Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKurska, Anna
dc.date.accessioned2015-09-23T11:07:49Z
dc.date.available2015-09-23T11:07:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/11924
dc.description.abstractThe article presents Juliusz Słowacki’s attempts to free “Balladyna” from the pathos of the patriotic form. The poet achieves this by exploiting and confronting diverse strategies: Shakespearean and Ariostan irony as well as the carnivalization poetics. Not only do they allow Słowacki to expand his artistic freedom, but the drama also breaks free of the cultural shackles of pathos and solemnity. Moreover, these strategies make the drama more appealing owing to laughter which violates the ‘sacred’ status of a Romantic work. In “Balladyna”, Słowacki offers a carnivalistic formula of ‘play-literature’, challenging the stereotypical notions and expectations of the readership and striving to revolutionize native art. By means of irony and laughter, the poet distances himself from the ideas of Polish Romanticism, creating a new model of a literary work that aesthetically goes beyond the 19th century.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1
dc.subjectSłowackipl_PL
dc.subjectdramapl_PL
dc.subjectcarnivalizationpl_PL
dc.subjectAriostan ironypl_PL
dc.title„Balladyna”, czyli o próbie karnawalizacji literatury romantycznejpl_PL
dc.title.alternativeThe Carnivalization of Romantic Literature in “Balladyna”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number59-77pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Historii Literatury do 1918 roku, ul. Świętokrzyska 15, 25-406 Kielce.pl_PL
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr hab., profesor nadzwyczajny w Zakładzie Literatury Polskiej do 1918 roku Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Zajmuje się przede wszystkim literaturą romantyczną i najnowszą: problemami estetyki, geopoetyki, kultury regionalnej. Autorka książek: Fragment romantyczny (1988), Polska romantyków (1993), Zamek romantyczny w kilku odsłonach (2010).pl_PL
dc.referencesBachtin M., Problemy poetyki Dostojewskiego, przekł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesBachtin M., Twórczość Franciszka Rabelais’go a kultura ludowa średniowiecza i renesansu, przekł. A. i A. Goreniowie, oprac., wstęp, komentarze i weryfikacja przekładu S. Balbus, Kraków 1975.pl_PL
dc.referencesBizan M., Hertz P., Glosy do „Balladyny”, [w:] J. Słowacki, Balladyna, Warszawa 1959.pl_PL
dc.referencesBrach-Czaina J., Szczeliny istnienia, Kraków 1999, s. 189–591.pl_PL
dc.referencesCsato E., Szkice o dramatach Słowackiego: „Maria Stuart” – „Balladyna” – „Beatryx Cenci” – „Fantazy”, Warszawa 1960.pl_PL
dc.referencesGrochowski P., Śmiech karnawałowy w tradycyjnych inscenizacjach obrzędowych, [w:] Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, pod red. A. Stoffa, A. Skubaczewskiej-Pniewskiej, wyd. 2 popr. i uzup., Toruń 2011, s. 157–180.pl_PL
dc.referencesHuizing J., Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, przekł. M. Kurecka, W. Wirpsza, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesKarnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2004.pl_PL
dc.referencesKalinowska M., Antymisteryjność „Kordiana”(w kręgu romantycznej ironiczności), [w:] Dramat polski. Interpretacje. Część 1: Od wieku XV do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, wstęp i posłowie D. Ratajczakowej, Gdańsk 2001, s. 191–205.pl_PL
dc.referencesKalinowska M., Mowa i milczenie: romantyczne antynomie samotności, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesKrasiński Z., Kilka słów o Juliuszu Słowackim, „Tygodnik Literacki” 1841, nr 21, 22, 23, 24.pl_PL
dc.referencesKubacki W., „Balladyna”, baśń polityczna, [w:] J. Słowacki, Balladyna, oprac. i wstępem poprzedził W. Kubacki, Warszawa 1955, s. 7–225.pl_PL
dc.referencesKurska A., Fragment i całość w dramaturgii Słowackiego, [w:] Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006, s. 85–126.pl_PL
dc.referencesLibera L., Zraniona iluzja. O „Balladynie” Juliusza Słowackiego i „Kocie w butach” Ludwiga Tiecka, Zielona Góra 2007.pl_PL
dc.referencesŁawski J., Teatr śmierci w „Balladynie”. Opanowywanie i ekspresja ironii, [w:] Ironia i mistyka. Doświadczenia graniczne wyobraźni poetyckiej Juliusza Słowackiego, Białystok 2005, s. 350–383.pl_PL
dc.referencesMaciejewski J., „Balladyna, czyli „świat przez pryzma przepuszczony”, [w:] Trzy szkice romantyczne. O „Dziadach”, „Balladynie”, Epilogu „Pana Tadeusza”, Poznań 1967, s. 153–199.pl_PL
dc.referencesMasłowski M., Koncept roli w dramatach Słowackiego, „Pamiętnik Literacki” 2001, z. 3, s. 65–75.pl_PL
dc.referencesMaślanka J., Literatura a dzieje bajeczne, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesMotycka A., Postmodernizm a kryzys kulturowy, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996, s. 319–338.pl_PL
dc.referencesNowicka E., O metaforze teatralnej w dramatach Juliusza Słowackiego, [w:] Słowacki teatralny, red. K. Kurek, Poznań 2006, s. 127–152.pl_PL
dc.referencesPłaszczewska O., Błazen i błazeństwo w dramacie romantycznym. Studium komparatystyczne, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesNa schodach Klio. Jedenaście ćwiczeń z myśli o dramacie historycznym, red. D. Ratajczakowa, I. Kiec, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz J.M., Aleksander Fredro jest w złym humorze, Warszawa 1982.pl_PL
dc.referencesSkuczyński J., Balladyna, czyli „z chłopa król”, „Ruch Literacki” 1987, z. 2, s. 99–110.pl_PL
dc.referencesSłowacki J., Balladyna, oprac. M. Inglot, wyd. 5 zmienione, Wrocław 1976, BN I 51.pl_PL
dc.referencesStoff A., W poszukiwaniu aksjologicznego modelu karnawału i karnawalizacji, [w:] Teoria karnawalizacji. Konteksty i interpretacje, red. A. Stoff, A. Skubaczewska-Pniewska, Toruń 2000, s. 69–100.pl_PL
dc.referencesSzahaj A., Ponowoczesność – czas karnawału. Postmodernizm – filozofia błazna?, [w:] Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa 1996, s. 381–392.pl_PL
dc.referencesSzmydtowa Z., Ariostyczna droga Słowackiego, [w:] Poeci i poetyka, Warszawa 1964, s. 352–387.pl_PL
dc.referencesSzturc W., Juliusz Słowacki, „Balladyna”, [w:] Dramat polski. Interpretacje. Część 1: Od wieku XV do Młodej Polski, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, wstęp i posłowie D. Ratajczakowej, Gdańsk 2001, s. 232–254.pl_PL
dc.referencesWeintraub W., „Balladyna”, czyli zabawa w Szekspira, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4, s. 45–89.pl_PL
dc.referencesZiemińska K., „Balladyna” jako „kobieca tragedia” Juliusza Słowackiego, [w:] Problemy tragedii i tragizmu. Studia i szkice, red. H. Krukowska, J. Ławski, Białystok 2005, s. 445–460.pl_PL
dc.referencesZiołowicz A., Dramat i romantyczne „Ja”. Studium podmiotowości w dramaturgii polskiej doby romantyzmu, Kraków 2002.pl_PL
dc.contributor.authorEmailannakurska@op.plpl_PL
dc.relation.volume27pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord