Поэзия русского барокко во взаимодействии с другими видами искусств (к постановке проблемы)
Streszczenie
W artykule podjęto próbę pokazania, jak rosyjscy poeci-sylabicy (Symeon
Połocki, Karion Istomin, Sylwester Miedwiediew, Mardariusz Chonikow i in.) realizują
barokową zasadę syntezy sztuk. Na licznych przykładach, zaczerpnięć
tych najczęściej z rękopiśmiennych i dotychczas nie publikowanych zbiorków,
omówiono te gatunki poetyckie, które zakładały współbrzmienie elementów słownych
z elementami graficznymi i malarskimi, a czasem nawet i architektonicznymi
(np. wiersze emblematyczne i heraldyczne) oraz utwory, których kształt językowy
był związany ściśle z muzyką (np. Psałterz rymowany Symeona Połockiego^
do którego muzykę napisał Wasilij Titow oraz liczne kanty i pieśni anonimowych
autorów). Jako jeden z przejawów barokowej dążności do symbiozy sztuk
rozpatruje autorka nie tylko zamiłowanie do widowiskowości i przenikanie wierszowanych
panegiryków i różnego rodzaju deklamacji do obrzędów liturgicznych,
lecz także swoistą "teatralizację" panegirycznych utworów Symeona Połockiego,
Sylwestra Miedwiediewa i Kariona Istomina.
Collections