“Many Eyes Were Looking” ; Images of Visual Perception in Joseph Conrad’s Fiction
Abstract
Josephowi Conradowi bardzo zależało na tym, by jego czytelnik mógł, dzięki odpowiednim
technikom literackim, widzieć świat opisywany. Sposób patrzenia i postrzegania świata często
przybiera szczególne i wielorakie znaczenia w jego prozie, która, w pewnych zwłaszcza
utw orach, obfituje we wzmianki, sytuacje, metaforyczne obrazy i aluzje dotyczące tego tematu.
Postaci Conrada z napięciem przyglądają się sobie i innym, usiłując dociec prawdy
o człowieku w ogóle i o sobie. Są też obserwowane (i oceniane) przez innych ludzi, a także
przez sprawiający wrażenie obojętnego wszechświat. Fakt ten wzmaga poczucie, że bohater
Conrada stale podlega moralnemu osądowi nie tylko autora i czytelnika, ale także innych
postaci oraz nie nazwanego ściśle przez Conrada absolutu, z którym kojarzy się wspominana
przez pisarza „praw da wewnętrzna”, istota wszechrzeczy.
Zagęszczenie obrazów i aluzji wytw arzających to wrażenie wpływa na intensywność
moralnego zaangażowania prozy Conrada. Jego postaci samotnie dokonują wyborów moralnych,
nie pozostają jednak bez świadków.
Collections