Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRosenstein, Roy
dc.date.accessioned2015-11-23T09:04:39Z
dc.date.available2015-11-23T09:04:39Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14187
dc.description.abstractZauważono dawno, że - w zestawieniu z Dekameronem, innowacją, którą Małgorzata z Nawarry wprowadziła w Heptameronie, są dyskusje - uproszczeniem było dopatrywanie się w postaci Parlamenty wyrazicielki jej poglądów. Jeśli nawet Parlamenta stara się czasem godzić sprzeczne stanowiska dyskutantów, nigdy nie rozstrzyga spornej problematyki. Jednak głosu autorki nie można ograniczać do wypowiedzi jednej tylko postaci. Autorka przekazuje różne punkty widzenia, nie uzewnętrznia jednak własnych poglądów, toteż istotę konstrukcji Heptameronu określa najlepiej wzięte od Bachtina pojęcie polifonii. Tę samą technikę widać również w Comédie à dix personnages i w Comédie jouée au Mont-de-Marsan. Nie będąc żadnym z dyskutantów, jest autorka jedenastym rozmówcą, tym, który konstruuje fabułę nowel i przebieg dyskusji, ale też nic nie wskazuje na to, że przewidywała jednoznaczne rozstrzygnięcie podejmowanych problemów. Ileptameron nie jest traktatem o miłości (trattato d ’amore), ale raczej swego rodzaju contraslo (débat) z elementami tensony bądź łacińskiej altercatio. Ten właśnie charakter rodzajowy wprowadza w atmosferę cours (parlements) d'amour. Miłość jako temat centralny Heptameronu łączy w sobie sprzeczne jakości egzystencji ludzkiej, cielesnej i duchowej (concordia discors), żaden z punktów widzenia nie stanowi jedynej prawdy, ale razem wzięte tworzą ramy złożoności istnienia. Toteż autorka Heptameronu nie jest ani cynicznym pesymistą, ani idealistą naiwnym, wierzącym w możliwość jednoznacznego ujęcia złożoności ludzkiej egzystencji.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;38
dc.titlePour une lecture plurielle de l'Heptamèron: polyphonie et concordia discors au parlement d'amourpl_PL
dc.title.alternativePolifonia i concordia discors w Heptameroniepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[117]-127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Américaine de Parispl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord