dc.contributor.author | Rosenstein, Roy | |
dc.date.accessioned | 2015-11-23T09:04:39Z | |
dc.date.available | 2015-11-23T09:04:39Z | |
dc.date.issued | 1997 | |
dc.identifier.issn | 0208-6085 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/14187 | |
dc.description.abstract | Zauważono dawno, że - w zestawieniu z Dekameronem, innowacją, którą Małgorzata
z Nawarry wprowadziła w Heptameronie, są dyskusje - uproszczeniem było dopatrywanie się
w postaci Parlamenty wyrazicielki jej poglądów. Jeśli nawet Parlamenta stara się czasem godzić sprzeczne stanowiska dyskutantów, nigdy nie rozstrzyga spornej problematyki. Jednak głosu
autorki nie można ograniczać do wypowiedzi jednej tylko postaci. Autorka przekazuje różne
punkty widzenia, nie uzewnętrznia jednak własnych poglądów, toteż istotę konstrukcji Heptameronu
określa najlepiej wzięte od Bachtina pojęcie polifonii. Tę samą technikę widać
również w Comédie à dix personnages i w Comédie jouée au Mont-de-Marsan. Nie będąc
żadnym z dyskutantów, jest autorka jedenastym rozmówcą, tym, który konstruuje fabułę nowel
i przebieg dyskusji, ale też nic nie wskazuje na to, że przewidywała jednoznaczne rozstrzygnięcie
podejmowanych problemów. Ileptameron nie jest traktatem o miłości (trattato d ’amore), ale
raczej swego rodzaju contraslo (débat) z elementami tensony bądź łacińskiej altercatio. Ten
właśnie charakter rodzajowy wprowadza w atmosferę cours (parlements) d'amour. Miłość jako
temat centralny Heptameronu łączy w sobie sprzeczne jakości egzystencji ludzkiej, cielesnej
i duchowej (concordia discors), żaden z punktów widzenia nie stanowi jedynej prawdy, ale
razem wzięte tworzą ramy złożoności istnienia. Toteż autorka Heptameronu nie jest ani
cynicznym pesymistą, ani idealistą naiwnym, wierzącym w możliwość jednoznacznego ujęcia
złożoności ludzkiej egzystencji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;38 | |
dc.title | Pour une lecture plurielle de l'Heptamèron: polyphonie et concordia discors au parlement d'amour | pl_PL |
dc.title.alternative | Polifonia i concordia discors w Heptameronie | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | [117]-127 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Université Américaine de Paris | pl_PL |