Tradition et nouveauté dans la poésie religieuse de Marguerite de Navarre
Abstract
Temat Chrystusa, który z krzyża zwraca się do człowieka, by udzielić mu nauk moralnych,
występował już u św. Bernarda i św. Bonawentury, później u Samuela Brandta lub w poematach
o męce Chrystusa w wydaniach u Aida w Wenecji. W XVI w., w atmosferze ruchu reformacyjnego,
cieszył się specjalną popularnością, czego wyrazem były dalsze adaptacje i przeróbki
bądź tłumaczenia pojawiające się w wielu krajach Europy. Nie pominięty przez Erazma,
spotykany w „rymach duchownych” wielu poetów (np. Anne d’Urfé, Pierre de Croix),
u Małgorzaty z Nawarry powtarza się w kilku tekstach. W kręgu tej właśnie tradycji mieszczą
się jej dwa poematy będące przedmiotem niniejszego studium: Chanson VII oraz Miroir de
Jésus crucifié. Zestawiwszy je z niektórymi dawniejszymi tekstami, autor dochodzi do wniosku,
że nie ma podstaw, by wypowiadać się na rzecz zależności królowej Nawarry od poprzedników;
dokonane zestawienia pozwalają natomiast uchwycić oryginalność jej inspiracji i poetyckiej
wrażliwości. Wolne od średniowiecznego symbolizmu, są te poematy wziętym z Ewangelii św.
Jana przekazem miłości Chrystusa i płynącej stąd radości człowieka.
Collections