Nauki o wychowaniu a pedagogika
Streszczenie
Punktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką
jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną
dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki o wychowaniu w krajach
niemieckojęzycznych, ale ukazuję ich rozwój i status w Polsce. Proponuję trzy
perspektywy poznawcze w polskim podejściu do nauk o wychowaniu, gdzie można
je rozwijać w roli: 1) pedagogiki jako nauki o wychowaniu, której przedmiotem badań
jest wychowanie człowieka; 2) nauki o wychowaniu, czyli pedagogicznej metanauki
albo metateorii wychowania i 3) nauki nauk o wychowaniu, a więc nauki integrującej
wyniki badań dyscyplin z różnych obszarów i dziedzin nauki, które czynią przedmiotem
swoich badań wychowanie. German pedagogy is the reference point for the analysis of the relationship between
educational sciences and pedagogy, due to the fact that in Germany educational sciences
constitute a distinct field of study. In my work, I refer to the origins of educational
sciences in German-speaking countries and present their development and status
in Poland. I offer three cognitive perspectives in the Polish approach to educational
sciences. First, pedagogy as a science of education, whose purpose is human education.
Second, the science of education which is like pedagogical metatheory of education or
educational metascience. Third, the science of educational sciences, i.e. the science that
integrates the results from different areas and fields of science which make education
the subject of their research.
Collections