Koncepcja egzystencji Karla Jaspersa jako przyczynek do refleksji nad codziennością wychowania
Abstract
W artykule przedstawiono swoiście definiowane pojęcie egzystencji w filozofii
Jaspersa. W jego wykładni owa egzystencja, która pozwala człowiekowi na wybicie
się ponad miałkość życia empirycznego – niepełnego, stała się myślą do rozważań
nad codziennością wychowania. Według Jaspersa w życiu człowieka istotną rolę
odgrywają sytuacje graniczne, które zmuszają go do podejmowania wysiłku przeobrażania
siebie. Człowiek jako istota wolna może podjąć ów wysiłek, czyli wejść w sytuację
graniczną i w egzystencję, a tym samym transcendować ku Bytowi lub też pozostać
poza egzystencją. Kreacja samego siebie, jaką można obserwować u człowieka
zobrazowanego w filozofii Jaspersa, jest analogiczna do procesu wychowania
i samowychowania, tak jak ma to miejsce w Kantowskiej i neokantowskiej filozofii
wychowania, kiedy człowiek podąża od anomii, przez heteronomię ku autonomii
moralnej. The article presents a specifically defined concept of existence in the philosophy of
Jaspers. In his interpretation, existence which allows man to rise above the shallowness
of empirical (and therefore incomplete) life has sparked the afterthought on the
everyday reality of education. According to Jaspers, boundary situations play an important
role in human life, since they force man to make an effort aimed at transforming
himself. Man, as a free creature, can make this effort and enter a boundary situation
and existence, thus transcending towards Being, or he may stay out of existence. Creation of the self, which can be observed in a human being portrayed by Jaspers’
philosophy, is analogous to the process of education and self-education, as in the case
of Kantian and neo-Kantian philosophy of education, when a man goes from anomie,
through heteronomy, to moral autonomy.
Collections