Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWorsowicz, Monika
dc.date.accessioned2017-05-16T09:30:42Z
dc.date.available2017-05-16T09:30:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21584
dc.description.abstractThe advice article is one of the multiple forms of expression in use among general lifestyle magazines aimed at women. Its shape, both style and structure-wise, allows authors to exhaust all the possibilities of persuasive action, which is typical for this group of magazines. The analysis of the materials, taken from ten separate magazines published in the first quarter of 2016, shows that the stylistic range of advice articles is not sophisticated, and so their style is definitely not the most important factor which determines the pleasure of reading. It is also possible to notice that in the down-market magazines (‘Dobre Rady’, ‘Naj’, ‘Pani Domu’, ‘Tina’) this type of an article is usually produced in a form of a corpus (body) made of modules, using the formula of a register. These texts are smaller in size and compositionally more simple (short sentences, usually single sentences or simple relative clauses), with regular use of a question-answer configuration, with exclamations to show emotions, and lists. The act of giving advice is generally based on direct, specific instructions, formulated in a direct style, appropriate for the ‘parenetic’ (persuasive) character of the publication. The editorial boards of magazines such as ‘Olivia’ or ‘Swiat Kobiety’ heavily emphasize the professionalism of their guidance. The authors clearly display their intent to create a more friendly relationship with their female readers, but at the same time encourage them to follow the line of argument more carefully and to think for themselves. In these texts the syntax is more complex, more varied rhetorical terms are used, and the signals of mutual dialogue are present; the factual, graphic and cognitive layer of a publication blends with its practical usage in a much better way.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectlifestyle pressen_GB
dc.subjectadvice-type articleen_GB
dc.subjectstylisticsen_GB
dc.titleStylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet)pl_PL
dc.title.alternativeThe stylistic conditioning of an advice-type article (based on general lifestyle press aimed at women)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[85]-94
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBulisz E., Redukcjonizm genologiczny we współczesnej prasie poradnikowej dla kobiet, „Stylistyka” 2014, t. 23, s. 397–414.en_GB
dc.referencesEdukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej, red. M. Kondracka, A. Łysak, b.w., Wrocław 2009.en_GB
dc.referencesFicek E., Formy (i dzisiejsze normy) poradnictwa prasowego – analiza genologiczna, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 5: Gatunek a granice, red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015, s. 230–237.en_GB
dc.referencesKędzierska J., Instruktorzy życia szczęśliwego. Fenomen współczesnych poradników – wybrane aspekty, „Global Media Journalism – Polish Edition” 2007, nr 1, s. 99–116.en_GB
dc.referencesKochańska J., Chełmno miejsce spotkań zakochanych, „Poradnik Domowy” 2016, nr 3, s. 108–109.en_GB
dc.referencesObara J., Słownictwo nieoficjalne w poradach medycznych kolorowych czasopism dla kobiet, [w:] Dobra rada nie zawada. Rady, porady i poradniki w języku, literaturze i kulturze, red. W. Żarski, B. Staniów, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Koszalinie, Koszalin 2010, s. 79–91.en_GB
dc.referencesWojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.en_GB
dc.referencesWojtak M., Kunszt stylizatorski w artykułach z prasy wyspecjalizowanej, [w:] taż, Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 81–93.en_GB
dc.referencesWojtak M., Osobliwe byty gatunkowe i tekstowe w ich uwikłaniach komunikacyjnych, [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 4: Gatunek a komunikacja społeczna, red. D. Ostaszewska przy współudziale J. Przyklenk, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2011, s. 44–56.en_GB
dc.referencesWojtasik B., Doradca zawodu. Studium teoretyczne z zakresu poradoznawstwa, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1993.en_GB
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.en_GB
dc.referencesWorsowicz M., Nowatorstwo tekstów poradnikowych (wybrane przykłady prasowe), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2013, t. 13, s. 405–413.en_GB
dc.referencesZielińska-Pękał D., Poradnictwo a świat mediów, czyli o poradnictwie zapośredniczonym, [w:] Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, red. nauk. A. Kargulowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 285–307.en_GB
dc.contributor.authorEmailmowors@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.32.07
dc.relation.volume32pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord