Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBarańska-Szmitko, Anna
dc.date.accessioned2017-05-16T09:30:43Z
dc.date.available2017-05-16T09:30:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/21586
dc.description.abstractThe article presents the research results about the influence of the colloquial lexis used in a column’s language on the image of the author of the text, as well as describing the mechanism of this influence. The material was collected during empirical research, when respondents pointed to traits of the column’s author after reading his/her text, and subsequently wrote the text fragments which in their opinion represented the indicated attributes. The exploratory discourse analysis of this corpus made it possible to identify words or sentences indicating the communication of traits like “humorous”, “ironic”, “interesting writer” through the use of colloquial lexis. This article is the analysis of the communicative mechanism of constructing these attributes.en_GB
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach projektu „Komunikowanie wizerunku na poziomie wypowiedzi werbalnej”, finansowanego z dotacji celowej na prowadzenie badań naukowych przez młodych naukowców i uczestników studiów doktoranckich.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectcolumnen_GB
dc.subjectimageen_GB
dc.subjectimage researchen_GB
dc.subjectcommunicationen_GB
dc.subjectstyleen_GB
dc.subjectcolloquial styleen_GB
dc.titleWpływ użytej w wypowiedzi leksyki potocznej na wizerunek felietonistypl_PL
dc.title.alternativeThe influence of colloquial lexis on a columnist’s imageen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number[107]-117
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Zakład Teorii i Praktyki Komunikacji, 90-236 Łódź, ul. Pomorska 171/173
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesSzymon Hołownia, Miejscówka w raju, „Newsweek Polska” 2012, nr 15, s. 18.en_GB
dc.referencesSzymon Hołownia, Ksiądz powietrzem się nie wyżywi, „Rzeczpospolita” 2013, nr 220, s. 2.en_GB
dc.referencesMagdalena Środa, Co można zrobić za 2,6 mln zł?, „Wprost” 2012, nr 20, s. 48.en_GB
dc.referencesMagdalena Środa, Gdy się baby nie bije, „Wprost” 2012, nr 21, s. 44.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Bolszewika goń, czyli zabawa łosiami, „Gazeta Wyborcza” 2013, 9.05, dodatek „Duży Format”, s. 3.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Kibolskie braterstwo, czyli polsko-węgierska przyjaźń kwitnie, „Gazeta Wyborcza” 2013, 12.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Ocieranie się, czyli sztuka słuszna i niska, „Gazeta Wyborcza” 2013, 19.09, dodatek „Duży Format” s. 3.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Ciotka ideologia, czyli pisarze prawi i lewi, „Gazeta Wyborcza” 2013, 26.09, dodatek „Duży Format”, s. 3.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Papież z poliestru, czyli pogański biznes, „Gazeta Wyborcza” 2013, 2.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Brzechwa dzieciofob, czyli kompleks bajkopisarza, „Gazeta Wyborcza” 2013, 16.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.en_GB
dc.referencesKrzysztof Varga, Sztuka blasfemii, czyli Bogu dzięki za bluźnierców, „Gazeta Wyborcza” 2013, 23.05, dodatek „Duży Format”, s. 16.en_GB
dc.referencesPiotr Zaremba, Historyczne jaja Sekielskiego, „W Sieci” 2013, nr 39, s. 58.en_GB
dc.referencesPiotr Zaremba, Dwie aktorki: studium zagubienia, „W Sieci” 2013, nr 38, s. 58.en_GB
dc.referencesPiotr Zaremba, Debata przegrywa z karaluchem, „Sieci” 2013, nr 15, s. 51.en_GB
dc.referencesPiotr Zaremba, Kim była siostra Henryka VIII, „Uważam Rze” 2012, nr 15, s. 55.en_GB
dc.referencesPiotr Zaremba, Ostatnie zwycięstwo mediów nad złem, „Uważam Rze” 2012, nr 19, s. 45.en_GB
dc.referencesBarańska-Szmitko A., Wizerunek Krzysztofa Vargi komunikowany słowem. Reprezentacja językowa cech przypisywanych autorowi tekstu. Wyniki badań empirycznych, [w:] Badanie i projektowanie komunikacji 2, red. M. Grech, A. Siemes, Libron, Wrocław–Kraków 2013, s. 155–178.en_GB
dc.referencesBudzyński W., Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki, Poltex, Warszawa 2008.en_GB
dc.referencesFleischer M., Konstrukcja rzeczywistości 2, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2008.en_GB
dc.referencesFleischer M., Ogólna teoria komunikacji, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2007.en_GB
dc.referencesFleischer M., Typologia komunikacji, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.en_GB
dc.referencesGrala M., Współczesne tabu w komunikacji, [w:] Teorie komunikacji i mediów 7. Od teorii do empirii, red. K. Stasiuk-Krajewska, M. Graszewicz, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocław 2014, s. 63–74.en_GB
dc.referencesGrech M., Badanie wizerunku – metody ankietowe. Metodologia badań, [w:] Badanie wizerunku: ludzie, marki, branże, red. tenże, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012, s. 11–26.en_GB
dc.referencesHabrajska G., Poprawność polityczna, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006.en_GB
dc.referencesHabrajska G., Wybrane zagadnienia wprowadzające do nauki o komunikowaniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź 2012.en_GB
dc.referencesSiemes A., Jak badać komunikację, Communication Design Magazine” 2011, Vol. 1, http://www.cd-magazine.uni.wroc.pl/artykul/jak_badac_komunikacje/ [dostęp: 30.12.2015].en_GB
dc.referencesTematy tabu w Polsce, http://www.tabupolska.pl/survey/summary/ [dostęp: 2.12.2015].en_GB
dc.referencesWojcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Podręcznik dla teoretyków. Poradnik dla praktyków, Placet, Warszawa 2009.en_GB
dc.referencesWojtak M., Felieton – informacja zakamuflowana, [w:] taż, Gatunki prasowe, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004, s. 202–237.en_GB
dc.referencesWojtak M., O relacji dyskursu, stylu, gatunku i tekstu, „Tekst i Dyskurs” 2011, nr 4, s. 69–78.en_GB
dc.referencesWojtak M., Pisać felietonowo to koniecznie pisać felietony?, [w:] taż, Analiza gatunków prasowych. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i kierunków pokrewnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008, s. 109–121.en_GB
dc.referencesWolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Gatunki publicystyczne, [w:] K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman, Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006, s. 85–109.en_GB
dc.referencesZdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, PWN, Warszawa 2008.en_GB
dc.contributor.authorEmailanna.baranska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.32.09
dc.relation.volume32pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord