Show simple item record

dc.contributor.authorSchweitzer, Marcell
dc.date.accessioned2013-07-04T11:10:21Z
dc.date.available2013-07-04T11:10:21Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/2238
dc.descriptionThis article is the extended and updated English version of the German article published 2011 in Vienna/Austria. A reduced version has been published 2012 with Giuseppe Galassi in Roma/Italy.en
dc.description.abstractWe regard this article as a plea for the modular design of a practice-related discipline of business ethics, in which we analyse under what conditions economic decisions and actions in firms – regardless of their content – are to be understood as morally right. Following the clarification of certain fundamentals of the ethical substantiation of economic decisions, we describe a system of modules as the epistemological frame of reference that designs the formal analysis. We examine in detail the contribution of the descriptive module (as a conception of representation), the theoretical module (as a conception of explanation and prediction), the pragmatic module (as a conception of designing) and the normative module (as a conception of value-judgment) to the ethical substantiation of economic decisions and actions. As a conclusion of the formal analysis, we show that the ideal of the virtuous merchant as a basis of the ethics of conviction for the substantiation of economic decisions offers, at best, an imperfect solution. Following this, we give reasons why a practice-related discipline of business ethics as ethics of responsibility for the substantiation of economic decisions is particularly efficient. The main reason for this lies in the fact that this discipline integrates relevant insights (statements) from the descriptive, theoretical, pragmatic and normative modules into a self-contained system of statements. We ensure the systematic complementation of business administration by the discipline of business ethics by relating the statements of both systems to the same decisions concerning scarce goods that form the subject of business administration, and close factual and methodical relations between the two systems.en
dc.description.abstractArtykuł stanowi apel o modułowe ujmowanie etyki biznesu, dyscypliny uznawanej za naukę stosowaną. W artykule analizujemy, w jakich warunkach decyzje i działania gospodarcze mające miejsce w firmach – bez względu na ich istotę – powinny być postrzegane jako moralnie właściwe. Wychodząc od doprecyzowania podstawowych pojęć związanych z etycznym uzasadnianiem decyzji ekonomicznych opisujemy system modułów tworzących swoiste ramy epistemologiczne, w których prowadzona jest następnie analiza formalna. Szczegółowo badamy, jaki wkład w etyczne uzasadnienia decyzji i działań ekonomicznych wnoszony jest na gruncie modułów: opisowego (jako płaszczyzny prezentacji idei), teoretycznego (jako płaszczyzny wyjaśniania i predykcji), pragmatycznego (jako płaszczyzny projektowania konkretnych rozwiązań) oraz normatywnego (jako płaszczyzny formułowania sądów wartościujących). Bazując na analizie formalnej pokazujemy, że dla uzasadniania decyzji ekonomicznych ideał cnotliwego kupca (ang. virtuous merchant) będący podstawą etyki przekonań stanowi w najlepszym razie rozwiązanie niedoskonałe. Następnie przedstawiamy powody, dla których w zorientowanej na praktykę dyscyplinie, jaką jest etyka biznesu, szczególnie skuteczne przy uzasadnianiu decyzji ekonomicznych jest podejście oparte na etyce odpowiedzialności. Głównym tego powodem jest fakt, iż dyscyplina ta integruje istotne twierdzenia (konstatacje) powstające na gruncie płaszczyzn opisowej, teoretycznej, pragmatycznej i normatywnej, co prowadzi do stworzenia niezależnego systemu twierdzeń. Jesteśmy przekonani, że nauki o zarządzaniu mogą być systematyczne uzupełnianie przez etykę biznesu. Przekonanie to jest pochodną faktu, iż twierdzenia formułowane na gruncie obu tych dyscyplin odnoszą się do tych samych decyzji dotyczących rzadkich zasobów, które stanowią przedmiot badawczy zarządzania, a pomiędzy oboma systemami zachodzą związki o charakterze zarówno treściowym, jak i metodologicznym.pl
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Etyka w życiu gospodarczym
dc.subjectBusiness Ethicsen
dc.subjectethical substantiation of economic decisionsen
dc.subjectmodules of Business Ethicsen
dc.subjecttheory of Business Ethicsen
dc.subjectpolicy of Business Ethicsen
dc.subjectcode of Business Ethicsen
dc.subjectCorporate Governanceen
dc.subjectCorporate Complianceen
dc.titlePlea for a Modular Design of Business Ethics – Basics of The Ethical Substantiation of Economic Decisionsen
dc.title.alternativeApel o modułowe ujmowanie etyki biznesu. Podstawy etycznego uzasadniania decyzji ekonomicznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2013
dc.page.number13-38
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesAlbach H., Betriebswirtschaftslehre ohne Unternehmensethik, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft” 2005.
dc.referencesAlbert H., Probleme der Theoriebildung. Entwicklung, Struktur und Anwendung sozialwissenschaftlicher Theorien [in:] Theorie und Realität, ed. H. Albert, Tübingen 1964.
dc.referencesAupperle K.E., A.B. Carroll, J.D. Hatfield, An Empirical Examination of the Relationship between Corporate Social Responsibility and Profitability, „Academy of Management Journal” 1985, vol. 28, No. 2.
dc.referencesBayer AG, Corporate Compliance Policy, German ed., Leverkusen 2008.
dc.referencesBouillon H., Die Fiktion der sozialen Gerechtigkeit, „Frankfurter Allgemeine Zeitung“ 2006, v. 4.2., nr 30.
dc.referencesBusiness Ethics as Practice. Representation, Reflexivity and Performance, eds. C. Carter at al., Edward Elgar, Cheltenham/UK, Northampton/Mass 2007.
dc.referencesBWL-Lexikon, eds. F.X. Bea, R. Helm, M. Schweitzer, UTB, Stuttgart 2009.
dc.referencesChmielewicz K., Forschungskonzeptionen der Wirtschaftswissenschaft, 3rd ed., Stuttgart 1994.
dc.referencesCrane A., D. Matten, Business Ethics. An European Perspective. Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization, Oxford, New York 2004.
dc.referencesDlugos G., Analytische Wissenschaftstheorie als Regulativ betriebswirtschaftlicher Forschung [in:] Wissenschaftstheorie und Betriebswirtschaftslehre, eds. G. Dlugos, G. Eberlein, H. Steinmann, Düsseldorf 1972.
dc.referencesGöbel E., Unternehmensethik, Grundlagen und praktische Umsetzung, 2nd ed., Stuttgart 2010.
dc.referencesHax H., Unternehmensethik, Ordnungselement der Marktwirtschaft?, „Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 1993.
dc.referencesHöffe O., Immanuel Kant [in:] Klassiker der Philosophie, ed. O. Höffe, vol. 2, München 1995.
dc.referencesHomann K., Die ethische Aufnahmefähigkeit der modernen Ökonomik, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics” 2007, Special Issue 1/2007.
dc.referencesKant I., Werke in zehn Bänden, vol. 6, ed. W. Weischedel, Darmstadt 1960.
dc.referencesKlimt H., Wirtschaftsethik als Lehrfach, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics” 2008, Special Issue 3/2008.
dc.referencesKlink D., Der ehrbare Kaufmann – Das ursprüngliche Leitbild der Betriebswirtschaftslehre und individuelle Grundlage für die CSR-Forschung 2008, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft/Journal of Business Economics”, Special Issue 3/2008.
dc.referencesKosiol E., Betriebswirtschaftslehre und Unternehmensforschung. Eine Untersuchung ihrer Standorte und Beziehungen auf wissenschaftstheoretischer Grundlage [in:] Bausteine der Betriebswirtschaftslehre, vol. 1 (Methodologie, Grundlagen und Organisation), Duncker & Humblot, Berlin 1973.
dc.referencesKreikebaum H., Grundlagen der Unternehmensethik, Stuttgart 1996.
dc.referencesKüng H., Weltethos für Weltpolitik und Weltwirtschaft, 2nd ed., München und Zürich 1997.
dc.referencesKüpper H.-U., Analytische Unternehmensethik als betriebswirtschaftliches Konzept zur Behandlung von Wertkonflikten in Unternehmungen, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft“ 2005, vol. 75, nr 9.
dc.referencesKüpper H.-U., Ph. Schreck, Unternehmensethik in Praxis, Forschung und Lehre – Status quo und Perspektiven im deutschsprachigen Raum, „Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 2008, Special Edition 58/08.
dc.referencesKüpper H.-U., Unternehmensethik, Hintergründe, Konzepte, Anwendungsbereiche, SchäfferPoeschel Verlag, Stuttgart 2006.
dc.referencesP. Koslowski, Wirtschafts- und Unternehmensethik [in:] Allgemeine Betriebswirtschaftslehre. Bd. 1: Grundfragen, 10th ed., eds. F.X. Bea, M. Schweitzer, UTB, Stuttgart 2009.
dc.referencesPieper A., Einführung in die Ethik, 6th ed., Tübingen, Basel 2007.
dc.referencesPopper K.R., Logik der Forschung, 7th ed., Tübingen 1982.
dc.referencesScherer A.G., A. Butz, Unternehmensethik und CSR in betriebswirtschaftlichen Teildisziplinen – Eine Einführung, „Die Unternehmung” 2010, vol. 64, nr 4.
dc.referencesSchneider D., Unternehmensethik und Gewinnprinzip in der Betriebswirtschafts-lehre, „Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung” 1990.
dc.referencesSchweitzer M., Plädoyer für eine modulare Strukturierung der Disziplin Unternehmensethik, „Jahrbuch für Controlling und Rechnungswesen” 2011.
dc.referencesSchweitzer M., G. Galassi, German and Italian Contributions to Business Ethics, „Contabilità e Cultura Aziendale”, ed. G. Catturi, vol. 12, nr 1.
dc.referencesSchweitzer M., Wirtschaftsunruhe und Rechnungsrisiken [in:] Rechnungslegung und Unternehmensführung in turbulenten Zeiten. Festschrift für Gerhard Seicht, eds. H. Haeseler, F. Hörmann, LexisNexis, Wien 2009.
dc.referencesSoppe A., Ethical Theory of the Firm [in:] Ethics in the Economy, Handbook of Business Ethics, ed. L. Zsolnai, Bern 2002.
dc.referencesValesquez M.G., Business Ethics: Concepts and Cases, 5th ed., Englewood Cliffs, NJ 2001.
dc.referencesWeber M., Soziologie, Universalgeschichtliche Analysen, Politik, 6th ed., Stuttgart 1992.
dc.referencesWerder A., Corporate Governance (Unternehmensführung) [in:] Handwörterbuch Unternehmensführung und Organisation, 4th ed., Stuttgart 2004.
dc.referencesWhysall P., Power Redistribution and Ethical Challenges in E-Commerce [in:] Business Ethics and the Electronic Economy, eds. P. Koslowski et al., Berlin 2004.
dc.referencesWitt P., Unternehmensgründer als ehrbare Kaufleute, „Zeitschrift für Betriebswirtschaft – Journal of Business Economics“, Special Issue 2007, nr 1.
dc.referencesZäpfel G., Managemententscheidungen bei schlecht strukturierten Handlungssituationen im Spannungsfeld zwischen ökonomischer Rationalität und moralischer Verantwortung – Möglichkeiten und Grenzen [in:] Betriebswirtschaftslehre und Unternehmensethik, eds. B. Feldbauer-Durstmüller, H. Pernsteiner, Wien 2009.
dc.contributor.authorEmailmarcell.schweitzer@uni-tuebingen.de
dc.relation.volume16
dc.subject.jelA13
dc.subject.jelL21
dc.subject.jelM14


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record